رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت استان کردستان، حفظ سلامت روانی و مدیریت کردن استرس کادر بهداشتی درمانی را ضامن سلامتی مردم و موفقیت در اجرای برنامه‌ها دانست.

سلامت روان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، «فاروق وفایی» اظهار کرد: در شرایط وقوع بحران، موفقیت در اجرای برنامه‌های بهداشتی درمانی منوط به حفظ سلامت گروه‌های مختلف است. فاکتورهای متعددی از جمله خطرات ابتلا به بیماری، نگرانی از آسیب اطرافیان، بارکاری سنگین، مشاهده رنج و درد بیماران و خانواده‌هایشان، جدایی از خانواده، تصمیم‌گیری‌های دشوار در شرایط مرگ و زندگی و در دسترس نبودن منابع و امکانات منجر به ایجاد استرس در پرسنل شاغل در واحدهای بهداشتی درمانی می‌شود که مدیریت کردن آنها برای حفظ انسجام سیستمی و بهبود ارائه خدمات به مردم ضروری است.  

وی تشخیص علائم و نشانه‌های استرس را برای دور ماندن از عوارض و عواقب بعدی آن با اهمیت دانست و افزود: هر فردی با توجه به شرایط جسمی، ذهنی و اجتماعی که دارد به نحوی به استرس پاسخ می‌دهد و از سویی استرس دارای نشانه‌هایی از قبیل تحریک‌پذیری، عصبانیت، بی‌خوابی و کابوس، ترس، خستگی، سردرد، عدم تمرکز، اسپاسم عضلانی، تپش قلب و حالت تهوع است که در صورتی که این علائم مدیریت و منشا ایجاد آنها مشخص شود تا حدود زیادی می‌توان از عوارض آن در امان بود.  

رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت کردستان، کارکنان واحدهای بهداشتی درمانی را از جمله گروه‌های پر استرس در شرایط بحرانی عنوان کرد و گفت: در این زمان‌ها این قبیل کارکنان ممکن است دچار واکنش‌هایی مانند اضطراب، اشتغال ذهنی مکرر با مساله، سردرگمی و دوگانگی یا احساس کرختی شوند.

وفائی گفت: کسانی که برای ارائه خدمات به مصدومین یا بیماران در این شرایط به کارگیری می‌شوند باید شجاع، ایثارگر، فداکار و با انگیزه باشند چرا که روحیه آنان مستقیم بر روی روحیه دریافت‌کنندگان خدمت تاثیر گذاشته و روند درمان و بهبودی را تغییر می‌دهد.  

وی انجام منظم حرکات فیزیکی، کشش و نرمش را در محل‌های کار در زمان بحران ضروری بیان و خاطرنشان کرد: انجام حرکات کششی و نرمش، قدم زدن در فضای باز، تمرین تنفس عمیق، گوش کردن به موسیقی آرامبخش یا نیایش کردن در محیط کار باعث دور شدن ذهن و فکر از استرسورها و در نهایت منجر به کاهش تنش و استرس می‌شود.

کد خبر 493701
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha