چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

عضو هیئت‌ علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت:‌ پیچک صحرایی عملکرد محصول را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

پیچک صحرایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر نادر آزادبخت اظهار کرد: پیچک صحرایی یکی از مهم‌ترین علف‌های هرز مزارع و باغ‌های دنیا است که می‌تواندبه‌تنهایی عملکرد محصول را ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن این علف هرز مشکلاتی در امر برداشت محصولاتی مانند غلات دانه‌ریز ایجاد می‌کند.

آزادبخت افزود: پیچک دارای سیستم ریشه‌ای گسترده‌ای است و در رشد عمودی به سمت اعماق خاک معمولاً تا عمق ۲.۴۰ متری نفوذ می‌کند، ولی گاهی اوقات رشد تا اعماق ۶ تا ۹ متری هم وجود دارد.

این عضو هیئت‌ علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان یادآور شد: سیستم ریشه‌ای عمیق و وسیع پیچک آن را رقیبی قوی برای محصولات زراعی در اقلیم‌های خشک تبدیل کرده است.

وی با اشاره به مدیریت نوین گیاهان هرز اضافه کرد: این نوع مدیریت  بر اساس یک برنامه مدیریت تلفیقی استوار بوده و هدف آن ترکیب روش‌های ویژه کنترل گیاهان هرز برای رسیدن به  یک سطح اقتصادی مطلوب با حداقل استفاده از سموم شیمیایی است.

 آزادبخت گفت: کنترل بیولوژیکی علف‌های هرز با استفاده از دشمنان طبیعی و عوامل بیماری‌زا که برای کنترل علف‌های هرز در زیر سطح آستانه اقتصادی است روشی بوده که در آن اصول اکولوژیکی و بیولوژیکی رعایت شده است.

کد خبر 493663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    0 0
    مطلبی که گذاشتین مفید و کاربردی هستش ولی تصویری که انتخاب کردین با متن همخوانی ندارد چون تصویر مربوط به یک گیاه دیگر بنام عشقه هستش که بیشتر در فضاهای سبز مثل پارک ها دیده میشه است نه پیچک صحرایی