محققان هنگ‌کنگی می‌گویند، بیمارانی که از کرونا جان سالم به در می‌برند ممکن است ریه‌هایشان بعد از بهبودی نیز دچار آسیب شود.

Lungs covid-19

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تبیان مطالعه‌ی کوچکی که روی ۱۲ بیمار مرخص شده از بیمارستان انجام شد نشان داد عملکرد ریه‌ی دو تا سه نفر آن‌ها کاهش یافته بود. این افراد وقتی تند راه می‌رفتند، دچار تنگی نفس می شدند و سی‌تی‌اسکن مربوط به ۹ بیمار نشان داد ریه‌هایشان دچار آسیب شده است اما هنوز زود است که بتوانیم بگوییم این یک آسیب بلندمدت است.

بیمارانی که به COVID-۱۹ مبتلا می‌شوند، کیسه‌های هوایی ریه‌هایشان پُر از مایعات یا چرک می‌شود که با پیشرفت بیماری می‌تواند شدت بگیرد.

کرونا؛ آیا ابتلای مجدد پس از بهبودی ممکن است؟

طبق یافته‌های این مطالعه، دو تا سه نفر از این ۱۲ بیمار نمی‌توانند به فعالیت‌های روزمره‌ای که قبلاً انجام می‌دادند بپردازند. آن‌ها وقتی کمی سریع‌تر راه می‌روند دچار تنگی نفس می‌شوند. به گفته‌ی محققان، کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت ریه باعث شده این بیماران بهبود یافته، تا حدودی به تنگی نفس مبتلا شوند.

پزشکان می‌گویند ممکن است ورزش به بیماران بهبود یافته از کرونا کمک کند تا ظرفیت ریه‌های خود را دوباره به دست بیاورند، خصوصاً ورزش‌های هوازی ملایم مانند شنا.

  • بیماران ریوی ناشی ویروس کرونای جدید (کووید-۱۹)

کووید-۱۹ یک بیماری تنفسی با سرفه‌های ادامه‌دار است که می‌تواند منجر به تنگی نفس و تب شود. در موارد شدیدتر، این بیماری می‌تواند سبب پنومونی شود. افراد سالمند و آن‌هایی که دچار بیماری یا مشکلاتی در سلامتی خود هستند، بیشتر در معرض علائم جدی‌تر هستند. بررسی‌های انجام شده روی سی‌تی‌اسکن‌های ۹ بیمار مبتلا نیز حاکی از الگوهای آسیب ریوی است.
سی‌تی‌اسکن انجام شده حین بیماری نشان می‌دهد کیسه‌های هوایی ریه‌ها پُر از ماده‌ای هستند که معمولاً چرک، خون یا آب است و به نمای رادیوگرافی آن تاری یا کدورت از نوع شیشه مات یا مشجر (ground glass opacity) می‌گویند. نقاط توده‌ای تار در تصویر رادیوگرافی که آن را اصطلاحا consolidation می‌گویند مربوط به سفت‌شدگی یا تورم بافت نرم ریه است. در این وضعیت بافت ریه به علت پر شدن کیسه‌های هوایی از مایع قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. این ناهنجاری‌های ریوی مشابه چیزی هستند که در بیماران مبتلا به سارس (SARS) و مرس (MERS) نیز مشاهده می‌شوند.

رادیوگرافی معمولی قفسه سینه و سی‌تی‌اسکن‌های افرادی که در اثر کووید ۱۹ جان سپرده‌اند نشان می‌دهد این بیماری چگونه ریه‌های قربانیان خود را نابود می‌کند. این تصاویر، لکه‌های سفیدی را در حاشیه‌های ریه‌ها نشان می‌دهند که بیانگر نقاط توده‌ای تار هستند و در اسکن‌های یک مرد ۴۴ ساله که در فروشگاه غذاهای دریایی در ووهان چین که مرکز شیوع ویروس جدید کرونا بود کار می‌کرده قابل مشاهده است.

  • تست نادرست

و اما یک هشدار در مورد تست نادرستی که برای تشخیص ابتلا به ویروس جدید کرونا در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شده است این توصیه که ادعا می‌کند از دانشگاه استنفورد، پزشکان ژاپنی و کارشناسان تایوانی ارائه شده هفته‌ی گذشته در اینترنت منتشر شده است.

این ادعای نادرست که از طریق فیس‌بوک و واتساپ و توییتر همه جا پخش شده می‌گوید کارشناسان تایوانی یک تست ساده برای تشخیص کرونا توصیه کرده‌اند که می‌توانید هر روز صبح خودتان آن را انجام دهید: «یک نفس عمیق بگیرید و آن را بیش از ۱۰ ثانیه نگه دارید. اگر توانستید بدون احساس ناراحتی و گرفتگی در سینه با موفقیت این تست را انجام دهید، پس یعنی فیبروزی در ریه‌های خود ندارید. به عبارتی دیگر ریه‌هایتان سالم است و دچار هیچ عفونتی نشده است».

سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه استنفورد این ادعا را رد کرده‌اند اما کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنان این اطلاعات نادرست را رد و بدل می‌کنند. توئیتی از دانشگاه استنفورد کالیفرنیا در روز جمعه گفت: اطلاعات نادرست در مورد علائم کووید-۱۹ و درمان‌های ارائه شده که به دروغ به دانشگاه استنفورد ربط داده می‌شوند، در فضای مجازی دست به دست می‌شوند.

به گزارش آسوشیتدپرس دکتر رابرت لگار آتمار، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید هیچ شاهد مستدلی وجود ندارد که ویروس جدید کرونا باعث فیبروز ۵۰ درصدی ریه‌ها می‌شود. به گفته‌ کارشناسان، ۱۰ ثانیه حبس نفس نمی‌تواند مشخص کند آیا فرد ویروس دارد یا نه. اما این شیوه ممکن است در تعیین اینکه فرد دچار بیماری‌های جدی ریوی است مفید باشد.

دکتر آتمار ادامه می‌دهد تست حبس نفس معلوم نمی‌کند چه کسی به کرونا مبتلاست یا کسی که علامتی ندارد یا علائمش خفیف است کرونا دارد یا نه.

مطلب اشتباه دیگری نیز در فضای مجازی منتشر شده که می‌گوید: هر ۱۵ دقیقه آب نوشیدن، ویروس را می‌کُشد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده هر چند هیدراته نگه داشتن بدن برای سلامتی مهم است اما جلوی عفونت ویروس جدید کرونا را نمی‌گیرد.

عوامل زیادی غیر از ویروس کرونا وجود دارند که می‌توانند سبب محدودیت تنفس شوند مانند آسم، اضطراب و یا بیماری قلبی و هر یک از این مشکلات و عوارض می‌توانند نگه داشتن نفس به مدت ۱۰ ثانیه را دشوار کنند.

کد خبر 493456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha