ترجمه- مهدی جدی‌نیا: یک روزنامه نگار و محقق آمریکایی معتقد است که آمریکا بارها و بارها شانس داشتن رابطه با ایران را از دست داده است.

به گزارش همشهری عصر باربارا اسلوین، روزنامه نگار محقق آمریکایی و دبیر سابق بخش بین الملل روزنامه یواس‌ای تودی با انتقاد از سیاست‌های دولت بوش در قبال ایران می‌گوید: بسیاری از روزنامه‌نگاران مطرح آمریکایی بر این عقیده‌اند که ایالات متحده به لحاظ استراتژیک نمی‌تواند به رویه محدود کردن ایران ادامه دهد چراکه آمریکا بدون کمک ایران قادر به درک و تجزیه وتحلیل مسائل خاورمیانه نیست.

 ایران نقش مهمی‌در خاورمیانه دارد، کشوری است قوی وریشه دار با پتانسیل‌های بالا، جمعیتی توانمند و ویژگی‌های منحصر به فرد. قطعا رویه دولت آمریکا در ایذا ایران نتیجه خوبی برای آمریکا ندارد چنانکه تاکنون نیز نداشته است.

اظهارات اسلوین همزمان با بالا رفتن تب انتخاباتی درایالات متحده و نزدیک شدن به پایان زمامداری بوش و در فضایی مطرح می‌شود که موضوع چگونگی کاهش تنش با ایران و بررسی راه‌های خروج از بن بست ارتباطی در بسیاری از محافل علمی‌و مطبوعاتی ایالات متحده موضوعی داغ و مورد بحث است.

نوع نگاه روزنامه نگاران آمریکایی و اغلب تحلیلگران و نویسندگان مسائل ایران عمدتا ناظر به پیگیری ارزشهای آمریکایی و تلاش برای درک ایران درسایه باورهای مورد قبول در غرب است و از این رو کم نیستند روزنامه نگارانی که معتقدند دولت‌های آمریکا همواره با اتخاذ سیاست‌های نابجا فرصت سوزی کرده و بدون درک صحیح از ایران همواره سعی در استفاده از ابزارهای نامناسب و نامتناسب نموده‌اند.

خانم اسلوین با حضور در سمینار مهمی‌متشکل از 4 روزنامه نگار مشهور آمریکایی که درخصوص راه‌های چگونگی برقراری مجدد رابطه با ایران در سایه انتخابات آتی و تعیین ریاست جمهوری جدید آمریکا در دانشگاه کلمبیا برگزارشد، می‌افزاید: همین روزها برای گزارش انتخابات مارس (انتخابات مجلس هشتم در اسفندماه) به ایران می‌روم. این سفر از جهات مختلفی برای من حائز اهمیت است چرا که نتیجه این انتخابات تاثیر مستقیمی‌بر آینده روابط ایران و ایالات متحده دارد...

خبرنگار و دبیر سابق روزنامه یواس‌ای تو دی که در حال حاضر در مؤسسه تحقیقاتی صلح آمریکا واقع در واشنگتن کار می‌کند و از روزنامه نگاران متخصص در زمینه مسائل ایران به شمار می‌رود در ماه‌های اخیر کتابی با عنوان دوستان جفاکار، دشمنان وفادار منتشر کرده است که به ابعاد مختلف روابط بین ایران و آمریکا پرداخته است.

او که به زعم خود بسیار تلاش کرده است تا ابعاد مختلف سوء تفاهم‌های دولتمردان آمریکا درخصوص مسائل ایران را مرتفع کند، می‌گوید: موقعیت قوی ایران درحال حاضر به گونه‌ای است که اینک این کشور را در مقام ایجاد برقراری رابطه با آمریکا آن هم با حفظ منافع و اصول مورد نظر قرارداده است.

اسلوین می‌افزاید: تقریبا تمامی‌کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا به نوعی موضوع ایران را در برنامه پیشنهادی خود مطرح کرده‌اند. من فکر می‌کنم اینک شرایط خوبی مهیا است و شاید زمان مناسبی برای کنارزدن سوء تفاهم‌های کهنه باشد.

باربارا اسلوین که 6 سفر در مقاطع مختلف به ایران داشته و مصاحبه با 3 رئیس جمهوری ایران را در پرونده کاری خود دارد، معتقد است: بیشتر مشکلات ارتباطی آمریکا و ایران ناشی از سوءتفاهم و عدم‌تلاش برای درک محدودیت‌ها و پیچیدگی‌های ایران از سوی واشنگتن است.

تا کنون بیش از ده‌ها موقعیت برای بهبود روابط وجود داشته، اما این موقعیت‌ها به ساده‌ترین وجه از بین رفته‌اند. این روزنامه نگار می‌افزاید: من اعتقاد دارم ایران می‌تواند با حفظ تمامی‌اصول و باورهای نظام در شرایطی کاملا برابربا آمریکا رابطه برقرار کند.

درست است که ایالات متحده تا کنون بسیار با ایران بد تا کرده و در شرایط مختلف به ایران ضربه زده است اما با مقایسه این رویدادها با شرایط هند وبریتانیا و ظلم‌هایی که بریتانیا درحق هند روا داشته و رابطه‌ای که اکنون بین این دو کشور برقرار است، می‌توان به نظام مقایسه‌ای وسیع تری رسید که براساس آن طرح‌هایی برای ایجاد رابطه بین ایران و آمریکا قابل ترسیم است.

باربارا اسلوین که در کتاب خود به مدل مقایسه ای بین دشمنان مختلف آمریکا در مقاطع مختلف پرداخته و سعی کرده است با قیاس رویدادهای تاریخی در مقطع درگیری آمریکا با شوروی سابق، آمریکا و چین وآمریکا در جنوب شرق آسیا به تجربه‌ای عملگرایانه برای نحوه بهبود روابط بین ایران وآمریکا برسد، سیاست‌های پر تناقض و کوتاه مدت آمریکا، به ویژه در دور اول و دوم ریاست جمهوری جورج بوش را عامل بسیار مهمی‌در تخریب هرچه بیشتر موقعیت‌ها برمی‌شمرد و می‌گوید: رابطه آمریکا در زمان نیکسون با چین از سر گرفته شد واین علیرغم سرسختی دوطرف بر مواضعشان بود.

باربارا اسلوین که یک فصل از کتابش را به قم و روحانیت اختصاص داده با تلاش برای روشن کردن وضعیت فکری و روزآمدی حوزه‌های شیعه در مقایسه با مدارس دینی سنتی، می‌گوید: پویایی شیعه و پیچیدگی آن به گونه‌ای است که اثرات آن را به وضوح می‌توان حتی در سیاست خارجی دولت‌های جمهوری اسلامی‌ دید. بی توجهی به این مهم و بی‌توجهی به پویایی جامعه معمم ایران، بر خلاف تصور برخی سیاستمداران آمریکایی که آن را جامعه‌ای دچار جمود و ایستایی تصور می‌کنند، موجب بروز کج فهمی‌و حتی تصمیم گیری‌های غلط شده است.

این روزنامه نگارمی‌گوید: در هردو طرف، تلاش‌های بسیاری برای برقراری ارتباط وجود داشته ودارد اما ضعف در برقراری ارتباط و همین طور خودبزرگ بینی بعضی از مقامات آمریکایی موجب شده است تا این ارتباط صورت نگیرد.

 اسکاکرافت خیلی سعی کرد تا دولتمردان آمریکایی را چه در کنگره و چه در کاخ سفید برای اتخاذ رویه‌ای معقول متقاعد کند. به‌نظر من او تمام تلاش‌هایی را که می‌شد انجام داد وحتی به مثابه یک دیپلمات مامور این کار را انجام داد درحالی که هیچ ماموریت مشخصی برای این کار نداشت. امابا این همه تلاش‌هایش به نتیجه نرسید. به‌نظر من شاید بهترین گام جهت رفع کدورت‌ها را ایران انجام داد اما این اقدام ازسوی دولت آمریکا به بدترین وجه پاسخ داده شد.

کد خبر 49333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز