دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

بانوان خانه‌دار دزفولی این روزها برای مقابله با کرونا آستین همت بالا زده و با اقدامات مختلف به جنگ این ویروس خطرناک رفته‌اند.

زنان خانه دار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یکی از اقشاری که نقش تعیین‌کننده در این مبارزه دارد قشر بانوان است که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند؛ بانوان با مدیریت هر خانواده می‌توانند در ابعاد وسیع‌تر شهر و کشور را از خطر این کرونا مصون نگه‌دارند.

داشتن خانواده‌ای سالم به‌عنوان کوچک‌ترین جزء یک شهر یا کشور می‌تواند جامعه‌ای سالم بسازد؛ درعین‌حال بیمار بودن یک خانواده نیز می‌تواند جامعه‌ای را بیمار کند.

لزوم توجه به هشدارها برای جلوگیری از شیوع بیماری

آزاده افتخاری یکی از بانوان اهل دزفول، استان خوزستان با اشاره به نقش بانوان در مهار کرونا گفت: بانوان باید نظافت خانه را به‌طورجدی انجام دهند و با دادن آرامش به اعضای خانواده این بیماری را به حداقل برسانند.

وی به دیگر بانوان توصیه کرد تا حد ممکن در میهمانی‌ها حاضر نشوند و از خرید و وقت‌گذرانی در بازار و مکان‌های پرتردد در این روزها جدا خودداری کنند.

این بانوی دزفولی ادامه داد: بی‌توجهی به هشدارها یکی از عوامل اساسی شیوع این بیماری است؛ متأسفانه افراد زیادی آن را جدی نگرفته‌اند و با بی‌مسئولیتی خود آمار مبتلایان را بیشتر می‌کنند.

مهوش بهرامدخت یکی دیگر از بانوان دزفول گفت: همان‌طور که زنان خانه‌دار سکان‌دار زندگی هستند در این برهه خاص و حساس هم باید سکان‌داری کنند و فضای خانه را برای اعضای خانواده به‌ویژه کودکان شاد نگه‌دارند تا بچه‌ها برای بیرون رفتن از خانه بی‌تابی نکنند.  

وی بر لزوم رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی خانه تأکید کرد و گفت: باید بیشتر مراقب بچه‌ها باشیم و نکات بهداشتی و ایمنی را به آن‌ها گوشزد کنیم.

بهرامدخت افزود: بدون شک بی‌توجهی بانوان به این موضوع مهم به شیوع این بیماری مرگبار کمک می‌کند.

لزوم ایجاد محیطی شاد در منزل

یکی دیگر از بانوان خانه‌دار دزفولی مردم را به صبوری و دوری از استرس توصیه کرد و گفت: باید تا جایی که امکان دارد از خانه خارج نشویم و محیط شادی برای فرزندان ایجاد کنیم.

مینا کردی درد و رنج ابتلا به کرونا را هزاران برابر قرنطینه دانست و افزود: باید شکرگزار سلامت خود و خانواده باشیم و بهداشت فردی را رعایت کنیم.

وی اظهار کرد: بانوان خانه‌دار باید با ضدعفونی کردن خانه و اجناس خریداری‌شده از بیرون، پخت غذای گرم و مقوی و تهیه آب‌میوه‌های طبیعی اجازه ورود این ویروس به محیط خانواده را ندهند.

این بانو ادامه داد: مادر خانه نباید از خانه خارج شود و فرزندان را به هر شکل ممکن در خانه سرگرم کند تا دچار بی‌حوصلگی نشوند؛ بی‌توجهی به این بیماری موجب افزایش مبتلایان می‌شود لذا باید بدون پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و سخن از ناکارآمدی دولت و مسئولان، هرکس خود و خانه‌اش را مدیریت کند تا از این بحران به‌خوبی عبور کنیم.

وی با تأکید بر خودداری از خریدهای غیرضروری مانند آجیل و محدود کردن رفت‌وآمدهای خانوادگی گفت: اگر این بیماری جدی گرفته نشود شاهد از دست دادن افراد بیشتری از هم‌وطنان خواهیم بود و دوره حضور این ویروس و چرخه انتقالش بیشتر و طولانی‌تر خواهد شد.

دوری از استرس

نسرین حاجی‌زاده یکی دیگر از بانوان خانه‌دار نیز با اشاره به نقش بانوان در مهار بیماری کرونا اظهار داشت: بانوان می‌توانند با ضدعفونی کردن همه نقاط خانه و دقت در پخت غذاهای مفید و جلوگیری از مصرف فست فودها به این بیماری صعب‌العلاج اجازه ورود ندهند.

وی افزود: بانوان باید با آرام کردن محیط خانه و انرژی مثبت به اعضای خانواده از دنبال کردن اخبار استرس‌آور و شایعه‌ها در فضای خانه جلوگیری کنند چراکه ایجاد استرس موجب کاهش سطح ایمنی بدن می‌شود.

این بانوی خانه‌دار اظهار داشت: بانوان به‌عنوان مادران خانواده باید ضمن حفظ خونسردی خود بعد از نماز به ائمه اطهار(ع) توسل جویند و برای سایر هم‌وطنان دعای خیر کنند.

وی گفت: نباید به شایعات توجه کرد، افزود: باید مایحتاج زندگی مانند مواد خوراکی را یکجا خریداری کنیم تا مجبور نباشیم برای تأمین آن‌ها هرروز از خانه خارج شویم.

حاجی‌زاده افزود: اگر هر خانواده ایرانی نکات ایمنی و بهداشت را رعایت نکند نه‌تنها برای خودش مشکل پیش می‌آورد بلکه برای بقیه خانواده‌ها نیز مشکل‌ساز می‌شود.

دوری از استرس، ایجاد فضایی آرام و شاد در منزل، خرید یکجای اجناس، رعایت توصیه‌های بهداشتی و همچنین داشتن امید از موارد مهم مطرح‌شده از سوی بانوان دزفولی بودند که باید برای شکست ویروس کرونا به آن‌ها اهتمام ویژه‌ای شود.

ویروس کرونا یا کووید ۱۹ نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از  یکصد کشور جهان سرایت کرده است.

تعداد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تا ظهر یکشنبه ۲۵ اسفندماه به ۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر و فوت ناشی از آن به ۷۲۴ نفر رسیده و همچنین چهار هزار و ۵۹۰ نفر تاکنون بهبودیافته‌اند.

آمار بیماران مبتلابه کرونا که در بیمارستان بزرگ دزفول بستری‌شده‌اند در حال حاضر به ۳۶ نفر رسیده و پنج نفر براثر ابتلا به این بیماری جان خود را ازدست‌داده‌اند.

کد خبر 493141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha