طبق آخرین گزارش‌ها تعداد مبتلایان به ۱۲۷۲۹ نفر و فوتی‌ها به ۶۱۱ نفر رسیده است. هر لحظه آمار مبتلایان رو به افزایش است، اما همچنان قصد قرنطینه کردن شهرها را ندارند، زیرا توانایی این امر را نخواهند داشت.

سلحشوری

به گزارش همشهری‌آنلاین،  پروانه سلحشوری درباره قرنطینه کردن تهران به «جهان‌صنعت» گفت: در ابتدا باید توجه کرد قرنطینه تهران برای سیستم مدیریتی کشور ما غیرممکن است و نباید فراموش کرد مدیریت در ایران به دست یک نهاد نیست. طبق معمول سال‌های اخیر مسوولان در قبال مسوولیت‌های خود سر باز می‌زنند. وظایف خود را به همدیگر پاسکاری می‌کنند. اخیرا هم نام راه مقابله با کروناویروس را دفاع بیولوژیک نهاده‌اند و مسوولیت نهایی را به عهده نیروهای مسلح گذاشتند. به عقیده بنده امکان قرنطینه پایتخت وجود ندارد، اما مسوولان می‌توانستند از همان ابتدا به جای کتمان حقیقت فورا شهر قم را قرنطینه کنند تا این ویروس به شهرهای دیگر سرایت پیدا نکند. آنانی که مانع قرنطینه شدن قم شدند باید به مردم و درگاه خدا پاسخگو باشند.
وی افزود: در این بحران اگر کشور دیگری بود حتما هواپیمایی ماهان را به خاطر قصوراتی که انجام داده عامل اصلی شیوع این بیماری می‌دانست و حتما قوه قضاییه آنها را مورد بازخواست قرار می‌داد. ولی در کشور ما افرادی بازداشت می‌شوند که دغدغه این موضوع را دارند و در این مدت بیشتر نگران اوضاع مردم هستند. در این روزها مردم شمال کشور از نزدیک درگیر کروناویروس شدند. البته در تهران به دلیل گستردگی وسعت مردم هنوز قضیه را جدی نگرفتند ولی در شهرهای کوچک‌تر مردم بومی به شدت تحت‌تاثیر بیماری قرار گرفتند که باعث تنش و ترس در بین جامعه شده است.

  • سه امر بسیار مهم رایج در کشور

سلحشوری گفت: در کشور ما سه امر بسیار مهم رایج است، ابتدا پنهان‌کاری و دوم دروغ و سوم سیاسی کردن موارد مختلف. یعنی اگر مسوولان زورشان به پنهان‌کاری و دروغ نرسید و مساله همچنان مطرح بود، توهم توطئه دارند، مثل الان که موضوع را سیاسی می‌کنند. در کشور ما ضعف مدیریتی شدیدی وجود دارد که در کمتر جایی در سطح دنیا می‌توانید آن را مشاهده کنید. این موارد همگان دست به دست هم داد که نه تنها تهران، قم و استان گیلان بلکه اغلب استان‌های ایران با پدیده کرونا روبه‌رو شوند. البته مردم دیگر مانند سابق به مسوولان و رسانه‌ها اعتماد ندارند و خطرناک‌ترین موضوع یعنی بدتر از کرونا بی‌اعتمادی مردم است. وگرنه چگونه پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان بیمارستان دارند جان می‌دهند، ولی مردم به خرید می‌روند. باید هشدار داد که فقط هنگام ضرورت با رعایت بهداشت از منزل خارج شد. به نظر می‌رسد فقر اطلاعات موثق در کشور وجود دارد. همین فقر اطلاعات باعث شده که صدا و سیما بازی دوگانه‌ای با مردم به راه بیندازد. از طرفی به مردم می‌گوید در خانه بمانید و از طرفی عمق فاجعه را از مردم پنهان می‌کند.وی افزود: این روزها همه می‌گویند در خانه بمانید، در صورتی که عده‌ای از مردم از سر ناچاری برای کسب امرارمعاش خانواده خود از خانه امن بیرون می‌روند. دولت باید بسته‌های معیشت برای افراد بی‌بضاعت در نظر گیرد تا جان افراد کمتری در خطر قرار بگیرد. به نظر می‌رسد ساماندهی قرنطینه کردن تهران در توان دولت یا هیچ ارگان دیگری نباشد، زیرا مدت‌هاست وضعیت اقتصادی کشور ویران است. مگر اینکه از منابعی که البته چند وقت پیش مجلس ۲۰۰ میلیون یورو به سپاه اختصاص داده بود بخواهند استفاده کند، که اگر سپاه از آن منبع درآمدی بخواهد به مردم کمک کند و لازم هم هست چنین کنند. گرچه بسیج هم وارد شدند و تلاش می‌کنند تا امروز هر کسی به نوبه خودش به مردم خدمت کرده اما چون تاکنون مدیریت کارآمدی نداشتیم به هیچ نتیجه مثبتی نرسیدیم. مسوولان از ابتدا شیوع ویروس را کتمان کردند و زمانی که به پیک رسید، آن را به مردم اطلاع‌رسانی کردند. برای همین کار برای همه بسیار سخت شده است. در حال حاضر باید همه افراد جامعه دست به دست همدیگر دهند و خودشان خودخواسته در خانه قرنطینه شوند. متاسفانه کشورهای دیگری که موفق به قرنطینه شدند با مردم همراه شدند و در آینده به آنان وعده اقتصاد بهتر و روشن‌تر را دادند اما در ایران مسوولان زودتر از بقیه مردم به کرونا مبتلا شدند! تنها را چاره برای کنترل این ویروس قرنطینه است اما کشور ما امکان آن را ندارد. متاسفانه مردم هم به خودشان رحم نمی‌کنند و هر روز ما شاهد تردد سیل عظیمی از مردم در خیابان و مراکز خرید هستیم. البته که در بین مردم ترس از قحطی وجود دارد اما باید خود را کنترل کنند. به نظر می‌رسد مفهوم قرنطینه این است که دولت باید اقلام غذایی را به درب تک‌تک منزل‌ها ببرد، آیا دولت ما چنین توانی را دارد؟ تنها راهکار این است که خودمان اصول اولیه بهداشت فردی را رعایت کنیم. مردم تا جایی که امکان دارد باید خودشان را در خانه قرنطینه کنند. نمی‌توانیم به کارگری که برای لقمه نانی در خیابان است بگوییم در خانه بشین زیرا نمی‌توانیم آن را حمایت کنیم.

  • دولت باید حمایت کند

سلحشوری درباره تنها راهکار خانه ماندن تمام افراد گفت: در این روزها دولت باید بسته‌های معیشتی برای قشر آسیب‌پذیر در نظر بگیرد. در عین حال زمانی که بنزین را گران کردند و گفتند به جای آن، پول آن را به مردم می‌دهند در حال حاضر، حق مردم را بدهند. حداقل سه ماه یارانه مردم را بدهند در این صورت شاید بتوان تهران را قرنطینه کرد. هیچ ننگی بالاتر از این نیست مردم کشوری که غرق در نفت هستند از گرسنگی و فقر در رنج باشند.

  • ماسک‌ها کجاست

این نماینده مجلس درباره تکلیف ماسک‌هایی که از احتکارکننده‌ها بازپس‌گیری شد، گفت: تکلیف ماسک‌هایی که پیدا کردند را ما هم نمی‌دانیم باید از افرادی که به وضعیت آنها رسیدگی می‌کردند پرسید.
تحریم تبادلات بانکی
سلحشوری درباره درخواست ایران برای رفع تحریم‌ها گفت: دولت آمریکا واردات دارو به کشور ما را تحریم نکرد اما تبادلات بانکی تحریم هستیم. یعنی برای خرید دارو باید مبلغی را وارد کنیم وگرنه دارو بدون تبادلات بانکی وارد کشور نمی‌شود. همچنین بعید می‌دانم بانک جهانی به دلیل عدم شفافیت سیستم بانکی ایران و عدم پذیرش اف‌ای‌تی‌اف به ایران وام دهد.

  • آمارها غیرواقعی‌اند

سلحشوری درباره آمارهای غیرواقعی گفت: اگر آمار واقعی را به مردم بگویند ناکارآمدی دولت عیان می‌شود به همین دلیل مدام پنهان‌کاری می‌کنند. در صورتی که اگر آمارهای واقعی را اطلاع‌رسانی کنند مردم قضیه را جدی می‌گیرند اما حکومت تنها به فکر این است که ناکارامدی‌اش عیان نشود و با شفافیت مخالف است. باید دانست که حکمرانی مطلوب در کشور ما وجود ندارد.سلحشوری در آخر خاطرنشان کرد: به جای بازداشت مهدی حاجتی و محمد مختاری، باید سازمان هواپیمایی ماهان را که به خاطر پول جان مردم را در خطر قرار دادند، یا افرادی که در قم جان مردم را با اعتقادات خرافی معامله کردند و صدا و سیما که یک روز قبل از انتخابات کرونا را شایعه نامیده بود، از طرف قوه قضاییه مورد پیگرد قرار گیرند. دولت چین طبق بررسی‌هایی که انجام داده تنها ۲درصد افراد بر اثر کروناویروس فوت می‌کنند اما در ایران به دلیل ناکارآمدی مدیریتی ۱۰ درصد مردم که در گروه سنی ۵۰ تا ۵۹ سال هستند یعنی گروه‌های اجتماعی از مردم که تجارب مفیدی برای جامعه دارند را از دست می‌دهیم.

کد خبر 492997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    29 11
    ما مردم صمیمانه از خانم سلحشوری تشکر میکنیم ای کاش نماینده های دیگر هم مثل شما وآقای مطهری بودند
    • CA ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
      1 2
      میگه ۵۰ ۵۹ ساله گرفتند ۲۵ ساله ۳۰ ساله گرفتند ۱۰۰ ساله هم گرفته خوبم شدند خداروشکر اینا نیستند
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    16 13
    تاوان آزاد بودن پرواز به چین وداره میدیم
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    20 13
    بر فرض که مسئولای ما سیاست بازی و ... شون باعث شد شهر رو قرنطینه نکنن. ولی ایتالیا که قرنطینه کرد. اروپا چرا شده کانون؟ ا
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    9 15
    من نمیدونم بابت مرگ مظلومانه کادر درمانی ودیگر هم وطنان عزیز مان که بخاطر بی خردی از دست دادیم را چطور میخواهند محضر خدا جواب بدند.
  • علی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    8 9
    متاسفانه مجلس آینده از چنین زنان و مردان شجاع خالی است.
  • مجید IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    9 15
    همین که حرف دل همه رو میزنی و همین سوالی که همه دارند ولی نمیدونند از کی باید بپرسند رو مطرح میکنید ممنون. واقعا اگه همه نماینده ها مثل شما و اقای مطهری بودند وضعیت اینجوری نبود.
  • مسعود IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    18 8
    این خانم طوری حرف میزنه انگاریه پرستار بیمارستان بوده مگه تو و امثال مطهری نمایندگان این مردم نبودید؟ چراشمامسئله رابامردم درمیان نگذاشتید
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    10 3
    مردم گروه سنی ۵۰ تا ۵۹ سال نیست پرستار ۲۵ ساله یا جودوکار ۴۹ ساله یا مرد ۳۰ ساله یا ۲۰ ساله از دست رفتند
  • بانو IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    2 3
    سفسطه نکن
  • خیری IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    7 4
    خانم سلحشوری .به نظر من برای مشهور شدن و دیده شدن باید راه دیگری انتخاب کرد
  • محمد KR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    4 3
    کم کاری خود را چرا گردن بقیه می گذارند در تهران هر کاری انجام می شود خود مردم انجام می دهند فقط اهل شعار دادن هستند
  • علی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    6 3
    اخه اروپا که قرنطینه بود چی شد
  • Reza IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    1 5
    درسته
  • مهدی IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    2 3
    خانوم سلحشور اینجوراقدامات توکشورماعادی شده حتی به مردم هم سرایت کرده
  • عبد اللهی IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 1
    یکی به نعل می زنی ویکی به تخته.
  • ماریه IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 1
    چین که یک ابرقدرت هست نتونست کرونا رو قرنطینه کنه که پخش نشه در جهان اروپا و آمریکا هم که اوضاعشون رو داری می بینی
  • محمد IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    1 1
    با سلام وتقدیم احترام حضورسرکارخانم سلحشوری بزرگوار فرمایش شما بسیار دلسوزانه میباشد خیلی خیلی متشکرم خدانگهدارتان