پس از آنکه ظریف وزیرخارجه ایران در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد که رونوشت آن برای روسای سازمان‌های بین‌المللی و وزرای امورخارجه همه کشورها ارسال شد، خواستار «رفع تمامی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا» شد، نماینده ایران در سازمان ملل متحد نیز خواستار لغو تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه کشورمان شد.

مجید تخت روانچی

به گزارش همشهری آن لاین به نقل از دنیای اقتصاد، مجید تخت‌روانچی، نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد در توییتی نوشت: «شب گذشته (جمعه شب) از تهران به نیویورک بازگشتم. مردم و دولت ایران به سختی در تلاش‌ هستند تا کووید-۱۹ را شکست دهند اما تحریم‌های آمریکا سد راه تلاش آنهاست. این لحظه حساسی برای آمریکا است تا این تلاش بشردوستانه را سیاسی نکند و تحریم‌ها را بردارد. بحران‌های بین‌المللی نیازمند تلاش‌های بین‌المللی اساسی هستند.»

تخت‌روانچی از ایالات‌متحده آمریکا خواست از سیاسی کردن مساله ویروس کرونا و سوءاستفاده از شرایط کنونی مقابله با این ویروس دست بردارد و تحریم‌های ظالمانه را متوقف کند.

پیش‌تر وزیرخارجه ایران در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشته بود: «در شرایطی که این ویروس شهرها و روستاهای ما را به سرعت درمی‌نوردد، ملت ما - بر خلاف دیگر ملت‌های مبتلا شده دنیا- از عواقب شدیدترین و گسترده‌ترین تروریسم اقتصادی تاریخ که به‌صورت غیرقانونی و فراسرزمینی از ماه مه ‌۲۰۱۸ توسط دولت ایالات‌متحده در پی نقض تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعمال شده، رنج می‌برد.»

ظریف با تاکید بر تلاش شبانه‌روزی کادر پزشکی ایران افزود: «در نهایت شکست این ویروس با مانع تروریسم اقتصادی دولت ایالات‌متحده مواجه شده است.»

همچنین ظریف در توییتی خطاب به صندوق بین‌المللی پول با اشاره به اعلام آمادگی این صندوق برای کمک به کشورها برای مقابله با کرونا تاکید کرد که بانک‌مرکزی ایران خواستار دسترسی فوری به این تسهیلات است. پس از ارسال این نامه، دبیرکل سازمان ملل متحد از نهادهای زیرمجموعه این سازمان و کشورهای عضو خواست با همکاری و ارائه تسهیلات زمینه حمایت لازم از تلاش‌های ایران در مقابله با ویروس کرونا را فراهم سازند.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش روز پنج‌شنبه در نشست خبری روزانه این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره نامه محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد، مطرح کرد.

وی افزود: «ما یک رونوشت از نامه ظریف وزیرخارجه را دریافت کرده‌ایم. دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به شیوع ویروس کرونا در ایران عمیقا نگران است. می‌دانید که ایران یکی از کشورهایی است که به شدت مورد ضربه این ویروس قرار گرفته است.»

 وی تاکید کرد: «دبیرکل از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته است تا تسهیلات و حمایت لازم را از تلاش‌های ایران در این لحظات دشوار فراهم سازند.»

  • دوستان خود را فراموش نمی‌کنیم

از سوی دیگر سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان از ارسال کمک‌های نقدی و تجهیزات پزشکی از سوی کشورهای مختلف به ایران برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تلاش‌های چند روز گذشته وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه توییتر خود نوشت: «در پی تماس‌های تلفنی و توییتر آقای ظریف و تلاش‌های سفارتخانه‌ها، علاوه بر چین، ترکیه، امارات‌متحده‌عربی، آلمان، فرانسه و انگلیس، کمک‌هایی به‌صورت نقدی و تجهیزات پزشکی از سوی ژاپن، قطر، جمهوری آذربایجان و روسیه دریافت شده است.» موسوی در ادامه تاکید کرد: «دولت و ملت ایران هرگز دوستان خود در زمان سختی را فراموش نمی‌کنند.»

  • اعلام آمادگی پکن برای کمک به تهران

این درحالی است که رئیس‌جمهور چین طی سه نامه جداگانه به رهبران ایران، ایتالیا و کره‌جنوبی از آمادگی این کشور برای هرگونه کمک در جنگ با ویروس کرونا خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، «شی‌جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین اعلام کرد پکن با تمام ظرفیت از کره‌جنوبی در مقابله با ویروس کووید-۱۹ حمایت خواهد کرد.  براساس گزارش خبرگزاری شینهوا رئیس‌جمهور چین علاوه بر کره‌جنوبی و ایتالیا، همچنین نامه‌ای برای حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران ارسال کرده و در آن بر عزم چین برای ادامه کمک به ایران برای مقابله با ویروس کرونا خبر داده است. شی در این نامه به روحانی گفته، پکن تا جایی که بتواند به ایران کمک خواهد کرد و همچنین آماده افزایش همکاری‌ها در زمینه کووید-۱۹ است. دولت چین تاکنون چندین محموله پزشکی شامل کیت‌های تشخیص کرونا، ماسک و دیگر لوازم پزشکی را در اختیار ایران قرار داده است. کره‌جنوبی، ایتالیا و ایران بعد از چین از جمله کشورهایی هستند که بیشترین شمار مبتلایان به کرونا در آنها گزارش شده است.

  • تاکید قاسمی بر مشارکت همگانی برای مقابله با کرونا

همزمان بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس بر همبستگی و مشارکت همگانی برای مقابله با کرونا و تهدیدهایی که مرز نمی‌شناسند، تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در صفحه توییتر این سفارتخانه نوشت: «آلبر کامو که رمان طاعون او با ویروس کرونا دیگر بار مطرح شده، در نامه‌ای خطاب به منتقد کتابش نوشت: بی‌شک «طاعون» در مقایسه با «بیگانه» گذار از عصیان فردی به مبارزه اجتماعی است. اگر از بیگانه تا طاعون راهی در مسیر تحول باشد، این تحول، همبستگی و مشارکت است.»

وی افزود: «اکنون نیز اگر قرار است ویروس کرونا تغییری در جهان ایجاد کند که می‌کند، همبستگی و مشارکت همگانی برای جهانی امن‌تر در برابر تهدیدهایی است که مرزی نمی‌شناسند.» سفیر ایران تصریح کرد: «جهان باید برای بحران بزرگ قرن آماده شود.»

بهرام قاسمی اخیرا نیز در مطلبی که در صفحه توییتر سفارت ایران در فرانسه منتشر شد با اشاره به کسانی که این روزها با فشارهای آمریکا علیه ملت ایران همراه شده‌اند، عنوان کرد: «این روزها نیز می‌گذرد! در بحبوحه مبارزه مردم ایران با کرونا که صرفا با اتکا به توان و داشته‌های ملی صورت می‌پذیرد، برخی به‌جای درک موقعیت و مساعدت به ایرانیان، در تبعیت از فشارهای حداکثری آمریکا خواسته یا ناخواسته به بهانه‌های واهی به این فشارها می‌افزایند. شرمسار تاریخ نشویم!»

  • درخواست نماینده آمریکایی برای لغو تحریم‌های ایران

همزمان با افزایش شیوع ویروس کرونا در ایران و عدم دسترسی ایران به بازارهای داروی جهان به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و پس از آنکه چند مقام ایرانی از جمله وزیرخارجه و نماینده ایران در سازمان ملل خواهان لغو تحریم‌ها شدند، یک عضو کنگره آمریکا نیز خواستار تعلیق تحریم‌های این کشور علیه ایران در بحبوحه گسترش ویروس کرونا در دنیا شد. 

ایلهان عمر در توییتر پیام یک فعال فضای مجازی که از کمبود تجهیزات پزشکی در ایران به دلیل تحریم‌ها گلایه کرده نوشته است: «لازم است ما این تحریم‌ها را پیش از آنکه جان‌های بیشتری از دست بروند تعلیق کنیم.» ایلهان عمر پیش از این هم اعتراف کرده که تحریم‌ها «جنگ اقتصادی» علیه ایران به شمار می‌روند. او در ماه ژانویه در توییتر نوشت: «هیچ معنایی ندارد. تحریم‌ها جنگ اقتصادی هستند. این تحریم‌ها همین الان باعث کمبود کالاهای پزشکی و مرگ افراد بی‌شماری در ایران شده‌اند.»

او در پیامی دیگر نوشت: «نمی‌توان ادعا کرد که به‌دنبال تنش‌زدایی هستیم و بدون هیچ هدف مشخصی تحریم‌های تازه اعمال کنیم. این، اقدام سنجیده‌ای نیست.» دونالد ترامپ اردیبهشت‌ماه سال گذشته بعد از پایان دادن به مشارکت آمریکا در برجام تحریم‌های معلق‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد.

او علاوه بر این، چند دور تحریم جدید علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران اعمال کرده است. دولت ترامپ علاوه بر اعمال تحریم‌ها در راستای سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز علیه ایران روی آورده.

  • تاکید تهران-اسلام‌آباد بر همکاری‌های تجاری

همچنین سیدمحمدعلی حسینی، سفیر ایران در اسلام‌آباد در دیدار با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان که با حضور وزیر بهداشت و قائم‌مقام وزیرخارجه این کشور انجام شد، درباره آخرین تحولات و همکاری‌ها میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

در این دیدار سفیر کشورمان با اشاره به اهمیت روابط ایران و پاکستان از منظر مقامات کشورمان، بر ضرورت برداشتن گام‌های جدی برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور با استفاده از مکانیزم‌های مختلف به‌ویژه تجارت تهاتری تاکید کرد.

 وی همچنین تداوم خطر گروه تروریستی داعش در منطقه به‌عنوان تهدید مشترک دو کشور و ضرورت هوشیاری در مقابله با آن را مورد تاکید قرار داد. حسینی نسبت به افزایش همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور نیز اعلام آمادگی کرد.  

سفیر ایران در پاکستان در ادامه بر ضرورت تلاش مشترک تهران و اسلام‌آباد برای باز نگه داشتن مرزها برای حمل‌ونقل و جاری بودن روند مبادلات تجاری فی‌مابین همزمان با رعایت استانداردهای بهداشتی و سلامت تاکید کرد.

عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار همدردی خود با ملت ایران برای از دست دادن عزیزانشان در اثر شیوع ویروس کرونا و تقدیر از تلاش‌های جمهوری اسلامی در مقابله با آن را ابراز و در ادامه از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال کشمیر تقدیر کرد.  

وی بر تقویت و گسترش صنعت گردشگری بین دو کشور تاکید کرد و رفع موانع همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین به‌ویژه در امر تجارت تهاتری را ضروری دانست. عمران‌خان همچنین از همکاری‌های فرهنگی فی‌مابین دو کشور و ضرورت تقویت بنیه‌های فکری و معنوی جوانان کشورهای اسلامی در مقابل تهاجم گسترده فرهنگ غربی استقبال کرد.

  • اعلام همبستگی صربستان با ایران

همزمان وزیران امورخارجه ایران و صربستان جمعه‌شب به‌صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کردند. به گزارش «ایسنا» ایویکا داچیچ، وزیر امورخارجه صربستان در گفت‌وگویی تلفنی با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، همبستگی دولت و ملت صربستان را با ایران در مبارزه علیه شیوع کرونا اعلام کرد.

  • ورود نخستین محموله کمک‌های بهداشتی  قطر

این درحالی است که نخستین محموله کمک‌های بهداشتی دولت قطر روز جمعه وارد فرودگاه امام خمینی(ره) تهران شد. به گزارش «ایسنا» پس از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهوری ایران با امیر قطر طی روزهای اخیر و پیگیری‌های انجام شده از سوی رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، نخستین محموله کمک‌های بهداشتی قطر به میزان بیش از پنج و نیم تن اقلام بهداشتی و درمانی وارد تهران شد. قرار است این اقلام برای توزیع در مراکز بهداشتی و بیمارستانی کشور در اختیار وزارت بهداشت و ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا قرار گیرد. خبرگزاری رسمی قطر پیش از این گزارش داده بود، تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر دستور داده که برای مقابله با ویروس کرونا هر چه سریع‌تر کمک‌های بهداشتی به ایران ارسال شود. براساس این گزارش، این دستور تمیم بن‌حمد آل‌ثانی در راستای مشارکت قطر در مبارزه با ویروس کرونا است.

کد خبر 492806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    1 0
    نهادهای بین المللی باید وام در اختیار کشورهایی که بیشتر درگیر کرونا هستند قرار دهد نه به شکل پول نقد که در نهایت حیف و میل شودبلکه بصورت امکانات فیزیکی برای پیشگیری و درمان کرونا در اختیاراین کشودها قرار دهد.