۹سال قبل و خیلی اتفاقی گام در راهی گذاشت که امروز نتیجه اش دورهمی حدود ۸۰۰جوان تحصیلکرده از گوشه و کنار این کشور است. دانشجو، پزشک، مهندس، داروساز و... با چند فراخوان او و دوستانش دورهم جمع شدند تا باری از دوش مردم مناطق محروم بردارند.

جهادگر
همشهری آنلاین- مهین قاسمخانی: این ۸۰۰نفر در قالب ۲گروه جهادی انواع خدمات پزشکی و پیراپزشکی را به ساکنان مناطق محروم ارائه می کردند تا این که موضوع شیوع ویروس کرونا به موضوع روز کشور تبدیل شد. حالا آنها هم دوش به دوش مردم و مسئولان، داوطلب خدمت شده اند. به شهرهای آلوده می روند تا هرکاری که از دستشان برمی آید انجام دهند. از کمک در بیمارستان ها گرفته تا ضدعفونی معابر.
تابستان سال۸۹ وقتی چشمش به آن آگهی افتاد فکرش را هم نمی کرد یک آگهی بتواند تا این حد مسیر زندگی اش را عوض کند. تعطیلات تابستانی آن سال به نظرش خیلی طولانی و کسل کننده بود. دنبال راهی بود تا تابستان را به بطالت نگذراند. آن روز وقتی آگهی جمعیت هلال احمر را دید با آرنج به پهلوی دوستش زد و گفت: «موافقی در این کلاس ها شرکت کنیم؟ هم حوصله مان سر نمی رود و هم یک چیزی یاد می گیریم که بعدها به دردمان می خورد. » اینگونه بود که مجتبی به همراه یکی از دوستان صمیمی اش در کلاس آموزش کمک های اولیه که جمعیت هلال احمر برگزار می کرد شرکت کردند و این آغازی شد برای یک راه طولانی.
مجتبی صادقی گنجه، اکنون جوانی۲۹ساله است. فوق لیسانس کشاورزی دارد و شغلش آزاد است، اما بیشتر وقتش را صرف خدمت به مردم کشورش می کند. او می گوید: «شرکت در کلاس های آموزشی هلال احمر و ورود به این حوزه سبب شد تا با آدم هایی آشنا شوم که با تمام وجود برای مردم کار می کردند. با خیرانی آشنا شدم که در خدمت محرومان بودند. همین آشنایی ها سبب شد تا خودم نیز وارد یکسری فعالیت های خیرخواهانه شوم و در نهایت با همراهی تعدادی از دوستانم گروه های جهادی «منادیان صلح» و «احیاء القوب» را ایجاد کردیم.»
صادقی با آنکه از مؤسسان و یکی از اعضای اصلی این گروه های جهادی است، اما میلی به صحبت در این باره ندارد و می گوید: «من فقط یک جهادگرم. همین و دیگر هیچ.»

گروه های جهادی که او و دوستانش ایجاد کرده اند نه تنها در مناطق محروم و حاشیه تهران، بلکه در دورافتاده ترین نقاط ایران فعالیت می کنند. او می گوید: «دوستان من از کوره های آجرپزی شهرری گرفته تا دورافتاده ترین شهرها و روستاها سر می زنند و به مردم خدمت می کنند. بیشتر خدماتی که ما ارائه می کنیم از جنس بهداشتی و درمانی است. جمع زیادی از پزشکان، دندانپزشکان و پیراپزشکان عضو گروه های جهادی ما هستند، اما به جرئت می توانم بگویم گروه دندانپزشکی ما یکی از کامل ترین گروه هاست که خدمات متنوعی ارائه می کند.» 
گروه های جهادی احیاءالقلوب و منادیان صلح علاوه بر خدمات بهداشتی و درمانی در زمینه تهیه و توزیع بسته های حمایتی هم فعال است. صادقی می گوید: «هرسال به مناسبت عیدنوروز بسته کالایی به خانواده های نیازمند می دادیم، اما امسال به خاطر مشکلات پیش آمده و گرفتاری های کاری که برای اعضای گروه ایجاد شد، هنوز موفق به این کار نشده ایم. هرچند ناامید نیستم و امیدوارم در روزهای باقی مانده بتوانیم این بسته ها را تهیه و بین خانواده های نیازمند توزیع کنیم.»
  • فعال ترین مربی
صادقی گنجه در کنار همه فعالیت های خیرخواهانه اش، اکنون جوان ترین عضو شورای اجرایی جمعیت هلال احمر شهرری و پویاترین مربی امداد و نجات در جمعیت هلال احمر شهرری هم هست. او می گوید: «برنامه های کلان جمعیت هلال احمر شهرری باید با نظر و تأیید شورای اجرایی عملیاتی شود. شورای اجرایی درباره لزوم اجرای برنامه های جمعیت و مفید بودن آنها نظر می دهد و رئیس جمعیت هم باید به نظرات شورای اجرایی توجه داشته باشد. اعضای شورای اجرایی با رای اعضای جمعیت و برای ۴سال انتخاب می شوند.»
صادقی از هر لحظه زندگی اش برای آموزش دانسته هایش استفاده می کند. او می گوید: «اکنون در شهرری به غیر از من فقط یک مربی آقا داریم و با توجه به تعداد کلاس هایی که برگزار کردم و تعداد افرادی که آموزش دادم، در سال۱۳۹۷ به عنوان فعال ترین مربی جمعیت هلال احمر استان تهران مورد تقدیر قرار گرفتم.»
اشتیاق او برای آموزش دانسته هایش به دیگران حد و مرزی ندارد. حتی از فضای مجازی هم غافل نشده و گروهی مجازی ایجاد کرده تا به کسانی که فرصت شرکت در کلاس هایش را ندارند آموزش دهد. می گوید: «آموزش هزینه نیست بلکه سرمایه است. سال ۱۳۹۲ یا ۹۳ بود که جمعیت هلال احمر یک دوره آموزش مربیگری برگزار کرد و من چون پیش از آن در کلاس های آموزشی این جمعیت شرکت کرده بودم علاقه مند شدم تا در این دوره آموزشی شرکت کنم. دوره خیلی سختی بود؛ چیزی شبیه به کنکور که از حدود هزارنفری که ثبت نام کرده بودند، شاید فقط ۱۰۰نفر قبول شدند که من هم جزو آنها بودم. حالا خوشحالم که می توانم دانسته هایم را رایگان دراختیار مردم بگذارم.»
  • به ما بپیوندید
صادقی به دلیل دانش و آگاهی هایی که در زمینه مبانی پزشکی کسب کرده به خوبی می داند اپیدمی یعنی چه و اگر مردم عمق خطر اپیدمی را درک نکنند، می تواند چه خطری را متوجه جامعه کند. او از همان نخستین روزهای اپیدمی ویروس کرونا خانواده اش را در خانه قرنطینه کرده است. می گوید: «چند روز قبل در اثر یک حادثه دچار شکستگی در ناحیه پا شدم و حالا چندوقتی است که پایم را گچ گرفته اند. من اغلب در خانه نیستم، اما این اتفاق سبب شد تا این روزها در کنار خانواده باشم. با قوانین سختگیرانه اعضای خانواده را قرنطینه کرده ام. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. اگر مردم هشدارها را جدی نگیرند بی تردید شاهد ابتلای بسیاری از هموطنان مان به ویروس کرونا خواهیم بود. این خانه نشینی اجباری فرصت خوبی است تا یک بار دیگر در کنارهم بودن را تجربه کنیم.»
این روزها صادقی خیلی دلتنگ دوستان جهادی خودش است. جهادگران بی ادعایی که در این روزهای سخت بیکار ننشسته و در شهرهای شمالی و قم تلاش می کنند تا با کمک دیگران جلو انتشار ویروس کرونا را بگیرند. بی صبرانه منتظر است تا گچ پایش را باز کنند و بتواند به دوستان جهادی خود ملحق شود.

 او در پایان می گوید: «به این فکر کنید که سهل انگاری ما در مورد این بیماری می تواند به قیمت جان دیگران تمام شود. من از خانواده خودم، هم به خاطر همراهی شان در زمینه فعالیت های خیرخواهانه من و هم به خاطر همکاری شان در رعایت قوانین قرنطینه خانگی ممنونم. امیدوارم آن دسته از خانواده ها که هنوز این موضوع را جدی نگرفته اند نیز به ما بپیوندند.»
این ۸۰۰نفر در قالب ۲گروه جهادی انواع خدمات پزشکی و پیراپزشکی را به ساکنان مناطق محروم ارائه می کردند تا این که موضوع شیوع ویروس کرونا به موضوع روز کشور تبدیل شد. حالا آنها هم دوش به دوش مردم و مسئولان، داوطلب خدمت شده اند. به شهرهای آلوده می روند تا هرکاری که از دستشان برمی آید انجام دهند. از کمک در بیمارستان ها گرفته تا ضدعفونی معابر.
کد خبر 492680

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha