محافظت از سلامتی افراد در برابر بیماری‌ها و بحران‌ها، بیش از هر چیز نیازمند ارتقای سطح سواد سلامت جامعه است، این مهم در فضای حاکی از شیوع ویروس کرونا نه‌ فقط به یک ضرورت تبدیل‌ شده است، بلکه محکی برای سنجش آن به شمار می‌رود.

سلامت جامعه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شیوع ویروس کرونا، با وجود تمامی پیامدهای ناگواری که به دنبال دارد می‌تواند تلنگری باشد تا سواد سلامت جامعه را سنجید.

باگذشت بیش از ۲۰ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور، عده‌ای از مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و پیروی از توصیه‌های پزشکی رفتار مناسبی از خود نشان دادند و به روش‌های غیرمعمول و بی‌نتیجه روی نیاوردند، اما عده‌ای دیگر با مصرف الکل، بی‌توجهی به بهداشت فردی، رهاسازی ماسک و دستکش‌های آلوده در محیط اطراف و روی آوردن به مصرف محصولات تقلبی در فضای مجازی، زنگ خطر پایین بودن سطح سواد سلامت جامعه را به صدا درآوردند.

۶۷ درصد مردم چهارمحال و بختیاری سواد سلامت دارند

رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری نیز در همین خصوص گفت: بر اساس آخرین پایش‌های انجام‌شده، ۶۷ درصد مردم این استان سواد سلامت دارند.

سیدراشد جزایری افزود: سواد سلامت زنان استان نسبت به مردان یک تا ۲ درصد بیشتر است.

وی برنامه خود مراقبتی و سواد سلامت را از مهم‌ترین برنامه‌های سلامت همگانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد و گفت: این برنامه در قالب طرح تحول سلامت از مهرماه سال ۱۳۹۵ در کشور به‌صورت فراگیر آغازشده است.

جزایری همچنین از زیرپوشش رفتن ۴۰ درصد از مردم استان تحت پوشش برنامه‌های خود مراقبتی اجتماعی قرارگرفته‌اند.

ویروس کرونا که کوید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۴۷ هزار نفر است که با استان‌های اصفهان، خوزستان، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد همسایه است.

کد خبر 492423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha