جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و تأکید بر به تعویق افتادن سفرها در آستانۀ نوروز به زمانی دیگر برای کنترل این ویروس، آژانس‌های مسافرتی ناچار به لغو تورها و بلیت‌های داخلی و خارجی خود شدند.

اصفهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در پی شیوع ویروس کرونا و تأکید وزارت بهداشت بر لغو سفرها و انجام قرنطینۀ خانگی، معاونت گردشگری کشور ابلاغیه‌ای به آژانس‌ها و دفاتر مسافرتی ابلاغ کرد با این مضمون که تمام آژانس‌ها موظف به بازگشت وجوه پرداختی مردم بدون کسر خسارت هستند. در این شرایط تورهای مسافرتی با هجوم مردم برای دریافت وجوه خود مواجه شدند و به دلیل این‌که تمام سفرها به یکباره لغو شد، کرکره آژانس‌های گردشگری تا نیمه به پایین کشیده شد.

مدیر یکی از شرکت‌های گردشگری اصفهان با اعلام توقف کامل تورهای مسافری با گلایه از برخی مصوبه‌ها به منظور اجرای ضربتی قانون بازگشت وجه سفرهای لغو شده، گفت: متأسفانه بخشنامه‌های ارائه شده تمام جوانب را در نظر نمی‌گیرد تا راهکار مناسبی برای آن در نظر گرفته شود. بخشنامه‌ای ابلاغ می‌شود که باید تمام وجوه سفرهای داخلی و خارجی کنسل شده به مردم بازگردد، در حالی‌که پیش از این، هزینه‌ها به حساب هتل‌ها و ایرلاین‌های خارج و داخل کشور انتقال یافته و دیگر در اختیار آژانس‌ها نیست تا بتوانند این مبلغ را بازگردانند.

مسعودی ادامه داد: هنوز شرایط ویژه اعلام نشده و ممکن است مراجع خارجی پول آژانس‌ها را بازنگردانند و به عنوان اعتبار نگه دارند. در چنین شرایطی آژانس‌ها قادر به بازگرداندن وجوه مسافران نیستند زیرا پول‌های دریافتی را به مقاصد انتقال داده و باید منتظر شوند تا هزینه بازگردد.

وی با انتقاد از این‌که با یک اعلام رسانه‌ای مردم درگیر می‌شوند، درحالی‌که باید برای هر دستورالعمل مطالعات لازم انجام و ضوابط بررسی شود، پیشنهاد داد: دولت می‌تواند صندوق بحران را از مالیات‌های پرداختی آژانس‌ها و عوارض خروجی که چند برابر شده، پر کند تا در شرایط بحرانی کمک‌رسان باشد.

وضعیت نامناسب آژانس‌های مسافرتی در زمان شیوع کرونا

وی با بیان این‌که امروز آژانس‌های مسافرتی در شرایط نامناسبی قرار دارند، تأکید کرد: از یک‌سو نرخ ارز افزایش یافته و از سوی دیگر مبدأ جبران خسارت مشخص نیست؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود شیوع ویروس کرونا تا خرداد سال آینده ادامه یابد که این سبب نامشخص بودن سرنوشت آژانس‌های مسافرتی شده است.

مسعودی ادامه داد: اگر شرکت بیمه یا صندوق جبران خسارت برای شرایط بحران تشکیل نمی‌شود، چرا با دستورالعمل‌ها شرایط را سخت‌تر کنیم؟

این فعال گردشگری تأکید کرد: باید چشم‌اندازی از شرایط پیش‌رو داده شود و به دنبال آن هر صنفی اعم از هتل‌ها، آژانس‌ها و... مشکلات خود را مطرح کنند، نه با اعلام بخشنامه‌ها، مشکلات را بیشتر کنند.

مسعودی همچنین در خصوص سایت‌های مسافرتی و بازگشت هزینه بلیت‌ها و تورهایی که به صورت آنلاین خریداری شده‌اند، گفت: اگر سایت‌های معتبر و صاحب نام قصد ادامه فعالیت داشته باشند، به دلیل این‌که مسافران سرمایه اصلی آنها هستند، در تلاش برای بازگرداندن وجوه آنها هستند، اما زمان آن به میزان نقدینگی و چرخش مالی این سایت‌ها بستگی دارد، زیرا به طور ناگهانی توقفی همراه با زیان ایجاد شده و به چرخه اقتصادی تورها، شوک بزرگی وارد کرده است.

وی توصیه کرد: مسافران می‌توانند علاوه بر پیگیری و در ارتباط بودن با مراکز مربوطه، در این شرایط با دفاتر و سایت‌های رسمی مسافرتی مماشات کنند.

ایرلاین‌ها رودرروی آژانس‌های گردشگری

مدیر یکی دیگر از شرکت‌های گردشگری اصفهان نیز در این خصوص گفت: بخشی وسیعی از صنف آژانس‌های مسافرتی، دفتر محور و کوچک هستند که وجوه دریافتی را به سه مقصد ایرلاین‌ها، آژانس‌های برگزارکننده تور و کارگزاران خارج از کشور واریز می‌کنند.

سیدیحیی ابطحی دربارۀ روند بازگشت وجه سفرهای لغو شده، توضیح داد: برای آن‌که بتوانیم وجوه دریافتی را به مسافران بازگردانیم، باید پول‌ها از طرف ایرلاین بازگشت داده شود، برخی از این خطوط هوایی همکاری می‌کنند اما متأسفانه برخی ایرلاین‌های داخلی می‌خواهند این وجوه را به عنوان اعتبار نگه دارند تا بتوانند حقوق کارمندان خود را پرداخت کنند، از سوی دیگر معاون گردشگری کشور اعلام کرده که باید پول مردم بازگردانده شود، درحالیکه آژانس‌ها پولی برای بازگرداندن ندارند.

این مدیر آژانس گردشگری با گلایه از برخی تصمیمات در پی شیوع کرونا، اظهار کرد: متأسفانه ناخواسته خسارتی به آژانس‌ها تحمیل شده است، اگر در مصوبه‌ای اعلام می‌شود که باید پول مردم بازگردانده شود، بنابراین باید تسهیلات بلاعوضی در اختیار آژانس‌ها قرار گیرد تا آنها نیز قادر به بازگرداندن وجوه مردم باشند، البته دولت هنوز تدبیری برای پرداخت این خسارت نکرده و مردم به نوعی سردرگم هستند.

وی با اشاره به تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری دولت در صنعت گردشگری، پیشنهاد داد: دولت می‌تواند در دفاتر گردشگری کوچک سرمایه‌گذاری کند که جمع هزینۀ آن در اصفهان به ۱۰ میلیارد می‌رسد تا از این طریق کمکی به این حوزه کرده باشد.

آژانس‌های گردشگری بدون درآمد شدند

وی با اشاره به این‌که نزدیک به دو ماه کار آژانس‌های مسافرتی به صفر رسیده است، تصریح کرد: در پی شیوع کرونا نمی‌توانیم نیروهای متخصص را از دست بدهیم. در حالی‌که آژانس‌ها هیچ درآمدی ندارند باید حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند. بنابراین می‌توانیم بعد از عبور از بحران کرونا، این سرمایه را به دولت بازگردانیم.

به گفتۀ ابطحی، صنف دفاتر مسافرتی تاکنون هیچ خدمات مالی و امتیازی دریافت نکرده‌ و همواره متکی به خود بوده‌اند اما در شرایط بحرانی فعلی و روزهای پایان سال نیاز به حمایت دولت دارند.

وی تصریح کرد: اگر در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا، امکان کمک‌رسانی به این حوزه نیست، حداقل نباید با اعلام ضربتی و رسانه‌ای بخشنامه‌ها موجب تنش شد. مسئولان باید مسائل را به دوران کنترل و فروکش شدن ویروس کرونا انتقال دهند تا آژانس‌ها بتوانند در زمان مناسب وجوه مردم را بازگردانند.

کارمندان آژانس‌های گردشگری در خطر ابتلا به کرونا

این مدیر آژانس گردشگری با تأکید بر تهدید سلامتی کارمندان در فضای کار به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: انتظار می‌رود مسئولان به مردم اعلام کنند تا دو ماه صبر کنند و در این مدت آژانس‌ها نیز تعطیل شوند تا پس از فروکش کردن ویروس کرونا، نسبت به پرداخت وجوه مردم اقدام کنند نه این‌که با مراجعه مداوم هم ما و هم مردم در معرض ابتلا به این ویروس قرار بگیریم.

ابطحی همچنین با اشاره به فشار ایرلاین‌ها به آژانس‌های مسافرتی، گفت: اکنون ایرلاین‌ها پروازهای خود را کنسل کرده‌اند و به جای کمک به روی پا ماندن صنعت گردشگری، آژانس‌ها را تحت فشار قرار داده که مبالغ پرداخت نشده را باید تا فردا پرداخت کنند در غیراین صورت ضمانت‌نامه‌ها را به اجرا خواهند گذاشت.

آژانس‌های گردشگری ناتوان در بازگرداندن وجوه مسافران

در این خصوص رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان اصفهان نیز با اشاره به اوضاع نابسامان آژانس‌های مسافرتی، گفت: در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ درصد از دفاتر مسافرتی و آژانس‌ها به دلایل مختلفی منابع مالی ورودی نداشته و تنها خروجی دارند که به نوعی ورشکسته هستند.

سیدمحسن روناسی با بیان مصوبه بازگشت وجه بلیت‌های کنسلی از سوی دفاتر مسافرتی در حالی‌که پولی در اختیارشان نیست، اظهار کرد: آژانس‌ها علاوه بر مشکلات مالی خود، در ایرلاین‌های مختلف نیز درگیر هستند، به طوری‌که بلیت‌ها فروخته شده و پول به حساب ایرلاین‌ها یا هتل‌ها واریز شده اما اکنون در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، امکان بازگشت وجه را ندارند.

وی ادامه داد: ایرلاین‌ها در نظر دارند از پول‌های دریافت شده به عنوان اعتبار استفاده کنند و در سفرهای بعد جایگزین کنند که در این شرایط پول به آژانس‌ها بازگشت داده نشده و آژانس‌های گردشگری نیز متقابلا امکان بازگشت وجه به مسافران را ندارد.

به گفته وی، طبق مصوبه معاونت گردشگری، از تاریخ ششم اسفندماه به مدت دو ماه فرصت بازگشت وجه از ایرلاین‌ها به آژانس و از آژانس به مسافران داده شده است.

وزارت امور خارجه به وضعیت کنسلی تورهای خارجی ورود کند

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان اصفهان در خصوص پروازهای خارجی و ضرورت همکاری وزارت امور خارجه برای بازگشت پول مردم، تاکید کرد: در مسئله هواپیماها و هتل‌های خارجی مداخله وزارت امور خارجه لازم است، زیرا پول‌ها به حساب هتل‌ها و ایرلاین‌های خارجی واریز شده و نیاز به مداخله و نامه‌نگاری‌های وزارت امور خارجه برای اعلام شرایط ویژه است تا وجوه بدون کسر خسارت بازگردانده شود.

روناسی، وضعیت دفاتر مسافرتی را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: باید پیش‌بینی‌ها و اقداماتی در خصوص مالیات و حق بیمه کارفرما انجام شود و منابع مالی لازم را در قالب تسهیلات و وام به آژانس‌های مسافرتی ارائه دهند تا بتوانند از این بحران عبور کنند.

وی تاکید کرد: متأسفانه سال ۱۳۹۸ به سبب وقایع اتفاق افتاده و حوادث طبیعی، سال خوبی برای صنعت گردشگری نبود و شیوع ویروس کرونا در پایان امسال نیز زنگ خطر نابودی صنعت گردشگری را به صدا درآورد.

پیش‌بینی احیای دوباره دفاتر مسافرتی از نیمه تیرماه ۱۳۹۹

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان اصفهان اضافه کرد: اگر شرایط به روال عادی برگردد نیز به روزهای پایان فروردین و آغاز ماه رمضان و در ادامه نیز امتحانات خرداد و کنکور برمی‌خوریم و در عمل دفاتر مسافرتی از نیمه تیر ماه سال ۱۳۹۹ می‌توانند مجددا احیا شوند.

روناسی با اعلام زیان حداقل ۲۰ میلیاردی آژانس‌های مسافرتی اصفهان، گفت: این رقم حداقل خسارت مالی آژانس‌های مسافرتی و صنعت گردشگری است و بدون در نظر گرفتن میزان منفعت مورد نیاز برای تعطیلات نوروز برآورد شده است.

وی در خصوص حقوق و مزایای کارمندان آژانس‌ها در شرایط کنونی نیز، اظهار کرد: بیشتر دفاتر گردشگری خدمات خود را به صورت غیرحضوری ارائه می‌دهند و پرسنل را به خانه فرستاده‌اند و اکنون شاهد ریزش ۵۰ درصدی نیروهای این بخش هستیم.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان اصفهان، شیوع کرونا در کشور را زلزله‌ای برای صنعت گردشگری توصیف کرد و گفت: عبور از این شرایط نیازمند عزم ملی است، زیرا هنوز عمق فاجعه و آسیب‌های آینده آن عیان نشده است، از سوی دیگر دولت در کنار بخش گردشگری قرار گیرد و در بازپرداخت وام، ارائه تسهیلات بدون بهره، بسته‌های تشویقی مالیاتی، خدمات بیمه‌ای، تعرفه‌های انرژی و... تا زمان گذر از این شرایط حامی صنعت گردشگری باشد.

کد خبر 492205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha