انتشار اخبار مبنی بر موج سوم کرونا، هراس دیگر در دل‌ها انداخته است اما کودکان در مناطق حاشیه شهرهای خراسان شمالی، همچون تخته روی این موج‌ها، رها و در حال بازی هستند.

حاشیه شهر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  دستانش را در دهانش گذاشته و سوت می‌زند، توپ که به سمتش شوت می‌شود، جستی می‌زند تا بگیرد و نگذارد وارد دروازه شود، توپ به جوی آب می‌افتد و خیس و کثیف می‌شود، اما هم بازی‌هایش بدون توجه به گل، به سمتش می‌دوند تا بازی را ادامه دهند.  

آن طرف‌تر دو سه نفر از مادران، به تماشای بازی ایستاده و با هم گرم صحبت شده‌اند، نزدیک می‌شوم، می‌پرسم چرا فرزندانتان را به منزل نمی‌برید، از کرونا نمی‌ترسید؟  

می گویند با تعطیلی مدرسه، بچه‌ها حاضر نیستند در خانه بمانند، زورمان به بازیگوشی آنان نمی‌رسد.  

می گویم از کرونا نمی‌ترسید، این روزها برای پیشگیری چه کرده‌اید؟ یکی از آنان، حرف نداری را پیش می‌کشد و می‌گوید چه کنیم؟ اقلام بهداشتی پیدا نمی‌شود اگر هم باشد، آنقدر گران است که نمی‌توانیم بخریم.  

امروز اگر چه جمله‌های درج شده در شیشه‌های داروخانه‌ها با مضامین ژل یا ماسک نداریم، دل هر بیننده را آزار می‌دهد اما حاشیه‌های شهر که با واژه نداریم، به گونه‌ای دیگر عجین شده اند، این روزها کمین گاه کرونا شده است.

 انتشار اولین خبرها از کرونا در کشور، سبب شد تا تکاپو برای یافتن مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده به پیکار برای حفظ سلامتی بدل شود اما در این کارزار، دست حاشیه نشینان خراسان شمالی همچنان بی‌سلاح است.

کنترل جولان کرونا در مرکز شهر اگر سخت باشد، در حاشیه‌ها سخت‌تر خواهد بود، زیرا ساکنان سکونت گاه‌های غیررسمی رسما، از رفاه بهداشتی بی‌بهره‌اند و علاوه بر آن تراکم جمعیت در این مناطق، کار شیوع بیماری را راحت کرده است.

تراکم جمعیت در حاشیه‌ها زیاد است گاهی چند خانواده با هم در یک منزل زندگی می‌کنند و این بر حساسیت لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه می‌افزاید اما در این زمینه کاری خاص انجام نشده است.

حاشیه نشینان، توانایی مالی برای تامین اقلام بهداشتی را ندارند، وضعیت بهداشتی هم در مقایسه با سایر مناطق شهری نامناسب است.

محله‌هایی در حاشیه شهرها هست، که گویا کرونا و تهدیدهایش را به حاشیه برده است. مردم یا هراس از کرونا را بی‌خیال شده‌اند یا زورشان به قیمت بالای اقلام بهداشتی نمی‌رسد. البته هر دو مورد در این محله‌ها صدق می‌کند.

مغازه داران و مردم بدون دغدغه کرونا کارهای روزمره را انجام می‌دهند، اما اگر پای کرونا باز شود، بیرون راندنش مشقت آور است.

یکی از جوانان حاشیه نشین کلاته باقرخان در این باره می‌گوید: کرونا بیماری قشر مرفه است، ما که نه خارج رفته ایم، نه تهران، چرا باید کرونا بگیریم.

کار سخت پیکار با کرونا در حاشیه‌ها 

غلام، صورتش ماسک ندارد و دست هایش در این چند هفته، دستکش ندیده است. شاید هم راست می‌گویند، این اهالی تاکنون با ناقلان ویروس کرونا ارتباطی نداشته‌اند و شاید مصون مانده‌اند اما این مصون ماندن موقتی است و پایدار نخواهد بود.

این اهالی تاکنون با ناقلان ویروس کرونا ارتباطی نداشته‌اند و شاید مصون مانده‌اند اما این مصون ماندن موقتی است و پایدار نخواهد بود

برخی مادران هم نگران از کرونا هستند اما وقتی علت بازی کودکان در کوچه‌ها را می‌پرسم می‌گوید: از پسش بر نمی‌آیم، مگر چند ساعت می‌شود بچه را در خانه نگه داشت؟ مدرسه‌ها هم که تعطیل است و اوقات بیکاری بچه‌ها زیاد شده نمی‌توان آنان را در خانه زندانی کرد.  

راضیه می‌گوید: بچه‌ها این روزها درس را کنار گذاشته‌اند و خبری از درس و مشق نیست حوصله شان در خانه سر می‌رود.

کرونا واژه‌ای ناآشنا برای حاشیه شهر نیست اما مردم با مقابله با آن نا آشنایند.

یکی از اهالی می‌گوید: مستاجر هستیم ۲ خانواده با هم در یک حیاط زندگی می‌کنیم از یک شیر آب برداشت می‌کنیم.

لوازم بهداشتی نایاب 

توزیع لوازم و تجهیزات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده در مناطق حاشیه، از الزامات در شرایط کرونایی است، اما حاشیه نشینان می‌گویند کار خاص و ویژه‌ای برای این مناطق انجام نشده است.

مردم می‌گویند شهرداری نقاط مختلف شهر را ضدعفونی کرده است اما این اقدامات به هسته مرکزی شهر محدود شده است.

یکی از شهروندان بجنورد هم از بالا بودن افراد مشکوک به کرونا در حاشیه‌های شهر سخن می‌گوید اما مسئولان دولتی آن را تکذیب می‌کنند

یک شهروند دیگر از انباشت زباله‌ها و وضعیت نامناسب جمع‌آوری گلایه دارد و دیگری از لایروبی نشدن کانال و وضعیت غیربهداشتی آن نگران است.

یکی از شهروندان بجنورد در این باره می‌گوید: خندق شهر وضعیت نامناسبی دارد، محل انباشت زباله‌ها شده است، مردم این منطقه همیشه از این وضعیت گلایه‌مند بوده‌اند اما با شیوع کرونا، نگرانی‌ها بیشتر شده است.

رضا از مسئولان می‌خواهد تا خندق هم لایروبی و هم ضدعفونی، تا زمینه بیماری کمتر شود.

غفلت شهرداری بجنورد از ضدعفونی کردن حاشیهها

یک عضو شورای اسلامی شهر بجنورد هم در این باره می‌گوید: شهرداری مرکز استان تاکنون اقدامی برای ضدعفونی کردن مناطق حاشیه‌ای شهر انجام نداده و از آن، غفلت شده است.

سیدمحسن موسوی اظهار می‌دارد: شهرداری بجنورد تاکنون دو مرتبه برای ضدعفونی معابر و مکان‌های مختلف شهر اقدام کرده، اما این کار در هسته مرکزی شهر بوده و هیچ اقدامی در این زمینه در حاشیه‌ها انجام نداده است.

وی می‌افزاید: نسبت به عملکرد خدمات شهری شهر بجنورد به عنوان نماینده مردم، انتقاد دارم و انتظار می‌رود توجه بیشتری به ساکنان مناطقه حاشیه‌ها شود.

نسبت به عملکرد خدمات شهری شهر بجنورد به عنوان نماینده مردم، انتقاد دارم و انتظار می‌رود توجه بیشتری به ساکنان مناطقه حاشیه‌ها شود

موسوی بیان می‌کند: بیش از یک سوم جمعیت شهر بجنورد، در ۲۷ نقطه حاشیه‌ای، سکونت دارند که از خدمات بهداشتی و رفاهی کمتری بهره‌مند هستند.

این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد می‌گوید: برخی جوانان به صورت انقلابی و متعهدانه برای ضدعفونی کردن مناطق حاشیه شهر بجنورد وارد شده‌اند اما این کارها، کافی نیست.

وی می‌افزاید: بروز مشکلات در حاشیه شهر، می‌تواند تمام مردم را تحت تاثیر قرار دهد، پیوستگی عملکردی در حاشیه شهر وهسته مرکزی سبب می‌شود تا اگر بیماری در سکونتگاه‌های غیررسمی ایجاد شود، به هسته مرکزی شهر هم سرایت کند.

موسوی می‌گوید: از این رو باید نظافت و ضدعفونی کردن مناطق حاشیه‌ای هم مورد توجه باشد، رفت و روب و نظافت شهری باید موثرتر از گذشته انجام شود

وی اظهار می‌دارد: یکی از مکان‌های پرخطر به لحاظ بهداشتی، مسیل‌ها است، این کانال‌های شهری محل انباشت زباله‌ها شده است که می‌تواند سلامت و بهداش شهروندان را به مخاطره اندازد.

این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد می‌افزاید: انتظار می‌رود ساماندهی و لایروبی مسیل‌ها هم مورد توجه باشد.

مشکل تامین اقلام بهداشتی 

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی هم در این باره می‌گوید: برای تامین اقلام بهداشتی و امکانات، با مشکل روبه رو هستیم، این مشکل کشوری است و مربوط به حاشیه شهر و یا هسته مرکزی نیست، همه درگیر آن هستیم.

فیض الله برزگر می‌افزاید: در حاشیه‌های شهر، آموزش‌های لازم به اهالی داده شده است تا افرادی که مشکوک باشند را معرفی کنند، مراقبت‌های اولیه انجام می‌شود تا خانواده‌ها مبتلا نشوند.

وی می‌افزاید: آنچه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مهم است، رعایت بهداشت فردی و عمومی است و در این باره، خانه‌های بهداشت و بهورزان، توصیه‌ها و آموزش‌های لازم را به شهروندان ارائه می‌دهند.  

آنچه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مهم است، رعایت بهداشت فردی و عمومی است و در این باره، خانه‌های بهداشت و بهورزان، توصیه‌ها و آموزش‌های لازم را به شهروندان ارائه می‌دهند

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی اظهار می‌دارند، این‌که گفته می‌شود در حاشیه‌ها مبتلایان به کرونا زیاد است، صحت ندارد.

در خراسان شمالی ۶۰ مرکز بهداشتی روستایی دایر است که از این تعداد، ۵۵ مرکز فعال است و ۵۰۰ نفر بهورز در این مکان‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند.  

۳۳۲ خانه بهداشت در نقاط روستایی و نیز حاشیه‌های شهرهای خراسان شمالی دایر است که از این تعداد ۳۲۱ خانه بهداشت فعال است.  

در این استان ۹۱ مرکز جامع سلامت نیز دایر شده که این مراکز در روستاها و حاشیه‌های شهرها فعالیت دارند و ۱۱۰ پزشک در آنها مشغول خدمات‌رسانی هستند.  

اولویت ضدعفونی با معابر پرتردد

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد هم می‌گوید: کار ضدعفونی در خیابان‌های اصلی نقاط حاشیه شهر انجام شده است و البته در این زمینه اولویت با معابر و خیابان‌های اصلی است.

محمدمهدی خاکشور اظهار می‌دارد: در کار ضدعفونی، اولویت با خیابان اصلی و معابر پرتردد است و البته در هسته مرکزی شهر هم خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها، ضدعفونی نمی‌شود.

در کار ضدعفونی، اولویت با خیابان اصلی و معابر پرتردد است و البته در هسته مرکزی شهر هم خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها، ضدعفونی نمی‌شود

وی می‌افزاید: برای ما، تفاوتی میان حاشیه شهر و یا هسته مرکزی وجود ندارد.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد یکی از نگرانی‌ها برای بهداشت جامعه را زباله گردها عنوان کرده و می‌گوید: متاسفانه زباله‌ها توسط شهروندان تفکیک نمی‌شود و همین امر سبب شده تا این قشر، برای یافتن اجناس بازیافتی، کیسه‌ها را بر هم بزنند و زباله‌ها را در معابر، پراکنده رها کنند.

شهردار بجنورد هم در این باره می‌گوید: آن بخش از معابر در حاشیه‌های شهر، که آسفالت است، رفت و روب و شست و شو انجام شده است و تلاش داریم تا خدمات نظافت در این مناطق بیشتر شود.

هادی زارعی اظهار می‌دارد: امکان انجام ضدعفونی در معابری که خاکی است و هنوز آسفالت نشده، وجود ندارد، چگونه می‌توان یک معبر خاکی را شست و شو داد یا ضدعفونی کرد؟

وی می‌افزاید: در ضدعفونی، اولویت با معابر عمومی و پرتردد است، در هسته مرکزی شهر هم، کوچه‌ها و معابر فرعی، ضدعفونی نشده است.

سکونتگاه‌های غیررسمی خراسان شمالی، ۷۱۴ هکتار وسعت دارد و در آن، ۸۷ هزار و ۳۵۴ نفر سکونت دارند.

کد خبر 492198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان شمالی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha