مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

رجوع به درمان خانگی و غیرعلمی این روزها بلای جان مردم در مقابله با ویروس کرونا شده؛ تا جایی که خوردن الکل به عنوان داروی ضدعفونی کننده بدن، از مسمومیت تا مرگ برای مصرف‌کنندگان این مایع به دنبال داشته‌است.

الکل

استفاده از الکل به عنوان ماده ضدعفونی کننده از همان شیوع ویروس کرونا در محافل عمومی به عنوان موثرترین ماده مورد استقبال قرار گرفت؛ به طوریکه از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را به آن آغشته کرده و به سرعت به عنوان یک کالای اساسی در سبد روزانه خرید جایی برای خود دست و پا کرد.

اما حال نوشیدن محلول های الکلی همسو با هدف شوم کاسبان شایعه و به قصد سودآوری بیشتر، ذهن عده ای را به این واداشته که الکل داروی شفابخش در برابر ویروس کرونا بوده و تنها روزنه رهایی از گزند این میهمان ناخونده را مزه کردن آن می دانند؛ غافل از اینکه مصرف الکل های سمی همچون متانول و نمونه های تقلبی دیگر، نه تنها هیچ گونه تاییدیه علمی پیرامون مصون ماندن از ویروس کرونا نداشته و ندارد بلکه مرگ را نثار مشتریانش کرده است.

نیش دارویی که با وجود هشدارهای گسترده بسیاری را به کام مرگ فرو برده و همچنان هستند افرادی که بی اعتنا به پیامدهای جبران ناپذیر استفاده از آن، مرگ را عیدانه کانون خانواده خود می کنند.

در روزهای اخیر بازتاب های خبری پیرامون فاجعه الکی در کشور را شاهد هستیم و به گفته اساتید سم‌ شناسی بالینی و مسمومیت‌ها، اگر فردی ٣٠ میلی لیتر الکل متانول مصرف کند آسیب جدی به سیستم بینایی او وارد می شود و برای همیشه نابینا می شود.

براساس گزارش های اعلام شده، اگر ۶۰ میلی لیتر الکل متانول را شخصی که دارای وزن ۶۰ کیلوگرم است صرف کند، جان خود را از دست خواهد داد.

این نظریه های کارشناسی در حالی بارها در شبکه های مختلف مورد بحث قرار گرفته است که همچنان عده‌ای تصور می کنند چون کرونا نسبت به الکل حساس بوده و وجود این ویروس با الکل ضدعفونی می شود، بنابراین با شرب آن همین پاکسازی در داخل بدن تاثیرپذیر است.

در واقع این اعتقاد شخصی در ذهن آنها شکل گرفته که الکل نقش ضدعفونی‌کننده را در بدن ایفا می کند در حالیکه این باور غیربهداشتی، ناسالم و فاقد تاییدیه های علمی است.

این باور غلط باعث شده تا موج مرگ و مسمومیت های شدید ناشی از مصرف الکل متانول در شهرهای مختلف کشور را شاهد باشیم و آمار فوتی ها و بسترهای ناشی از شرب الکل، ماراتن سبقت را با ویروس کرونا آغاز کرده است.

عوارض خطرناک شرب الکل متانول را می توان در مواردی شامل تاری دید، کاهش بینایی و کوری دائمی تا نهایتا درگیری‌های مغزی، کاهش سطح هوشیاری، کما و در نهایت مرگ بیمار برشمرد؛ موضوعی که در گزارش پزشکان و در آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی مورد رویت است.

همین مساله بار روانی و فشارهای جسمانی کادر پزشکی مراکز درمانی که این روزها با افراد مبتلا به ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند را افزایش داده و دغدغه ای جدید را در بین مدافعان سلامت ایجاد کرده است.

از سوی دیگر عده ای منفعت طلب که همواره در بازار آشفته شایعه های عمومی به دنبال پرکردن جیب هایشان هستند نیز شگردهای مرگبار را مورد استفاده قرار داده و در نسخه ای عاری از انسانیت، با اضافه کردن وایتکس به الکل ‌های صنعتی رنگی، محلولی‌ بی ‌رنگ را به عنوان الکل طبی به بازار عرضه می ‌کنند که موجب افزایش درصد مسمومیت ‌ها شده است.

این دسته از افراد با سوءاستفاده از نیاز مردم و با دامن زدن به شایعات غیرعلمی، دست به تولید این نوع ترکیبات خطرناک زده و وضعیت رسیدگی به مسمومیت های ناشی از آن را در مراکز درمانی اورژانسی کرده است.

حال می طلبد مسوولان نظارتی توجه به این معضل گریبانگیر را در بحبوحه موج شیوع کرونا، در اولویت قرار داده و حال که فرهنگ خانه نشینی در مقابله با این ویروس بین مردم در حال نهادینه شدن است، شرب الکل باعث نشود تا منازل به میعادگاه مرگ تبدیل شوند.

میثم ناصرنژاد - ایرنا

کد خبر 492181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha