همشهری آنلاین: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از محورهای عدالت در جامعه را بهداشت، تغذیه و دسترسی به پزشک متخصص اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر رییس مجلس خبرگان رهبری که روز شنبه 31 فروردین در کنگره سالانه انجمن پزشکان کودک ایران و نهمین بزرگداشت دکتر محمد قریب سخن می‌گفت، با تاکید بر تحقق عدالت سلامت در جامعه اظهار داشت: بهداشت، تغذیه و دسترسی به پزشک متخصص از جمله محورهای عدالت در سلامت جامعه است.

هاشمی رفسنحانی اظهار داشت: کمبود مواد غذایی، نامناسب بودن تغذیه و قیمت بالای مواد غذایی به صورت فوری بر کسانی که روی خط فقر قرار دارند، اثر می‌گذارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ممکن است که دهک‌ها بالای جامعه در خصوص تهیه مواد غذایی دچار مشکل نشده باشند، ولی مشکلات طبقات پایین، طبقات مرفه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: تداوم بی‌عدالتی‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی در جهان مشکلات متعددی برای ملتها ایجاد خواهد کرد و زندگی مردم با سختی و مشقت همراه می‌شود و ضروری است که برای این موضوع تدابیر لازم اندیشیده شود.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: متاسفانه امروز در دنیا شاهد بی‌عدالتی در سلامت هستیم و بسیاری از مردم دنیا از ضروری‌ترین نیازهای سلامت محروم هستند و بسیاری از مردم، اطفال و جنین‌ها به دلیل ضعف بهداشت، مشکلات جدی دارند و افزایش تعداد معلولان در جهان نتیجه همین بی‌عدالتی در سلامت و بهداشت است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تغذیه را یکی از اولین نیازهای بشری برشمرد و گفت: امروز بخش وسیعی از مردم در این زمینه دچار نقص هستند و متاسفانه امروز این مساله توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه سازمان ملل متحد حدود هشت سال پیش تصمیم گرفت با مساله گرسنگی مبارزه کند، گفت: مسوول این کار پس از چهار سال اعلام کرد تاکنون کاری در این زمینه پیش نرفته و امسال نیز سازمان ملل هشدار داده است که ‪ ۱۰۰‬میلیون نفر بر گرسنگان جهان اضافه می‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:تغذیه، امسال و سال‌های بعد به دلیل سوء استفاده در چرخه طبعیت در دنیا و اسراف در مصرف، دچار کمبود خواهد شد و تعادل دنیا به هم می‌خورد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: امروز نیازهای غذایی مردم روز به روز بیشتر می شود اما کمبود تولید مواد غذایی یکی و دوسالی است که خود را نشان داده است.

وی به مساله پرداخت یارانه در بخش سلامت اشاره کرد و گفت: مشکلاتی که امروز به دلیل کمبود اعتبارات بیمارستان‌ها بوجود آمده است مردم را مجبور می کند تا دارایی‌های خود را بفروشند و آن را برای درمان هزینه کنند و این مساله حتی برای کسانی که تا حدودی تمکن مالی دارند رنج آور است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در سایر کشورها در تامین اجتماعی مردم اظهار داشت: بهداشت و درمان، تحصیل، شغل و مسکن از نیازهای ضروری مردم است و اگر این چند موضوع را در سطح قابل قبولی تامین کنیم خیالمان راحت می‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر بخش ناچیزی از یارانه‌هایی که در سایر بخش‌ها هدر می‌رود بابت بیمه اجتماعی فقرا پرداخت شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

هاشمی رفسنجانی به پرداخت ‪ ۹۰‬هزار میلیارد تومان یارانه انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: در سایر کشورها علاوه بر اینکه نفت به قیمت تمام شده به فروش می‌رسد، مالیات مصرف آن نیز از مردم اخذ می‌شود.

رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به پرداخت یارانه نان در کشور، افزود: اگر بخشی از این یارانه‌ها به تامین اجتماعی اختصاص یابد، این همه مشکل و اختلاف بوجود نمی‌آید.

وی با بیان اینکه این شیوه در سایر کشورها نظیر سوئد به کارگرفته شده و نتایج روشنی نیز در پی داشته است، از انجمن پزشکان کودکان ایران خواست تا با تشکیل کمیته مخصوص در این زمینه راهکارهای خود را به مسوولان ارایه کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه دانش در سند چشم انداز اشاره کرد و گفت: مشکل اساسی ما در پایین بودن بهره‌گیری از دانش است و به همین دلیل در سند چشم انداز بر بالابردن این بهره وری بسیار تاکید شده است.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: این آروزی دست نیافتنی نیست و با توسعه دانشگاه‌ها و وجود هزاران دانشمند علاقمند ایرانی در سراسر جهان می‌توانیم یکی از پرچمداران دانش محوری در دنیا باشم.

کد خبر 49206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز