این روزها که ویروس کرونا غوغای جهانی بپا کرده، مهمترین عامل در شیوع این بیماری مراکز تجمع است و به همین دلیل مردم از حضور در مراکز خرید و اجتماعات غیر ضروری منع شده‌اند. در این میان مشمولان نظام وظیفه نیز برای گذران دوران خدمت مجبور به اسکان دو ساله در مراکز تجمع هستند، مراکزی که گاهی به شدت از لحاظ امکانات و تجهیزات بهداشتی وضعیت نامناسبی دارند.

سربازان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، بمنظور بررسی وضعیت موجود، به چندین کلانتری و محل‌هایی که سربازان تحت پوشش ارگان‌های نظامی در حال خدمت نظام وظیفه بوده، در قالب ارباب رجوع مراجعه کردیم که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

در همان روزهای ابتدایی که تعدادی از اهالی مشهد، خراسان رضوی به دلیل کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده خبرنگار ما به سازمان زندان‌ها که یکی از مراکز خدمت سربازی بوده، مراجعه کرده که با توجه به ازدحام جمعیت و رفت ‌و آمد افراد گوناگون و خانواده‌های زندانیان، سربازان تنها از ماسک استفاده کرده و از دیگر حداقل‌های بهداشتی جهت پیشگیری مانند موادضدعفونی‌کننده و دستکش محروم بودند.

یکی از سربازان در این حوزه می‌گوید: با توجه به حجم بالای رفت ‌و آمد در این سازمان ما سربازها موظف هستیم هر روز و هر ساعت زمین‌ها را ضدعفونی کرده و در پایان ساعات اداری و ممنوعیت رفت‌و آمد ارباب رجوع تمام وسایل مصرفی ضدعفونی می‌شود.

خبرنگار ما هنگام اقامه نماز نیز به نمازخانه سازمان زندان‌ها رفته که به محض ورود متوجه سوزش بینی از بوی تند انواع ضدعفونی‌کننده شد و این نشان دهنده این است که وضعیت نمازخانه نیز بسیار مطلوب بود.

عدم امکانات بهداشتی اولیه در کلانتری حاشیه شهر

خبرنگار ما در کلانتری‌های حاشیه شهر نیز حضور یافت و از وضعیت بسیار بد این مکان‌ها می‌گوید: چندین سرباز در این مکان مشغول به انجام وظیفه بوده که نه ماسک و دستکش داشته و طبق صحبت خبرنگار با سربازان این کلانتری، هیچ ماده ضدعفونی کننده‌ای در اختیار نداشتند.

تمهیدات ویژه ناجا جهت مقابله با کرونا

به همین منظور ابتدا به سراغ معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا رفته تا از اقدامات پیشگیرانه و در جهت کنترل شیوع کرونا در میان سربازها مطلع شویم.

معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا از تشکیل دبیرخانه کرونا در این معاونت، پیش‌بینی تمهیدات آموزشی و بهداشتی پیشگیرانه در یگان‌ها و پایانه‌های مرزی و آمادگی کامل بیمارستان‌های ناجا برای پایش بیماران مشکوک به کرونا خبر داد.

سردار دکتر "محمد رضا حسینی"  بیان می‌کند: از حدود ۳ ماه پیش که نام ویروس کرونا بر سر زبان‌ها افتاد و تبدیل به دغدغه جهانی شد، اقدامات و تمهیدات آموزشی و بهداشتی پیشگیرانه در یگان‌ها و پایانه‌های مرزی در ۱۵ استان کشور، دریابانی‌ها و مراکز درمانی و آموزشی ناجا با تشدید نظارت‌ها بر بهداشت فردی، بهداشت محیط و مواد غذایی و تهویه آسایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه می‌دهد: با مشاهده اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در اوایل اسفند ماه در شهر قم همچنین شناسایی تعداد دیگری از مبتلایان در چند شهر کشور، بلافاصله دبیرخانه کرونا به مرکزیت اداره کل بهداشت این معاونت تشکیل و به منظور پاسخگویی به سئوالات و ابهامات یگان‌ها و رده‌های تابعه در خصوص تصمیم‌گیری در موارد مواجهه با مبتلایان احتمالی و افراد مشکوک به کرونا به حالت آماده باش درآمد.

تعیین بیمارستان معین برای شرایط اضطرار

معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا با بیان این‌که در حوزه درمان، پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در خصوص مقابله با کرونا ویروس به بیمارستان‌های ناجا در سراسر کشور ابلاغ شده است، اظهار می‌کند، بیمارستان امام سجاد(ع) به عنوان بیمارستان معین پذیرش‌کننده بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شد با این حال در صورت شناسایی موارد ابتلا به کرونا، مقرر شد بیماران به اولین بیمارستان معین پذیرش‌کننده بیماران کرونا در استان یا استان همجوار منتقل شوند و انتقال بیماران به بیمارستان‌های معین در تهران و بیمارستان امام سجاد(ع) ناجا در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که طبق آخرین آمار، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور، بیش از ۶ هزار گزارش شده است، توضیح می‌دهد: کانون انتشار بیماری شهر قم بوده است و اغلب مبتلایان به شهر قم سفر داشته اند.

پیش فرض کرونای قمی از مسافران چینی

وی ادامه می‌دهد: قم یک شهر توریستی است و روزانه مسافران زیادی به این شهر رفت و آمد می‌کنند و با توجه به این‌که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در نزدیکی قم قرار دارد، این پیش فرض مطرح است که کرونا ویروس از طریق مسافران چینی به این شهر انتقال یافته باشد.

معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا با اشاره به سفر مدیر کل بهداشت این معاونت به شهر قم بیان کرد: در حال حاضر یک بیمارستان به طور کامل و بخش‌هایی از یک بیمارستان دیگر نیز به قرنطینه بیماران کرونا اختصاص یافته و قرار است آزمایش‌های تشخیص قطعی کرونا ویروس نیز به زودی در قم انجام شود.

تفاوت کرونا ویروس با ویروس آنفلوآنزا

دکتر حسینی می‌گوید: بیش از ۱۰۰ ویروس، تظاهرات مشابه سرماخوردگی دارند که شایع‌ترین این ویروس‌ها، کرونا ویروس است که اغلب افراد، ابتلا به این ویروس را تجربه کرده و بعد از پشت سر گذاشتن عوارض آن بهبودی حاصل کرده‌اند اما آنچه که کرونا ویروس کوید ۲۰۱۹ را از سایر انواع ویروس‌های خانواده کرونا متمایز می‌کند جهش ژنتیکی این ویروس است که سبب تغییر در نوع بیماری زایی و علائم و تظاهرات آن در فرد مبتلا می‌شود.

وی با اشاره به این‌که پیش از این و در کمتر از ۲۰ سال گذشته شاهد تغییر ویروس‌های خانواده کرونا بوده‌ایم، می‌افزاید: در سال ۲۰۰۲ میلادی شیوع ویروس جدیدی از خانواده کرونا به نام سارس از شرق آسیا، در سال ۲۰۱۲ شیوع نوع دیگر ویروس به نام مرس از عربستان و خاورمیانه و امسال نیز شاهد شیوع ویروس جهش یافته کرونا به نام کوید ۲۰۱۹ از کشور چین بودیم که طبق آخرین اخبار دریافتی از سازمان بهداشت جهانی تاکنون ۳۸ کشور جهان را درگیر و هزاران نفر را قربانی کرده است.

آمار تلفات ناشی از تصادفات بسیار بیشتر از بیماری کرونا است

دکتر حسینی با دعوت مردم به آرامش می‌گوید: در حال حاضر آمار تلفات ناشی از تصادفات بسیار بیشتر از بیماری کرونا است و از هر ۱۰۰ نفر مبتلا به بیماری احتمال مرگ تنها یک درصد از این افراد وجود دارد و این یک درصد همان افراد مستعد ابتلا به آنفلوآنزا و بیماری‌های زمینه‌ای هستند نه لزوما همه افراد، بنابر این وحشت مردم از این بیماری بی‌مورد است.

وی اذعان می‌کند: استفاده از ماسک و دستکش را به عموم مردم توصیه نمی‌کنیم؛ در عین حال توصیه می‌کنیم همه افراد نسبت به رعایت بهداشت فردی خود و حقوق اجتماعی سایر افراد احساس مسئولیت کنند و با توجه به این‌که این بیماری از طریق ترشحات عطسه و سرفه، لمس وسایل و سطوح مشترک آلوده به ویروس انتقال پیدا می‌کند، بر رعایت بهداشت فردی با شستشوی دقیق و مرتب دست‌ها با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه، گندزدایی سطوح مشترک و خودداری از روبوسی و دست دادن تاکید داریم.

معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا به افراد مسن و افراد دارای نقص ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای نیز توصیه کرد ترجیحا از حضور در اماکن پر ازدحام پرهیز کنند.

کد خبر 491848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha