متخصص طب سنتی ایرانی تاکید کرد: رعایت کامل و دقیق کلیه دستورها و روش‌های توصیه شده توسط مراجع علمی و وزارت بهداشت برای پیشگیری از کرونا ضروری بوده و توصیه‌های طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود مخاطات و سیستم تنفسی است.  

طب سنتی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سید مصطفی اعرج خدایی، در گفت‌وگو با خبرنگاران با ارائه توصیه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد ارگان‌ها، اظهار کرد: خواب به موقع و کافی باعث کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود سطح ایمنی بدن می‌شود.  

وی، دوری از استرس را از دیگر علل موثر بر سیستم ایمنی بدن عنوان کرد و گفت: ابن سینا تاکید می‌کند که ایجاد شادی و فرح و خندیدن، بهترین راه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است.  

این متخصص طب سنتی ایرانی، خاطرنشان کرد: عدم استفاده از نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های محرک قبل از خواب مانند قهوه، نسکافه و شکلات تلخ و استفاده از غذاهایی با هضم آسان و کاهش حجم غذا به میزان ۱۵ الی ۲۰ درصد در کاهش التهاب و افزایش سیستم ایمنی موثر است.  

وی گفت: از منظر طب سنتی ایرانی، بادکش درمانی باعث تقویت سیستم ایمنی شده و در درمان بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود، مستندات و مقالات اخیر نشان دهنده تاثیر بادکش درمانی در تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد سیستم تنفسی بوده و در این راستا بادکش گرم پشت و بین دو کتف می‌تواند مفید باشد.  

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به برخی محدودیت‌های غذایی، اظهار کرد: بهتر است مصرف غذاهای شور و ترش مانند ترشیجات، سرکه و خیار شور که باعث خشکی، تحریک و اختلال در عملکرد مخاط‌های تنفسی می‌شود، محدود شود.  

وی متذکر شد: نظر به توصیه برخی منابع غیر رسمی و نامطمئن مبنی بر استفاده زیاد از گیاهان دارویی با مزاج گرم، مصرف مکرر ادویه‌های تند و تیز با حرارت زیاد مانند فلفل، زنجبیل، خردل و سس‌های تند از دیدگاه طب سنتی ایرانی توصیه نمی‌شود.  

وی اظهار کرد: تهیه آشی با نصف پیاله پیاز، نصف پیاله برنج و بلغور جو و نصف پیاله گوشت مرغ ریز شده، یک پیاله سبزی جعفری و گشنیز، یک پیاله هویچ یا زردک رنده شده و یک پیاله کاهو و اسفناج، سه قاشق غذاخوری گزنه و نمک و زردچوبه، غذای مناسبی برای تقویت عمومی بدن به شمار می‌آید.  

این متخصص طب سنتی ایرانی با ارائه دستوری برای افراد با سابقه آلرژی تنفسی، گفت: خورشت‌های آبدار یا سوپ جو همراه با شلغم، سبزی گشنیز، برگ کاهو، برگ اسفناج، تخم گشنیز، آلو بخارای ملس و کمی زرشک برای این دسته از افراد مفید است.  

وی متذکر شد: خوردن خورشت کدو، خورشت لوبیا سبز، خورشت بامیه همراه با پیاز و سبزیجاتی مانند شوید و جعفری، لوبیا و پودر کامل لیمو عمانی نیز برای مبتلایان به دیابت و افزایش چربی خون توصیه می‌شود.  

اعرج خدایی خاطرنشان کرد: استفاده از نخود آب شامل نخود، پیاز شیرین، گوشت گوسفند و لاوه بر آن، میوه هم برای افراد سالخورده و ضعیف مفید است.  

وی با ارائه توصیه‌هایی برای تقویت و بهبود عملکرد ریه، گفت: سوپ نخود یا سوپ جو همراه با نخود و مرزه بویژه برای سالمندان سودمند بوده و مصرف هویج یا زردک آب‌پز، کدو حلوایی آب‌پز، شلغم آب‌پز و به آب‌پز برای کسانی که ضعف‌ هاضمه و یبوست دارند، مفید است و افزودن قدری عسل و اندکی زعفران ساییده به هویج، کدو حلوایی و به آب‌پز اثرات آن‌ها را تقویت می‌کند.  

وی افزود: افراد دچار بی‌اشتهایی، ضعف و خستگی عمومی می‌توانند از برگه‌های شیرین، توت خشک، انجیر، شیر برنج، شله زرد با خلال بادام و پسته استفاده کرده و فندق، گردو، پسته، بادام، نخود، کشمش و مویز را به عنوان میان وعده یا تنقلات روزانه مصرف کنند.  

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تاکید کرد: استفاده از بخش نارنجی پوست پرتقال به صورت مربا، دم کرده و به صورت تازه در سالاد متشکل از هویج و سبزیجات مفید است.  

این متخصص طب سنتی ایرانی بیان کرد: پیشنهادهای غذایی مذکور را در اولویت برنامه روزمره خوراک خود قرار داده و برخی پیشنهادها به ویژه برای بهبود مشکلاتی مانند دیابت، ضعف و کم خونی، یبوست و ضعف هضم مناسب‌تر است.  

وی در بخش پایانی سخنانش، خاطرنشان کرد: توصیه‌های ذکر شده در این مصاحبه جایگزین درمان بیماری بر اساس طب رایج نبوده و کلیه بیماران مبتلا باید تحت نظر متخصصان مربوطه قرار بگیرند.  

کد خبر 491606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha