جاعلان حرفه‌ای که با جعل چک‌های بین‌بانکی دست به کلاهبرداری میلیونی از بانک‌ها زده بودند تصور نمی‌کردند دوربین‌های مدار بسته بانک، پرده از هویت آنها بردارد.

کارمند بانک رو به مردی کرد که جلوی باجه ایستاده بود و با ناراحتی گفت: آقا همین ۲ ساعت پیش بود که شما برای گرفتن چک بین بانکی به اینجا آمده بودید، حالا چه اتفاقی افتاده که می‌خواهید چک را باطل کنید و پول نقد ببرید...

مرد جوان که قیافه حق به جانبی به‌خود گرفته بود پس از معذرت خواهی گفت: شخصی که قرار بود با او معامله کنم، چک بین بانکی را قبول نکرده و از من پول نقد خواسته، به همین دلیل می‌خواهم چک را باطل کرده و پول نقد بگیرم.

کارمند بانک پس از شنیدن این جملات نگاهی به چک انداخت و وقتی دید روی آن عملیات بانکی صورت نگرفته است، چک را باطل کرد و به جای آن ۲۰ میلیون تومان پول نقد به مرد جوان پرداخت کرد. صبح روز بعد وقتی کارمند بانک سرگرم بررسی مدارک و اسنادی بود که از دیگر بانک‌ها به آنجا فرستاده شده بود، چشمش به یک چک بین بانکی افتاد که در یکی از شعبه‌ها نقد شده بود.

او وقتی متوجه شد این چک ۲۰ میلیون تومانی، همان چکی است که روز قبل مرد جوان پس از باطل کردن آن، پول نقد گرفته بود، خشکش زد و ماجرا را به مسئولان بانک اطلاع داد.

وقتی در بررسی‌های تخصصی مشخص شد این چک با مهارت خاصی از روی چک اصلی جعل شده و کارمندان شعبه پرداخت‌کننده نیز بدون اطلاع از جعلی بودن آن، همه مبلغ را به دارنده چک پرداخت کرده‌ا‌ند، ماجرا به قاضی حسن جراحی - بازپرس شعبه 15 دادسرای ناحیه5-  گزارش و تحقیقات تخصصی برای شناسایی جاعل مرموز آغاز شد.

هنوز مدتی از این ماجرا نگذشته بود که پرونده‌های دیگری که در همه آنها مردان ناشناس با جعل چک‌ بین بانکی دست به کلاهبرداری از بانک زده بودند در اختیار بازپرس جراحی قرار گرفت. بررسی این پرونده‌ها نشان می‌داد متهمان پس از باز کردن حساب با مدارک جعلی مبالغ هنگفتی به این حساب واریز کرده و سپس اقدام به دریافت چک بین بانکی با مبالغ کلان می‌کردند.

آنها سپس در عرض چند ساعت با تهیه یک چک جعلی از روی این چک، نسخه اصلی آن را به بانک صادر‌کننده بازگردانده و به بهانه‌های مختلف مدعی می‌شدند قصد باطل کردن آن را دارند.

به این ترتیب پس از باطل کردن چک و دریافت مبلغ آن، از بانک خارج شده و با ارائه چک جعلی به بانکی که چک برای آنجا صادر شده بود، این چک را نیز نقد کرده و پا به فرار می‌گذاشتند.

با این اطلاعات، پلیس که احتمال می‌داد با یک باند حرفه‌ای جعل و کلاهبرداری مواجه است، بررسی‌های گسترده‌ای را برای شناسایی اعضای این باند آغاز کرد و در نخستین اقدام با مراجعه به بانک به بررسی دقیق فیلم‌های ضبط‌شده توسط دوربین‌های مداربسته پرداخت.

با به دست آمدن تصاویر متهمان در هنگام باز کردن حساب و دریافت چک‌های بین بانکی، نخستین سرنخ‌ها  در اختیار پلیس قرار گرفت.  به این ترتیب  یکی از اعضای باند به‌نام کامران در یک عملیات ضربتی دستگیر و پس از انتقال به اداره پلیس مشخص شد وی یکی از اعضای باند جعل است که دست به کلاهبرداری از بانک‌ها می‌زنند.
این مرد در بازجویی‌ها گفت: سردسته باند فردی به نام فرهاد است که یک جاعل حرفه‌ای است و هر گونه مدرکی را به راحتی جعل می‌کند.

با شناسایی محل کار فرهاد در شهرک اندیشه، ماموران با دستور بازپرس جراحی عازم این محل شده و با دستگیری سردسته باند مقدار زیادی مدارک و تقدیرنامه‌های جعلی به همراه سی‌دی‌های حاوی فرم‌ها و اسناد آماده جعل، مدارک شناسایی جعلی و یک قبضه سلاح غیرمجاز از وی کشف کردند.

کلاهبرداری میلیونی در اصفهان
با انتقال سردسته باند به دادسرای ناحیه 5، وی به کلاهبرداری از بانک‌ها اعتراف کرد و مدعی شد این کار را با همدستی 3 مرد و 3 زن دیگر که از اعضای باندش بودند، انجام می‌داد.

وی همچنین به یک کلاهبرداری 180میلیون تومانی در اصفهان اعتراف کرد و گفت: چند سال پیش در حالی که با رتبه تک رقمی در رشته پزشکی قبول شده بودم، به خاطر اینکه تصمیم داشتم هر چه زودتر پولدار شوم از دانشگاه انصراف داده و به همراه دوستانم یک خانه بزرگ را در اصفهان اجاره کردیم، مدتی بعد با جعل مدارک و اسناد این خانه، آن را به مبلغ 180 میلیون تومان به فروش رسانده و سپس به تهران گریخته و فعالیت مجرمانه خود را در این شهر ادامه دادم، اما پس از کلاهبرداری از بانک‌ها توسط پلیس دستگیر شدم.

با اعترافات سردسته باند، ماموران موفق شدند دیگر همدستان او را نیز شناسایی و 5 نفر از آنها را دستگیر کنند.  بازپرس جراحی با بیان اینکه اعضای این باند تا کنون به جعل 50 چک بین بانکی و مدارک شناسایی و کلاهبرداری 100 میلیون تومانی از بانک‌ها اعتراف کرده‌اند، گفت: در حال حاضر برای متهمان قرار قانونی صادر شده و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

کد خبر 49140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز