در سالی که روزهای پایانی‌اش را سپری می‌کنیم، کمبود اعتبارات مالی مهم‌ترین مانع بر سر راه اجرای پروژه‌های عمرانی بود، اما به‌رغم همه این مشکلات و موانع دیدیم که چطور مدیریت شهری با تلاشی مضاعف ده‌ها پروژه خرد و کلان را آماده بهره‌برداری کرد.

فرهاد افشار

همشهری آنلاین- مهین قاسمخانی: این پروژه‌ها با هدف ارتقای سرانه‌های فرهنگی، ورزشی، خدماتی، عمرانی و ترافیکی اجرا شد. «فرهاد افشار» شهردار منطقه۲۰ برخی از این پروژه‌ها را فرامنطقه‌ای می‌داند و بر این باور است که تکمیل این طرح‌های عمرانی می‌تواند حتی بر زندگی شهروندان مناطق همجوار هم تأثیرگذار باشد.

امسال با تمام محدودیت‌هایی که در زمینه منابع مالی وجود داشت، ۴۰پروژه از جمله ۵بوستان شاخص را به بهره‌برداری رساندید. با بهره‌برداری از این بوستان‌ها، سرانه فضای سبز منطقه۲۰ چه تغییری کرده است؟  
سرانه فضای سبز منطقه۲۰ در مقایسه با مناطق دیگر مناسب است، اما با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی شهرری و آلودگی هوای این منطقه، ما توسعه سرانه فضای سبز را همواره در اولویت‌کاری خود داریم. به همین دلیل امسال ۵بوستان به نام‌های بوستان بانوان، توسکا، خانواده، مینیاتور و زنبق را به بهره‌برداری رساندیم. در مجموع ۲۳هکتار به سرانه فضای سبز منطقه۲۰ اضافه شد و سرانه فضای سبز منطقه از ۱۶/۹۷ به ۱۷/۵۹ مترمربع برای هر نفر افزایش پیدا کرد. هریک از بوستان‌ها امکانات و تجهیزاتی دارند که در نوع خود کم‌نظیر است. به‌عنوان مثال بوستان بانوان با هدف بهره‌مندی بانوان از فضاهای اختصاصی امن و مفرح، با امکاناتی نظیر مسیر دوچرخه‌سواری، تجهیزات بدنسازی، آلاچیق و المان‌های پارکی دراختیار بانوان قرار گرفت. بوستان توسکا با مساحت ۷۹هزارمترمربع به‌عنوان یکی از پروژه‌های ویژه این منطقه است. بوستان مینیاتور هم با وسعت ۱۲هزارمترمربع و بوستان زنبق به وسعت ۴۵۰۰مترمربع از دیگر پروژه‌های مهم است. همچنین بوستان تفرجگاهی خانواده با کاربری شهربازی با مساحتی بیش از ۳هکتار با امکاناتی نظیر وسایل مدرن بازی، آمفی‌تئاتر، محوطه کارتینگ، آبنما، برکه مصنوعی و... در اختیار شهروندان است.  

در صحبت‌هایتان اشاره کردید که برخی از پروژه‌های افتتاح شده فرامنطقه‌ای هستند. پایانه و پارک‌سوار جوانمردقصاب جزو همین پروژه‌هاست؟  
بله. پایانه و پارک‌سوار جوانمرد قصاب یکی از طرح‌های مهم منطقه است. این پروژه به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه پهنه جنوب تهران برای ساماندهی ترافیکی و حمل‌ونقل عمومی در نزدیکی ایستگاه مترو جوانمرد قصاب در ۲بخش پایانه و پارک‌سوار احداث شده است. ساخت پایانه و پارک‌سوار جوانمرد قصاب از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و مساحت پایانه ۲۳هزارمترمربع شامل ۶خط اتوبوسرانی و ۵خط تاکسیرانی است. پارک‌سوار جوانمرد قصاب هم در زمینی به مساحت ۲۵هزارمترمربع با ظرفیت ۵۷۰دستگاه خودرو ساخته شده است. پیشرفت فیزیکی این پروژه تا شهریور سال۱۳۹۷ حدود ۴۳درصد بود که بعد از سرعت‌بخشیدن به روند اجرای آن، در مردادماه امسال به‌طور کامل آماده بهره‌برداری شد.  
یکی از طرح‌های مهمی که امسال با جدیت دنبال شد، ایجاد معبر کامل (تی او دی) بود. از این طرح بگویید و اینکه چرا بلوار شهدای ایرانیت را برای این منظور انتخاب کردید؟  
بعداز مطرح شدن طرح ایجاد معابر کامل در تهران، منطقه۲۰ نخستین منطقه‌ای بود که اقدام عملی خود را برای ایجاد چنین معبری آغاز کرد و برای این منظور بلوار شهدای ایرانیت در ضلع شرقی حرم حضرت‌عبدالعظیم(ع) مناسب تشخیص داده شد. این معبر به دلیل عریض بودن، این امکان را به ما می‌داد تا تمام مدهای حمل‌ونقلی را در آن پیاده کنیم. هدف از اجرای این طرح اولویت دادن به حمل‌ونقل انسان محور و توسعه حمل‌ونقل پاک بود. تاکنون ۷۳۰متر از بلوار ایرانیت برای مدهای پیاده، دوچرخه و سواره مناسب‌سازی شده است. تأمین پیست پیاده‌رو استاندارد، ساخت مسیر درجه یک دوچرخه به طول ۱۵۰۰متر و اتصال آن به ایستگاه مترو شهرری و توسعه فضای سبز به وسعت ۲هزارمترمربع در این مسیر طراحی و اجرا شده است. روشنایی فضای خیابان به‌صورت استاندارد و با استفاده از چراغ‌های پایه متوسط و متناسب با پیاده‌روی افراد تأمین شده است. نیمکت‌های پارکی هم در طول مسیر نصب شده است. تا جایی که اطلاع دارم، تنها منطقه‌ای هستیم که توانستیم یک معبر کامل را آماده بهره‌برداری کنیم.  
ری، شهری سیاحتی و زیارتی است. به همین دلیل همواره پذیرای مسافران و زائرانی است که از اقصی نقاط کشور به این منطقه می‌آیند و در نتیجه ساماندهی و اصلاح و تعریض معابر منطقه اهمیت زیادی دارد. در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟  
اصلاح و تعریض معابر همواره یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که مدیریت شهری به‌صورت مستمر آن را پیگیری می‌کند. در سالی که به روزهای پایانی‌اش رسیده‌ایم، چندین طرح اصلاح و تعریض معبر در منطقه۲۰ اجرا شد. یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها در بلوار امام حسین(ع) حد فاصل خیابان دیلمان تا خیابان فداییان اسلام اجرا شد. در این طرح ۷۰۰مترمربع معبرسازی شد. همچنین تعریض خیابان شهید غیبی حدفاصل خیابان ملت تا خیابان شهید خزایی از جمله طرح‌هایی بود که امسال به سرانجام رسید. در این طرح ۱۲هزارمترمربع معبرسازی شد. دستاورد دیگر مدیریت شهری در حوزه اصلاح معابر، بازگشایی، تعریض و بهسازی معبر شهید صفر نعیمی در ضلع غربی حرم است که با هدف تسهیل‌ تردد زائران حرم حضرت عبدالعظیم(ع) اجرا شد. این معبر به دلیل آنکه به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) منتهی می‌شود، محل‌ تردد زائران است. در عین حال کم‌عرض بودن و وجود املاک معارض سبب شده بود تا تردد در این معبر با مشکلات مضاعفی همراه باشد. ایجاد دسترسی از میدان سلمانی به خیابان یوسفی‌نژاد از دیگر پروژه‌های اصلاحی در معابر منطقه۲۰ بود که امسال عملیاتی شد. هدف از اجرای این طرح تسهیل دسترسی معابر پیرامونی و ارتقای ایمنی ترافیکی است. در جریان اجرای این طرح، ۳۰۰مترمربع معبرسازی انجام شده است. پروژه بعدی ایجاد دسترسی از بزرگراه شهید آوینی به خیابان میثم شمالی بود. در این طرح ۱۲۰مترمربع زیرسازی و ۱۸۰متر طول جدول‌گذاری شد. شهریور امسال بعد از آزادسازی یک ملک معارض، ساخت بلوار شهید فدایی به طول ۳۵۰متر در خیابان هلال‌احمر، تقاطع خیابان سلمان فارسی آغاز شد و اکنون این بلوار به‌طور کامل آماده بهره‌برداری شده است. هدف از ساخت این بلوار ساماندهی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور خودروها در خیابان‌های هلال‌احمر و شهید فدایی بود.

محدودیت منابع مالی و مشکلاتی که برسرراه توسعه سرانه‌های شهری ایجاد کرده بر کسی پوشده نیست. شما برای غلبه بر این محدودیت‌ها چه کرده‌اید؟  
سیاست ما جذب سرمایه‌های بخش خصوصی است. از جمله پروژه‌های مشارکتی می‌توانم به احداث کارتینگ بوستان مادر در زمینی به وسعت ۲هزارمترمربع و پروژه ایجاد «مسیرسبز ری» اشاره کنم که به‌عنوان پاتوق اجتماعی شهروندان با وسعت ۵هزارمترمربع در حال انجام است.  
ایجاد چمن مجموعه ورزشی مدرس به کجا رسید؟  
مجموعه ورزشی مدرس یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مجموعه‌های ورزشی شهرری است. این مجموعه به لحاظ موقعیت مکانی در مرکز شهرری واقع شده و مخاطبان بسیاری دارد. ایجاد زمین چمن این مجموعه از سال۱۳۹۶ در دستورکار قرار گرفت و اکنون مراحل پایانی را طی می‌کند.  
امسال مهم‌ترین دستاورد مدیریت شهری در بخش زیباسازی چه بوده است؟  
مدیریت شهری در سالی که گذشت، از زیباسازی شهری غافل نبود. امسال نورپردازی پل‌های سواره‌رو شماره یک و شماره۲ فاطمیون و شهید آوینی به اتمام رسید. با اجرای این طرح‌ها ایمنی فضاهای بی‌دفاع شهری افزایش یافت. همچنین ۶دستگاه پل عابرپیاده در خیابان فداییان اسلام رنگ‌آمیزی شد. ۲۶۳مترمربع نقاشی دیواری در میدان حضرت عبدالعظیم(ع) هم اقدام درخور توجهی بود که از سوی اداره زیباسازی منطقه انجام شد.

کد خبر 491362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha