سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

کشف حدود ۵۰۰ تُن انواع چوب و زغال طی طول یک سال در استان بیش از هر اقدامی، برخورد جدی و قاطع با تخریب‌کنندگان و قاچاقچیان این منابع با ارزش طبیعی را به مسئولان امر یادآوری می‌کند.

چوب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی شامل می‌شود که از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان(۳۲ درصد) در برگرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است، اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) دارد.

با وجود تمامی حفاظت‌ها و تلاش برای بهبود پوشش گیاهی در این استان باز هم اخبار مرتبط با قطع درختان و قاچاق چوب و همچنین تخریب پوشش گیاهی در مناطق بیابانی شامل تاغ و قره داغ کمابیش به گوش می‌رسد.

در تازه‌ترین مطلب در این ارتباط فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان هفته گذشته از کشف سه کارگاه غیرقانونی تولید زغال و حدود ۲۵۰ تُن چوب بلوط و زغال در این شهرستان تنها در یک عملیات خبر داد.

سرهنگ علیرضا طاهری اظهارداشت: بر اساس برآورد اولیه ارزش این میزان چوب افزون بر ۴۰ میلیارد ریال است که از استان‌های زاگرس به غیر از اصفهان، وارد استان شده بود.

وی ادامه داد: در این ارتباط سه نفر بازداشت و تحویل مراجع قضایی شدند و کارگاه‌ها پلمب و پرونده آنها در حال رسیدگی است.

وی گفت: گروه‌های گشت و مراقبت این نهاد ۲۴ ساعته در عرصه‌های استان فعال هستند و با هرگونه تخریب و دست‌اندازی به منابع طبیعی از سوی سودجویان مقابله خواهند کرد.

طاهری با اشاره به شماره تلفن ۱۵۰۴ برای تماس شهروندان و ارائه گزارش‌ها تصریح کرد: گزارش‌های مردمی با موضوعاتی مانند قاچاق، تخریب و تصرف غیرقانونی عرصه‌ها، جنگل‌ها و مراتع نقش ویژه‌ای در حفظ داشته‌های با ارزش منابع طبیعی ایفا می‌کند.

رئیس یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با بیان‌اینکه مواهب منابع طبیعی، سرمایه همگانی است، گفت: این داشته‌های با ارزش باید برای همه و آیندگان حفظ شود، بنابراین با جدیت با سودجویان و متخلفان برخورد خواهد شد.

کشف ۵۰۰ تن انواع چوب قاچاق و زغال در اصفهان

در همین ارتباط مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهارداشت: از آغاز امسال تاکنون میزان کشفیات چوب و زغال در استان از مرز ۵۰۰ تُن که عدد بالایی هم هست، می‌گذرد.

منصور شیشه فروش اضافه کرد: درخت از جمله بهترین نعمت‌های خدادادی است که کارکرد و سودی بیش از تصور برای طبیعت و ما انسان‌ها دارد، اما عده‌ای سودجوی خلافکار با نابودی آنها ضرر جبران ناپذیری بر پیکره آفرینش وارد می‌کنند.

وی با بیان این‌که تعدیل هوا، تولید اکسیژن، جلوگیری از تخریب خاک، مانعی برای سیلاب و زیبایی‌بخشی به محیط زندگی از جمله مزایای درختان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: قطع درختان و تبدیل به زغال توسط عده‌ای معدود آثار زیابنباری برای کل جامعه دارد که توقف آن مستلزم برخورد قاطع با متخلفان است.

شیشه فروش اصافه کرد: ۵۰۰ تن چوب درخت و زغال نشان از آن دارد که تعداد زیادی درخت از مناطق جنگلی زاگرس قطع شده‌اند و متاسفانه کارگاه‌های غیرمجاز تولیدی هم این داشته‌ها را تبدیل به زغال می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی در فروشگاه‌ها در بسته بندی‌های شکیل و جذاب زغال نوشته شده تهیه از چوب بلوط، نشان می‌دهد که تخریب محیط‌زیست و قطع کردن درختان برای سودجویان بسیار راحت و پردرآمد است و چرخه تولید تا عرضه آن نیز متاسفانه وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران تصریح کرد: به جز درختان جنگلی، پوشش گیاهی مناطق بیابانی یعنی تاغ و قره داغ هم از گزند غارتگران منابع طبیعی در امان نیست و این موضوع با تمام نظارت‌ها و کنترل‌های یگان حفاظت منابع طبیعی، در شرق اصفهان رخ می‌دهد.

شیشه فروش افزود: در شرایطی که استان اصفهان سال‌هاست با کمبود منابع آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند با اینحال در کانون‌های تولید ریزگرد با عملیاتی چون کاشت نهال تاغ و قره داغ از بیابانزدایی جلوگیری کرده و این گیاهان پس از سال‌ها و به سختی به بار آمده‌اند اما عده‌ای این موهبت‌ها را غارت و به زغال تبدیل می‌کنند.

وی با اشاره به استفاده از چوب درختان برای استفاده در زندگی روزمره و نه به دلیل سودجویی اضافه کرد: از سوی دیگر محدود کردن نیاز ساکنان مناطق محلی و بومی به چوب درختان از دیگر راهکارهایی است که درختان را از تهدید می‌رهاند و به حفظ پوشش گیاهی در جنگل‌ها کمک می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: بر همین اساس در سال ۹۸ حدود سه هزار وسیله مرتبط مانند تنور گازی، کپسول گاز و وسایل گرمایشی در اختیار بومیان جنگل‌های زاگرسی استان قرار گرفت.

برخورد قاطع با قاچاقچیان چوب، تنها را توقف تخریب جنگل‌ها

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اظهارداشت: برخورد جدی و قاطع با متخلفان و تخریب کنندگان منابع طبیعی و عرصه‌ها از ادامه فعالیت دیگر سودجویان جلوگیری می‌کند و در این زمینه مشارکت و همکاری هرچه بیشتر نهادهای مختلف قضایی و انتظامی به حفظ داشته‌های با ارزش طبیعی منجر می‌شود.

امیرمحسن ولی با اشاره به نقش بازدارندگی احکام برای دیگران افزود: یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ۲۴ ساعته و در موقعیت‌های مختلف هرگونه تخلف را رصد می‌کند و برخورد قاطع با خلافکاران را بر عهده دارد، اما احکام صادر شده از محاکم قضایی هم باید اعمال تبهکارانه را کاهش دهد.

وی با بیان این‌که در صدور احکام قضایی برای چنین سودجویانی نباید هیچونه ملاحظه و چشم پوشی وجود داشته باشد، گفت: کسانی که با سلامت مردم بازی می‌کنند سزاوار بخشش نیستند و باید برخورد قاطع و حدااکثری با آنان داشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان تاکید کرد: عوامل تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی باید بدانند که در صورتی که تاکنون در دام نیافتاده‌اند دیر یا زود دستگیر خواهند شد پس بهتر است قبل از این اتفاق اقدامات خلاف قانون خود را متوقف کنند.

وی داشته‌های منابع طبیعی را را سرمایه‌ای دانست که باید به نسل‌های آینده نیز تحویل داد و در این ارتباط تصریح کرد: استفاده صحیح از اندوخته‌های کنونی باید در کنار حفظ آن و تحویل به نسل‌های بعدی باشد، به دیگر سخن پاسداشت عرصه‌ها و جنگل‌ها ضروری است.

جریمه قانونی لازمه برخورد با متخلفان منابع طبیعی

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز خاطرنشان کرد: انسان، حاکم و حکمران در محیط‌زیست و منابع طبیعی نیست و اقدامات عمدی و سهوی افرادی به هر نحو و به قیمت به تخریب منابع طبیعی می‌انجامد.

عیسی ابراهیمی اضافه کرد: قانون باید در این راستا به کمک محیط‌زیست بیاید برای مثال وقتی شخصی از چراغ خطر عبور می‌کند او را جریمه می‌کنند اما تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی تنها یک جرم عادی نیست بلکه زندگی همگان را تحت الشعاع قرار می‌دهد بنابراین برخوردهای قانونی و با جدیت در این زمینه نیاز است.
وی ادامه داد: برخی اینگونه فکر می‌کنند که در مالک قطعی طبیعت هستند و خود را مقابل آن می‌بینند و بر وظیفه خود نسبت به حفظ و بهره‌برداری درست از آن چشم می‌پوشند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: ایجاد حس تعلق خاطر به منابع طبیعی از ضروریات زندگی کنونی به شمار می‌رود و در این راستا آموزش نقش اساسی دارد.

ابراهیمی به ضرورت نهادینه‌سازی آموزش در فرزندان اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع باید در کتاب‌های درسی گنجانده شود تا فرزندان از سنین پایین یاد بگیرند که رفتار خصمانه با طبیعت نداشته باشند و در راستای حفظ آن کوشا باشند.

وی ادامه داد: در کنار بهره‌برداری باید به شکل مراقبت توسعه و احیای منابع طبیعی نیز باشید و بهره‌برداری است با نگاهی که ما صاحب و مالک آنها هستیم نادرست است.
این استاد منابع طبیعی بیان کرد: بهره کشی از منابع طبیعی را باید با حفاظت و احیا جابه‌جا کرد زیرا در این صورت است که انسان می‌تواند زندگی مناسبی داشته باشد و حق حیات را نیز به دیگر موجودات بدهد، به دیگر سخن استفاده عقلانی از طبیعت داشته باشیم، اما احیا و بازسازی آن را وظیفه خود بدانیم.

کد خبر 491311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha