مدیران شهری منطقه۱۸ در سالی که گذشت، طرح‌ها و پروژه‌های گوناگونی را در گوشه و کنار محله‌ها به ثمر رساندند که باعث افزایش رضایتمندی شهروندان شد.

نمای منطقه 18

همشهری آنلاین- مریم قاسمی: کارهایی که حس تعلق اجتماعی ساکنان را نسبت به محل زندگی‌شان بیشتر می‌کند. تلاش نیروهای شهرداری برای تأمین خواسته‌ها و نیازهای شهری شهروندان در موضوع‌های مختلف، ما را به این اصل و واقعیت نزدیک می‌کند که کار مدیریت شهری، تنها رفت و روب و جمع‌آوری زباله نیست و اکنون در عرصه‌های گوناگون ورزشی، اجتماعی و فرهنگی، حمل‌ونقل و ترافیک و شهرسازی شاهد ارائه انواع خدمات به شهروندان هستیم. سراغ معاونان شهردار در حوزه‌های مختلف منطقه۱۸ رفتیم تا از مهم‌ترین و شاخص‌ترین پروژه‌های منطقه باخبر شویم.

  • راه اندازی دومین کافه کتاب

بدون‌ تردید یکی از حوزه‌های پرکار و پـرمخاطب شهرداری، معاونت امـــور اجتمــاعی و فرهنگی اسـت که تنوع و دامنه فعالیت‌هـــــای آن آنقدر وسیع است که در یک گزارش نمی‌توان به همه آنها پرداخت. اما قدر مسلم این است، که حوزه اجتماعی و فرهنگی به همه اقشار و گروه‌های سنی خدمات ارائه می‌کند.
«مصطفی حسنی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۸ جزو مدیرانی است که به اصل محله‌محوری و شهروندمداری درعمران و آبادانی محله‌ها عقیده دارد و برای همین در بازدید میدانی از محله‌ها و دیدار با اهالی از خواسته و مطالبات آنها باخبر می‌شود و با اولویت‌بندی و برطرف کردن نیازهای ضروری شهروندان، اسباب رضایتمندی آنها را فراهم می‌کند.
حسنی از نزدیک با مشکلات شهروندان آشناست و بنابراین می‌تواند در زمینه‌های مختلف دیدگاهش را بیان کند. به عقیده او، در سال‌جاری اتفاقات خوبی در منطقه۱۸ افتاده است. برای نمونه راه‌اندازی دومین کافه کتاب بزرگ منطقه در محله شادآباد است. او در این زمینه می‌گوید: «نخستین کافه کتاب در محله صادقیه مدتی قبل راه‌اندازی شد و دومین مرکز تخصصی تبادل کتاب هم در محله صادقیه با داشتن فضایی مناسب و گنجینه‌ای از ۵هزار نسخه کتاب در موضوع‌های مختلف می‌تواند خدمات ویژه‌ای به شهروندان و علاقه‌مندان به مطالعه ارائه دهد. این کافه کتاب ظرفیت نگهداری بیش از ۲۰هزار جلد کتاب را دارد. برای تکمیل گنجینه کتاب‌ها در این مرکز دست همکاری افراد خیر و نیکوکار را می‌فشاریم.»
او ادامه می‌دهد: «هدف از ایجاد کافه کتاب در محله‌ها ارتقای فرهنگ مطالعه و توسعه نهادهای اجتماعی و فرهنگی است، نه کسب درآمد و نگاه اقتصادی.»

  • تسهیل در ترددها با بازگشایی خیابان باقری

«فرجاد احمدی راد» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۱۸ با تقسیم بندی پروژه‌ها در سطوح مختلف می‌گوید: «بخشی از طرح‌ها با توجه به ماهیت و کار در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و بخشی دیگر در حوزه فنی و عمران جا می‌گیرند. » بــه گفتــه احمدی راد، شاخص‌ترین طرحی که در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در حال انجام است، بازگشایی خیابان شهید باقری در محله یافت‌آباد جنوبی است که این محله را به بزرگراه آزادگان متصل می‌کند. این طرح عمرانی‌ـ ترافیکی از خواسته‌ها و مطالبات مهم شهروندان به شمار می‌رود. او می‌افزاید: «این اقدام که می‌توان از آن به ایمن‌سازی تازه‌ترین سازه ترافیکی جنوب غرب تهران اشاره کرد، موجب روان‌سازی ترافیک در محله‌های ۱۷شهریور و شادآباد می‌شود. با این طرح دسترسی رانندگان به بزرگراه آزادگان آسان ترخواهد شد و بخش عمده‌ای از مطالبات مردم میسر می‌شود.» گفتنی است ایمن‌سازی این خیابان با جانمایی المان‌های ترافیکی، خط‌کشی معبر و نصب سرعتکاه و... در حال انجام است.

  • اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس با مشارکت شهروندان

بیشترین حجم معضلات در حوزه شهرسازی و معماری در ناحیه ۴ منطقه۱۸ دیده می‌شود و آن نیاز به تملک و عقب‌نشینی املاک معارض است.

«حسین حائری» معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه۱۸ با بیان این مطلب می‌گوید: «در بلوار ابراهیم‌آباد که در ناحیه۴ قرار دارد، در نظر داریم تسهیلاتی ویژه به انبوه‌سازان مسکن بدهیم تا برای نوسازی بافت فرسوده به ساکنان این بخش از منطقه کمک کنند و با مشارکت آنها پروژه‌های کوچک مسکن محلی به اجرا درآید. امیدواریم با تسهیلاتی که برای انبوه‌سازان مسکن و سرمایه‌گذاران در نظرگرفته‌ایم، ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده جان بگیرد و در سال جدید شاهد افتتاح پروژه‌های مسکن در بافت فرسوده باشیم. ناگفته نماند با رونق ساخت در بافت فرسوده، دیدگاه بصری و نمای محله‌ها زیباتر خواهد شد.» به عقیده او با اجرای همین پروژه‌های مسکونی کوچک در محله‌ها می‌توانیم امکانات درمانی، تفریحی، پارکینگ طبقاتی و... را در محله‌ها افزایش دهیم.

  • استفاده مناسب از فضای آزاد خط آهن تهران-اهواز

در موفقیت و پیشرفت هر طرح و پروژه‌ای، اگر برنامه‌ریزی و مطالعه وجود نداشته باشد، بی‌شک به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. بر همین اساس در مدیریت شهری تهــران «برنامه‌ریزی» حرف اول را می‌زند و پروژه‌ها قبل از اجرا مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌گیرد. «پروین عامری» معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهردار منطقه۱۸ درباره یکی از برنامه‌های مهم امسال که به مرحله اجرا درآمده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، می‌گوید: «استفاده بهینه از فضای آزاد در محدوده خط آهن تهران‌ـ اهواز از فعالیت‌های مهمی بوده که مورد بررسی قرار گرفته است. مرکز مطالعات در این زمینه پژوهش‌های مختلفی انجام داده و توانسته سندی راهبردی را طراحی کند که به رونق بخشی این محدوده از منطقه کمک بزرگی خواهد کرد. با برنامه‌ریزی‌های متعدد قرار است فعالیت‌های اقتصادی در حاشیه خط آهن تهران– اهواز شکل بگیرد تا علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای افراد جویای کار، معضلات اجتماعی نظیر تجمع معتادان و خلافکاران در این محدوده از بین برود و از نظر زیست‌محیطی نیز شرایط مساعدی برای شهروندان ایجاد شود.» او می‌افزاید: «باتوجه به نزدیکی این خط آهن به ایستگاه مترو نعمت‌آباد، بزرگراه آزادگان و همجواری آن با بزرگراه ۴۵ متری بهار و... فرصت مناسبی را برای توسعه منطقه فراهم کرده است.»

کد خبر 491295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha