مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: واردات مواد غذایی از چین نداریم و در مورد مواد غذایی تولید داخل هم بهتر است تا جای ممکن مردم از تولیدات کارخانه‌ای و بسته بندی به جای فله‌ای استفاده کنند. چون محصولات کارخانه‌ای در شرایط سالم و به دور از آلودگی تولید می‌شوند.

مواد غذایی فله ای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدحسین عزیزی افزود: واردات مواد غذایی با نظارت دقیق و رعایت اصول بهداشتی در حال انجام است و حتی در ادارات گمرک کانتیترهای مواد غذایی ضدعفونی می شوند.

وی افزود: واردات مواد غذایی بیشتر شامل برنج، چای و روغن خام است. روغن خام که بعدا در صنایع روغنی تصفیه می شود، برنج و چای هم بعدا پخته می شود یا حرارت می بیند و مشکلی ندارد. هیچ نوع واردات مواد غذایی از چین هم نداریم.

عزیزی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، توصیه وزارت بهداشت این است که مردم در این شرایط تا جای ممکن از مواد غذایی فله ای استفاده نکنند و از مواد غذایی صنعتی، بسته بندی شده که تحت نظارت و استاندارد هستند، استفاده کنند.

وی گفت: مواد غذایی فله در این شرایط مطمئن نیستند و معلوم نیست که چقدر در فضای باز بوده و در معرض چه آلودگی های محیطی یا دستهای آلوده قرار گرفته باشند.

عزیزی افزود: معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به اغذیه فروشی های فله ای توصیه کرده که در این ایام یا تعطیل کنند یا دستورالعمل های بهداشتی خاصی را رعایت کنند تا مواد غذایی آلوده نشوند اما بهتر است مردم در این ایام از غذاهای فله یا رستورانی کمتر استفاده کنند.

وی گفت: توصیه این است که میوه و سبزی هایی را که مردم به صورت فله تهیه می کنند، حتما خوب بشویند و ضدعفونی کنند. گوشت و تخم مرغ را هم کامل بپزند و به صورت نیم پز استفاده نکنند.

وی گفت: سازمان غذا و دارو بر کیفیت و سلامت مواد غذایی بسته بندی شده صنعتی نظارت دارد و برای جلوگیری از هر گونه آلودگی در تولید این محصولات دستورالعمل های سختگیرانه تری برای رعایت اصول بهداشتی کارکنان شاغل در کارخانه های مواد غذایی ابلاغ شده و سهمیه هایی هم برای تامین ماسک و محلول های ضدعفونی دست و سطوح به کارخانه های تولید مواد غذایی تعلق گرفته است تا از ورود هر گونه آلودگی به خطوط تولید مواد غذایی جلوگیری شود.

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: کارخانه های تولید مواد غذایی از قبل هم باید بعد از هر بار فعالیت خط تولید، تمام لوله ها، کف، سقف و سطوح مختلف را ضدعفونی می کردند و این دستورالعمل وجود داشت و الان با توجه به شیوع ویروس کرونا این دستورالعمل به خصوص در بخش بسته بندی و به ویژه برای محصولات حساس تر مثل شیر و لبنیات سختگیرانه تر شده است.

وی گفت: همه کارگران صنایع غذایی از گذشته کارت بهداشت و سلامت داشتند و الان هم با سختگیری بیشتری سلامت کارکنان شاغل در صنایع غذایی به خصوص از نظر ابتلا به بیماری های تنفسی کنترل می شود و همه این افراد ملزم به استفاده  از ماسک و شست و شوی مداوم دست ها هستند.

  • نان را چه کنیم؟

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی سازمان غذا و دارو در مورد مصرف نان هم گفت: در مورد نان، توصیه وزارت بهداشت این است که مردم تا حد ممکن از نان های صنعتی و بسته بندی استفاده کنند. چون در تولید آنها دست درگیر نیست و در محیط تمیز و استریل تولید می شود.

عزیزی افزود: البته نان های سنتی هم تا داغ هستند و از تنور بیرون می آیند، آلودگی ندارند. چون ویروس کرونا در دمای ۶۵ درجه کشته می شود. دمای تنور نانوایی ها بالای ۲۰۰ درجه است. بنابراین نان های سنتی در زمان خروج از تنور آلودگی ندارند، اما بعد از آن شهروندان باید در حمل و نقل نان دقت کنند و از سفره یا نایلون تمیز استفاده کنند تا نان دچار آلودگی نشود. به نانوایی ها هم توصیه شده که تا جای ممکن پول رد و بدل نکنند و دستگاههای کارتخوان خود را هم مدام ضدعفونی کنند.

کد خبر 491238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha