سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۸
۰ نفر

دبیر شورای نظارت و داوری شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور پیشنهاد داد شهروندان در آستانه بهار امسال نهال‌ها و سبزیجاتی که قابلیت کاشت در باغچه‌های خانگی را دارند را در حیاط خود بکارند تا هم در شرایط قرنطینه خانگی مشغول شوند و حس بهتری پیدا کنند و هم در معرض هوای باز و آفتاب قرار گیرند و ویتامین D دریافت کنند.

کاشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عاتقه سادات موسوی با اشاره به لزوم رعایت نکات بهداشتی و اجتناب از تجمعات اظهار کرد: کاشت نهال و درخت‌کاری می‌تواند طی سال انجام شود و صرفا نباید در هفته منابع طبیعی و روز درخت‌کاری صورت گیرد بنابر این در این شرایط توصیه نمی‌کنیم هیچ استانی به فعالیت درختکاری ادامه دهد.

وی با  بیان اینکه درختکاری صرفا در هفته منابع طبیعی انجام نمی‌شود، گفت: در سال جاری طرحی برای غرس ۱۴ میلیون نهال در سراسر کشور اجرا و از آذر ماه سال جاری درخت‌کاری و کاشت نهال آغاز شد بنابر این لزوما نباید در هفته منابع طبیعی درختکاری انجام شود و در بسیاری از استان‌های کشور زودتر این کار صورت گرفته است.

‌دبیر شورای نظارت و داوری شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه افراد می‌توانند به‌صورت فردی اقدام به کاشت نهال کنند، گفت: در برخی استان‌ها و با همکاری شهرداری‌ها افراد می‌توانند نهال‌های مورد نظر خود را که قابلیت کاشت در گلدان‌های خانگی دارند از شهرداری‌ها درخواست کنند و در باغچه‌های خانگی به‌صورت فردی بکارند یا در خانه‌های خود گل‌کاری کنند.

موسوی در ادامه تاکید کرد: نهال‌هایی که کاشته می‌شود باید از گونه‌هایی متناسب با اقلیم آن منطقه، بومی و غیر مهاجم باشند. همچنین در استان‌های کم آب گونه‌هایی کاشته شود که نیاز کمتری به آب دارند.

 این یک تصور غلط است که فقط در هفته منابع طبیعی باید نهال کاشته شود. به مردم همیشه توصیه می‌کنیم زمانی‌که فصل خواب نهال است بهترین موقع کاشت است بنابر این از اواخر آذر ماه تا اواخر اسفند ماه غرس نهال انجام می‌شود.

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه  فعالیت‌های درختکاری ممکن است به صورت گلدانی یا به‌صورت ریشه‌ای مانند «نهال ریشه لخت» باشد، تصریح کرد: در فصولی که گیاه خواب است احتمال بیشتری دارد که نهال‌های گلدانی و ریشه‌ای بگیرد و معمولا در استان‌های کم آب نهال‌ها را در فصل خزان که گیاه نیاز به آب کمتری دارد و تبخیر آب در آن فصل کمتر است، می‌کارند و گرنه در تمام فصول می‌توانیم گیاهان گلدانی را در شرایط اقلیمی مناسب در در باغچه‌های خانگی بدون هیچ مشکلی بکاریم.

کد خبر 491192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha