مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

وزارت بهداشت گفته مردم برای پرداخت کرایه تاکسی از اسکناس استفاده نکنند، بانک مرکزی هم وعده داده تا پایان سال مشکل پرداخت خرد تاکسی‌ها را حل ‌کند اما آمارها می‌گوید تنها یک تا ۱.۵ درصد پرداخت‌های کرایه از طریق کیوآرکد (QR code) انجام می‌شود.

ضدعفوني ايستگاه‌هاي تاكسي و اتوبوس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، هفته گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد مردم اسکناس و پول خرد را که عامل چرخش آلودگی است رد و بدل نکنند. سعید نمکی تاکید کرده بود باید پول نقد را از چرخه مسافرکش‌های شهری و تاکسی حذف و آن را  به سامانه آنلاین منتقل کرد.

اما آمارها نشان می‌دهد از حدود ۲۵۰ هزار تاکسی شهری موجود در ایران، در بهترین حالت ۵۰ هزار تاکسی مجهز به کیوآرکد هستند و امکان پرداخت آنلاین کرایه را دارند و ۲۰۰ هزار تاکسی دیگر همچنان به روش سنتی عمل می‌کنند و با پول فیزیکی در ارتباط‌اند.

پرداخت آنلاین کرایه تاکسی در شهرهای مختلف چندان باب نیست و تهران و سپس از آن مشهد بهترین عملکرد را داشته‌اند. به گونه‌ای که طبق آمارها در تهران نیمی از تاکسی‌ها مجهز به بارکدخوان هستند.

اما تنها یک تا یک و نیم درصد پرداخت این تاکسی‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود. آماری که تیرماه سال جاری توسط رییس سازمان تاکسیرانی تهران اعلام شد و نشان می‌داد طرح پرداخت آنلاین کرایه چندان موفق عمل نکرده است و علی‌رغم همه وعده‌های شهرداری و تاکسیرانی، آنها نتوانسته‌اند ظرف چند سال گذشته، از خدمات شرکت‌های پرداخت خرد بهره ببرند.

حال مشخص نیست بانک مرکزی چگونه می‌خواهد ظرف چند هفته آینده مشکلات این حوزه را حل کند. چراکه داوود محمد بیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفته «بانک مرکزی در راستای ارتقای سطح بهداشت خدمات پرداخت، بحث کیف پول الکترونیک و پرداخت با کد QR را با جدیت بیشتری نسبت به قبل پیگیری خواهد کرد.»

  • چرا از بارکدخوان استفاده نمی‌کنیم؟

البته به نظر می‌رسد بانک مرکزی و نهادهای متولی بیش از هر اقدامی باید توجه کنند که چرا مردم و تاکسیرانان از کیوآرکدها استفاده نمی‌کنند؟ برای نمونه در تهران، اگرچه نیمی از تاکسی‌ها کیوآر کد دارند اما تنها یک تا یک و نیم درصد پرداخت‌ها از این طریق انجام می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد مشکل پرداخت خرد در تاکسی‌ها تنها با استفاده از کیوآرکد حل نمی‌شود. نهادهای متولی باید شرایط هم‌پذیرندگی را فراهم کنند. چون تا زمانی که طرح هم‌پذیرندگی اجرا نشود و مسافران نتوانند از طریق یک کیوآرکد واحد کرایه‌ی خود را پرداخت کنند، بخش مهمی از مشکل همچنان باقی می‌ماند.

تیرماه امسال فون‌پی و ریالو طرح هم‌پذیرندگی را اجرا کردند. رییس سازمان تاکسیرانی گفته بود قرار است با همکاری فاوا، تاکسیرانی و شرکت‌های پرداخت خرد، دیگر شرکت‌ها هم به طرح هم‌پذیرندگی ملحق شوند. اما این ماجرا تا کنون مسکوت مانده و مشکلات سمت راننده، مسافر و شرکت‌های پرداخت خرد به قوت خود باقی است.

در سمت راننده، رانندگان همچنان مجبور به استفاده از چند بارکدخوان در خودروی خود هستند. این مساله هم آلودگی بصری خودرو را به همراه دارد و هم سردرگمی راننده برای دریافت کرایه را.

مواجهه با ویزیتورهای متعدد، طرح‌های مختلف و تعدد شرکت‌ها سبب می‌شود بسیاری از رانندگان عطای پرداخت آنلاین را به لقایش ببخشند و از استفاده از بارکد منصرف شوند.

در سمت مسافر، کاربران باید چند اپلیکیشن را همزمان روی گوشی خود فعال و همه آنها را شارژ کنند. چون ممکن است هر خودرو مجهز به بارکدی باشد که مسافر آن را نصب نکرده است. در چنین حالتی احتمالا پرداخت نقدی کرایه کار راحت‌تری است.

این مساله در سمت شرکت‌های پرداخت خرد هم مشکلاتی را ایجاد کرده است. مانند هزینه‌های بالای بازاریایی، مواجهه با تاکسیرانان و متقاعد کردن آنها که سبب کندی تجهیز همه خودروها به بارکدخوان می‌شود.

اما مسلما طرح هم‌پذیرندگی می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند؛ مثلا اینکه کاربران نیاز ندارند اپلیکیشن‌های متعدد نصب کنند و تاکسی‌ران‌ها هم مجبور نیستند هرروز یک بارکد جدید در ماشین‌هایشان بگذارند.

بانک مرکزی اعلام کرده که چنین طرحی مدت‌هاست که در حال توسعه بوده و در همین زمینه نیز اقداماتی برای ایجاد زیرساخت از سوی شرکت‌های پرداخت و بانک‌ها انجام شده بود و راهکارهایی نیز به مرحله عملیاتی و اجرایی رسیده بود، اما با توجه به لزوم افزایش رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا، این موضوع در اولویت بالاتری قرار گرفته است.

حال باید دید آیا ویرس کرونا می‌تواند طرح ناتمام را به انجام برساند؟

کد خبر 490978

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha