یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا تب بالاست. بنابراین باید بدانیم روش صحیح اندازه‌گیری تب چگونه است.

سنجش تب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، میزان تب برای ویروس کرونا براساس روش اندازه‌گیری در قسمت‌های مختلف بدن به این صورت است؛ درجه تب پیشانی ۳۸ درجه و بالاتر از آن، زیر زبان ۳۷.۸ و بالاتر از آن، زیر بغل ۳۷.۲ و بالاتر از آن. این درجه برحسب سانتیگراد یا سلسیوس است.

دمای بدن انسان در طول شبانه‌روز کمی تغییر می‌کند و معمولا هنگام عصر بین یک تا نیم درجه بالاتر است.

مهم‌ترین روش تشخیص کرونا تب بالا در افراد است. به همین دلیل در برخی مکان‌های پرتردد مانند فرودگاه‌ها افرادی برای سنجش تب افراد مشغول به فعالیتند و اگر فردی تب بالایی داشته باشد به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود. در ادامه با روش صحیح استفاده از انواع تب‌سنج‌ها آشنا شوید.

  • آشنایی با دماسنج‌ها 

دماسنج شیشه‌ای: پیش از استفاده، تب‌سنج را ضدعفونی کنید و رو به پایین تکان دهید تا جیوه لااقل تا سطح ۳۵.۳ درجه سانتیگراد پایین بیاید. سپس آن را زیر بغل یا زیر زبان بیمار قرار دهید، پس از ۳ دقیقه آن را بیرون بیاورید تا خط جیوه را ببینید که روی چه عددی قرار گرفته است.

دماسنج نواری یا پلاستیکی: این نوع دماسنج کاربرد آسانی دارد. روش استفاده از این دماسنج به این صورت است که باید آن را به مدت ۶۰ ثانیه روی پیشانی قرار دهید و سپس از روی تغییر خطوط و رنگ آن‌ها درجه حرارت را بخوانید. به یاد داشته باشید این نوع تب‌سنج چندان دقیق نیست.

دماسنج دیجیتالی: این نوع دماسنج برخلاف دماسنج پلاستیکی، دقیق است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. برای تشخیص دمای بدن می‌توانید آن را در دهان، زیر بغل و گوش قرار دهید.

دماسنج غیرلمسی: این دماسنج‌ها بیشتر در مراکز درمانی یافت می‌شود و یک دلیل آن هم کارایی بالای آن است. این تب‌سنج از طریق لیزر با کمی فاصله روی پیشانی قرار می‌گیرد و پس از یک تا سه ثانیه درجه حرارت بدن را نشان می‌دهد. خوبی این تب‌سنج این است که با پوست ارتباط مستقیم ندارد و می‌توان به راحتی برای افراد مختلف از آن استفاده کرد.

  • برای استفاده از تب‌سنج به این نکات توجه کنید 

- پیش از استفاده از دماسنج حتما دستان خود را با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه بشویید و سپس تب خود یا دیگران را بسنجید

- از دماسنج ضد عفونی‌شده استفاده کنید. مخصوصا در دماسنج‌های لمسی این نکته را لحاظ کنید، زیرا بیشترین تماس در این نوع تب‌سنج‌ها وجود دارد.

- ۵ دقیقه قبل از سنجش دمای بدن، خوراکی و نوشیدنی میل نکنید.

- پس از استفاده از دماسنج حتما آن را تمیز و ضد عفونی کنید.

کد خبر 490901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha