مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: برای بیماری هیستری از آنغوزه یا کما استفاده می‌شود و برای تسکین درد کمر و رفع تشنج مفید است.

کما

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محسن پویان اظهار کرد: از گیاه کما صمغ زرینی به دست می‌آید که در طب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: این گیاه که به نام‌های آنغوزه، انگژد، حلتیت، صمغ‌الانجدان، انگدان و کمات نیز شناخته می‌شود، طبیعتی گرم و نسبتا خشک دارد.

این پژوهشگر ادامه داد: برای بیماری هیستری از آنغوزه استفاده می‌شود؛ به این ترتیب که یک گرم آنغوزه را در ۵۰ میلی لیتر آب پس از ساییدن کاملا مخلوط کرده تا مثل شیر شود.

پویان با بیان این‌که این مخلوط باید روزی سه نوبت و در دو روز مصرف شود، تصریح کرد: این گیاه ضداسپاسم و خلط‌آور است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که این گیاه ضد کرم‌های انگلی بوده و ملین است، اظهار کرد: کما در درمان جوش و دمل کاربرد دارد و برای تسکین درد کمر و رفع تشنج مفید است.

پویان گفت: این گیاه خاصیت قاعده‌آور داشته، ادرارآور و شیرافزاست. این گیاه خاصیت ضدقارچ و ضد تومور نیز دارد.

وی با اشاره به این‌که آنغوزه محرک تنفس و برطرف‌کننده ناراحتی‌های تنفسی است، اظهار کرد: این گیاه برای درمان ناخنک چشم کاربرد داشته و برای درمان صرع و اختلالات عصبی مفید است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که گیاه کما، گیاهی مقاوم در مقابل تنش‌های کم‌آبی، بادهای گرم و خشک و زمین‌های کم‌بهره نیمه‌بیابانی است، یادآور شد: این گیاه با شرایط اقلیمی خراسان‌جنوبی تطابق و سازش حاصل کرده است.

کد خبر 490714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha