پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اعتراض اجتماعی علیه سیاست‌های دولت فرانسه امروز پنجشنبه هم ادامه دارد

به گزارش ایرنا از پاریس، در حالیکه خیابان‌های پایتخت فرانسه و تعدادی از شهرهای بزرگ فرانسه چهارشنبه شاهد تظاهرات دانش آموزان در اعتراض به سیاست‌های دولت بود، امروز پنجشنبه نیز کارمندان بخش‌های خصوصی و دولتی فرانسه همراه با بازنشستگان فرانسوی در اعتراض به قوانین بازنشستگی و کاهش قدرت خرید دست به تظاهرات زدند.

دانش آموزان فرانسوی در ششمین تظاهرات خود در ‪ ۱۵‬روز گذشته توانستند والدین خود را بسیح کنند و نشست چهارشنبه شب آنان با وزیر اموزش ملی فرانسه نیز با شکست مواجه شد.

بعد از این نشست که یک ساعت و نیم طول کشید و باحضور نمایندگان اتحادیه دانش اموزان دبیرستانی انجام گرفت، این اتحادیه خواستار تظاهرات پنجشنبه دانش آموزان در پاریس شد.

نماینده اتحادیه دانش اموزان اعلام کرد: وزیر به روشنی گفته است که نمی تواند در سیاست و تصمیمات خود تغییری بدهد و بنابراین ما ناگزیریم موضوع را از طریق مقامهای بالاتر و نخست وزیر دنبال کنیم.

دانش اموزان خواستار خودداری دولت از حذف ‪ ۱۲‬هزار فرصت شغلی در آموزش و پرورش هستند.

وزیر آموزش ملی فرانسه در نظر دارد برای کاهش کسری بودجه دولت در این بخش پستها را کاهش دهد.

تورم بیش از سه درصدی در فرانسه در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده و باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

به همین دلیل به دعوت ‪ ۷‬اتحادیه کارمندی، چهارشنبه دهها هزار نفر در پاریس دست به تظاهرات زدند و علیه سارکوزی و سیاست‌های وی شعار دادند در جلوی تظاهرکنندگان پلاکارد بزرگی به چشم می‌خورد که روی ان نوشته شده بود برای افزایش قدرت خرید ، حقوق‌ها را بالا ببرید.

تظاهرکنندگان همچنین شعار می‌دادند با کار بیشتر دست مزد کمتر نصیب ما می‌شود و این شعار در واقع جوابی به شعار سارکوزی در زمان انتخابات ریاست جمهوری است که گفته بود کار بیشتر دست مزد بیشتر.

اکثر مردم فرانسه بخاطر شعارهای محوری سارکوزی مانند افزایش قدرت خرید به وی رای داده اند. برخی از مسئولان فرانسوی نیز بر این امر تاکید می کنند که مردم بخاطر برنامه‌های اقتصادی سارکوزی او را انتخاب کردند.

هم اینک نتایج نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم از سیاستهای سارکوزی دلسرد شده و محبوبیت وی به پایین‌ترین حد رسیده است.

کاهش رشد اقتصادی و افزایش کسری تراز تجاری برخلاف معیارهای اتحادیه اروپا، سارکوزی را برای انجام هر گونه اصلاحات اقتصادی با مشکل مواجه کرده است.

به نظر می‌رسد وی مجبور است اصلاحات را که همواره از انجام آن دفاع می کند، کنار گذاشته و سیاست‌های کوتاه مدتی که مردم فرانسه اثرات آن را به سرعت لمس کنند و باعث کنترل مخالفتهای اجتماعی شود در پیش گیرد.

روز پنجشنبه دانش آموزان آخرین تظاهرات خود را قبل از تعطیلات انجام دادند، ولی اتحادیه‌ها از حالا آماده تظاهرات برای ماه آینده می‌شوند ، ماهی که نزدیک به امتحانات دانش آموزان است.

ادامه این تظاهرات و وقفه در امور آموزشی نه تنها دانش آموزان بلکه خانواده‌های آنان را نیز نگران کرده است.

کد خبر 49070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز