هرگز نباید جداسازی بیماران مبتلا به کرونا، بیماریابی فعال، قرنطینه افرادی که با بیماران ‌تماس داشته‌اند و کاهش تماس افراد به ظاهر سالم با یکدیگر متوقف شود.

پیشگیری از کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اخیرا در فضای مجازی نموداری به اشتراک گذاشته شده است که ادعا می‌کند با و بدون پیشگیری، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در همان سطح زیر منحنی ثابت خواهد ماند و اقدامات پیشگیرانه فقط به تعویق ابتلای افراد منجر می‌شود و فقط به مسئولان سیستم درمانی فرصت می‌دهد تا بتوانند موارد را بهتر مدیریت کنند و مرگ‌ومیر را کاهش دهند.

دکتر مسعود یونسیان و دکتر اکبر فتوحی، ۲ استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این نمودار را تحلیل و موارد زیر را بیان کردند.

این مطلب فقط در صورتی درست است که شرایط در آینده هم ‌مثل گذشته باشد. دلایل چندی وجود دارد برای این‌که معتقد باشیم، این گونه نیست:

۱. تلاش‌های دانشمندان سایر نقاط جهان برای یافتن واکسن. با کشف واکسن نه تنها افراد واکسن‌زده و ‌مصون‌شده مبتلا نخواهند شد، بلکه این افراد با قطع زنجیره ابتلا به کاهش ابتلای افراد واکسن‌نزده هم‌کمک خواهند کرد. به این پدیده ایمنی جمعی گفته می‌شود. پس بستگی دارد که بازه زمانی را چقدر طولانی فرض کنیم. اگر به قدر کافی طولانی باشد، می‌توان امیدوار بود که واکسن بتواند منحنی تاخیری را تعدیل کند.

۲. امید به پیدایش داروی موثر. در این صورت، علاوه بر درمان‌ مبتلایان و کاهش کشندگی و در نهایت کاهش مرگ‌ومیر بیماری، طول دوره بیماری و در نتیجه شانس آلوده کردن افراد سالم توسط بیماران نیز می‌تواند کاهش پیدا کند.

۳. تغییر رفتار ویروس با گرم شدن هوا. اغلب ویروس‌های این دسته در هوای سرد فعالیت بیشتری دارند و با گرم شدن هوا ممکن است از شدت یا قابلیت انتقال آن‌ها کاسته شود.

۴. تجربه چین نشان می‌دهد حتی اپیدمی وسیعی را مثل آنچه در چین رخ داده است می‌شود کنترل کرد و هنوز تعداد موارد روزانه ما به حداکثر موارد روزانه چین نرسیده است و هنوز نباید دست از کار کشید.

۵. نکته دیگر هم تاکید سازمان جهانی بهداشت است که تعمدا هنوز پاندمی اعلام نمی‌کند تا کشورها از اقدامات پیشگیرانه دست نکشند.

۶. آخرین نکته هم این‌که اگر سیستم سلامت نتواند پا به پای موارد حرکت کند، دیگر میزان کشندگی بیماری این مقدار نمی‌ماند و خسارت جانی بسیار بیشتری وارد می‌شود. به عبارت دیگر در صورت قطع اقدامات پیشگیرانه نه تنها وضع بهتر نمی‌شود، بلکه از گذشته بدتر خواهد شد.

کد خبر 490668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha