مدیران شهری برای نهادینه شدن فرهنگ تفکیک زباله از مبدا تلاش کردند و با اجرای برنامه های متعدد از جمله آموزش های چهره به چهره موفق شدند تعداد زیادی از شهروندان را با خود همراه کنند. با ورود ویروس «کووید ۱۹» و شیوع ناگهانی بیماری «کرونا» تلاش های چند ساله کنار گذاشته و دستور توقف تفکیک زباله های تر و خشک داده شد.

سایت دفن زباله سراوان

همشهری آنلاین-زینب زینال زاده: در گذشته یعنی سال های خیلی دور، مردم زباله های تر و خشک را داخل سطل می ریختند. بعدها زباله های خشک در چرخه بازیافت قرار گرفتند و به طلای کثیف تبدیل شدند.مدیران شهری برای انجام بهتر بازیافت از مشارکت شهروندان استفاده کردند و با ارائه آموزش های لازم و دادن بسته های تشویقی، آنها را به تفکیک زباله های تر و خشک ترغیب کردند.تفکیک زباله از مبدا به یک فرهنگ تبدیل شد و مردم با جداسازی زباله خشک مانند پلاستیک و کاغذ و ...‌ آنها را تحویل ایستگاه های بازیافت یا خودروهای «ملودی» می دادند.مدیریت شهر پایتخت در تفکیک زباله از مبدا موفق عمل کرد و گام دیگری در کاهش تولید زباله برداشت و این بار از طرح «کاپ» رونمایی کرد. طرحی که در آن با جمع آوری مخازن بزرگ زباله در معابر شهروندان به تولید کمتر زباله ترغیب می شدند.همه چیز برای تبدیل شدن تهران به شهر بدون زباله مهیا شده بود تا این که کرونا از راه رسید.

  • تفکیک زباله می تواند عامل انتقال ویروس باشد

 پس از شیوع بیماری کرونا، خبر برخورد با زباله گردها به عنوان یک دستور به شهرداران مناطق داده شد و دادستانی تهران هم طی نامه‌ای از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خواست با همکاری شهرداری تهران مانع زباله‌گردی در سطح شهر شوند.

«اصغر عطایی»، مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت : «این روزها با توجه به شرایط پیش آمده، شهروندان از ماسک و دستکش استفاده می کنند. این اقلام، زباله خشک محسوب می شوند و شهروندان پس از مصرف آنها را داخل کیسه های تفکیک می کردند و ممکن بود با این کار انتقال بیماری با شتاب بیشتری انجام  شود، بنابراین از پیمانکارانی که مسئول جمع آوری زباله های تفکیک شده در مناطق بودند، خواستیم این کار را متوقف کنند. »به گفته او جمع آوری زباله های خشک تا اواسط فروردین ماه غیرقانونی است: «افرادی که اقدام به این کار کنند متخلف هستند و برابر قانون با آنها برخورد می شود. »

عطایی از شهروندان تقاضا کرد که در شرایط ایجاد شده چاره ای جز دفن تفکیک نشده زباله ها وجود ندارد. بنابراین از شهروندان تقاضا می کنم برای مقابله با بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع گسترده آن برای مدت کوتاهی زباله های تر و خشک را تفکیک نکنند و انها را داخل کیسه بریزند و محکم گره بزنند و داخل مخازن زباله بیندازند.

کد خبر 490587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    0 0
    سلام... ببخشید ...مگه زباله های خشک ذوب نمیشن و ویروس کشته میشه دیگه .آخه این طوری طبیعت خراب میشه.