اقدامات بهداشتی و نظارتی در شهرستان‌های جهرم و کازرون برای پیشگیری بیماری کرونا و مبارزه با این ویروس در استان فارس شدت گرفته است.

ضد عفونی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم استان فارس گفت: به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا در شهرستان جهرم، از ۱۷ اسفندماه همه آزمایش‌های قبل ازدواج برای زوجین تا اطلاع ثانوی به‌منظور جلوگیری از تجمعات و پیشگیری از بیماری کرونا انجام نخواهد شد.

مجید ارجمند افزود:  شهروندان برای گرفتن چنین آزمایش‌هایی به آزمایشگاه غفوری مراجعه نکنند. همچنین  نظارت بر تالارهای پذیرایی  این شهرستان افزایش‌یافته است و برای جلوگیری از اجتماع افراد، تالارها و سالن‌های برگزارکننده همایش نیز تعطیل‌ شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: همچنین همه آرایشگاه‌های مردانه و زنانه سطح شهرستان نیز به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شدند.

این مقام مسئول  با اشاره به لزوم جمع‌آوری پرده پلاستیکی مغناطیسی برای پیشگیری از کرونا توسط اصناف اظهار کرد: به کلیه اصناف  شهرستان توصیه می‌شود به‌منظور جلوگیری از انتقال ویروس و پیشگیری از کرونا، پرده پلاستیکی مغناطیسی مغازه‌ها را که به‌منزله حذف انتقال ویروس ‌از طریق دست‌ها و البسه است، جمع‌آوری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: تیمی متشکل از کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم و کارشناسان تیپ المهدی(عج) به‌طور شبانه‌روزی کنترل ورودی شهر را بر عهده‌دارند.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری از شیوع بیماری ویروسی کرونا در سطح شهرستان جهرم، بنا به مصوبه شورای اداری شهرستان تمامی باشگاه‌ها، استخرها، اماکن و سالن‌های ورزشی دولتی و خصوصی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

دکتر ارجمند گفت: ۱۲ایستگاه سیار آموزشی و اطلاع‌رسانی پیشگیری از کرونا ویروس برای عموم در نقاط مختلف شهرستان برپاشده است. شست‌وشوی صحیح دست‌ها و گندزدایی سطوح از مهم‌ترین مطالب آموزشی بوده که در این ایستگاه‌ها به مردم ارائه‌ شده است.

به گفته وی ۲۰ هزار بسته آموزشی در ۸ طراحی و هزار  ۵۰۰ پوستر و تراکت برای پمپ‌بنزین‌ها، فروشگاه‌ها، بانک‌ها و نانوایی‌ها در سطح شهرستان توزیع‌ شده است. همچنین مطالب آموزشی در ۶ طرح در ۱۲ تابلوی تبلیغاتی و استند های شهری نصب‌ شده است.

وی نظارت مستمر بر رستوران‌ها، مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی از دیگر اقدامات انجام‌شده توسط کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه دانست.

ارجمند در ادامه با اشاره به نانوایی‌ها که مردم روزانه به آنجا مراجعه و نانواها در معرض مستقیم با افراد قرار دارند، گفت: در این زمینه آموزش‌های لازم خود مراقبتی و رعایت اصول بهداشتی به کلیه نانوایی‌های سطح شهر توسط کارشناسان معاونت بهداشتی ارائه‌ شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: لوله قلیان از راه‌های پرخطر انتقال کرونا ویروس در بین افراد است و با توجه به شیوع کرونا ویروس در کشور و انتقال آسان آن از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده و ماندگاری ویروس بر سطوح، عرضه قلیان در تمام کافه‌ها و سفره‌خانه‌های شهرستان جهرم ممنوع شده است.

وی گفت: در صورت رعایت نکردن و عرضه آن به مردم، به‌طور جد برخورد و آن کافه و سفره‌خانه متخلف پلمب خواهد شد.

به گفته  این مسئول تمام دستگاه‌های خودپرداز، معابر و اماکن عمومی سطح شهر به همت همکاران معاونت بهداشت و بسیج جامعه پزشکی به‌صورت مستمر ضدعفونی می‌شوند.

رئیس  اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جهرم گفت: با توجه لزوم اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم برای جلوگیری از انتشار و شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه به‌ویژه اماکن عمومی  و پیرو ابلاغیه صادره از طرف اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس تا اطلاع ثانوی کلیه تجمعات عمومی و برنامه‌های و مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی در اماکن مذهبی جهرم ممنوع است.

افزایش مراقبت‌های بهداشتی در شهرستان کازرون 

مراکز عرضه مواد غذایی شهرستان کازرون نیز زیر ذره‌بین کارشناسان بهداشت محیط شهرستان کازرون قرار گرفت و در راستای پیشگیری و مقابله با کرونا، نظارت کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت شهید پیرویان بر وضعیت بهداشتی مراکز عرضه مواد غذایی، شدت یافت.

  کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهید پیرویان در این زمینه گفت: تیم کارشناسان بهداشت محیط این شبکه در ساعات اداری و غیر اداری ضمن بازدید از مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی، رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط کار را از سوی متصدیان این مراکز بررسی می‌کنند.

 محمد احمدی  افزود: در بازدیدهای انجام‌شده یک واحد صنفی نانوایی به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی تعطیل و پرونده فرد متخلف به دادگاه ارجاع داده شد.

این کارشناس بهداشت محیط به شهروندان توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، موارد را در تماس تلفنی با سامانه ۱۹۰ رسیدگی به شکایتهای وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی کنند تا از سوی کارشناسان بهداشتی پیگیری و با فرد متخلف برخورد قانونی شود.

بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۷۴۳ مورد بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی‌شده است، مبتلایان به این بیماری در  کشور به ۶ هزار ۵۶۶ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۹ نفر از مبتلایان  کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۹۴ مورد رسید. تاکنون ۲ هزار ۱۳۴ بیمار مبتلابه کووید۱۹ بهبود یافته‌اند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق و شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غرب  شیراز قرار دارند.

کد خبر 490548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha