چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

عزیز شاه محمدی: جورج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا رکورد دار دیدار با پاپ است.

در 89 سال اخیر هیچ رئیس‌جمهوری آمریکا به اندازه بوش با پاپ دیدار نکرده است. بوش 3 بار با پاپ ژان پل دوم که در آوریل 2005 فوت کرد،  دیدار کرده است و خرداد سال گذشته نیز به دیدار پاپ بندیکت شانزدهم در واتیکان رفت.

دیدار پاپ در کاخ سفید پنجمین دیدار بوش با پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان محسوب می‌شود و این در حالی است که بوش کاتولیک نیست و  در حلقه پروتستان قرار دارد. تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس نیز چندی بیش اعلام کردکه کاتولیک شده است.

گرچه پاپ آلمانی بندیکت شانزدهم نسبت به پاپ لهستانی ژان پل دوم کمتر شناخته شده است  اما برخلاف پاپ ژان پل دوم که موضع آشکارضد جنگ داشت، در مدت 3 سال مقام پاپی خود،   در مورد عراق بدون اشاره به حمله واشغال این کشور توسط آمریکا،  فقط نسبت به قربانیان غیر نظامی و سرنوشت اقلیت مسیحی عراق اظهار نگرانی کرده است.

اما شهرت پاپ آلمانی بیشتر به سخنرانی وی در پنجمین سالگرد 11سپتامبر مربوط می‌شود که وی با گنجاندن بخشی از متون قدیمی در سخنرانی خود،  اینگونه القا کرد که  اسلام و مسلمانان منشأ خشونت در جهان هستند.

گرچه بندیکت شانزده اندکی بعد،   سعی کرد با عنوان اینکه قصدی برای خشن خواندن مسلمانان نداشته است،  تألمات روحی مسلمانان را التیام دهد اما روشن بود که پاپ با اظهاراتی که برای مسلمانان خوشایند نبود،  در جهان اسلام محبوبیت خود را زیر سؤال برد.

مسلمانانی که هنوز به‌یاد داشتند که بوش در زمان حمله به افغانستان،  از جنگ صلیبی یاد کرده بود. گرچه 2 سال از آن ماجرا می‌گذرد اما واکنش مسلمانان به اظهارات پاپ با عث شده است که واتیکان میزبانی کنفرانس بین ادیان را در نوامبر 2008 بر عهده بگیرد تا حداقل شکاف‌ها عمیق‌تر و گسترده‌تر نشود.

پاپ‌ها در نیم قرن اخیر به‌عنوان رهبران جهان کاتولیک همواره سعی کرده اند که واتیکان را از دایره سیاست خارجی آمریکا دور نگهدارند. اما پاپ بندیکت شانزدهم گویا واتیکان را تا حد ممکن و مفید با کاخ سفید هماهنگ کرده است،  یا آمریگا اینگونه القا می‌کند که سیاست‌های کاخ‌سفید حداقل با رضایت ضمنی واتیکان دنبال می‌شود.

شاید استقبال بی‌سابقه بوش از پاپ در فرودگاه ( رئیس‌جمهور آمریکا از رهبران خارجی در فرودگاه استقبال نمی‌کند بلکه مراسم رسمی استقبال در کاخ سفید برگزار می‌شود) و همزمانی سفر پاپ  در سالروز تولد 81 سالگی وی که کاخ سفید نهایت استفاده تبلیغاتی را از آن کرد، بهره برداری سیاسی واشنگتن از واتیکان باشد. البته پاپ هم در سفر آمریکا دستور کار مخصوص خود را دارد.

کاتولیک‌ها در آمریکا حدود 70 میلیون نفر هستند که اکثراً به دمکرات‌ها رأی می‌دهند اما در سال‌های اخیر فساد در کلیسای کاتولیک در آمریکا که پاپ از آنان به‌عنوان مایه شرمساری یاد کرده است و همچنین قانونی شدن ازدواج همجنس‌بازها و سقط جنین که حتی در شعارهای تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا نیز منعکس شده است،   برای پاپ و کلیسا نگران‌کننده است.

واتیکان در سال‌های اخیر بارها کاتولیک‌ها را به رعایت ارزش‌های مسیحی فراخوانده است؛ چنان‌که پاپ قصد دارد در سفر به آمریکا مراسم مذهبی را در یک ورزشگاه با گنجایش 46 هزار نفر برگزار کند.
خلاصه کلام اینکه احیای کلیسای کاتولیک و احیای نقش رهبران کلیسا  درآمریکا مورد توجه پاپ است؛ اتفاقی که در دهه‌های 80 و 90 قرن گذشته در آمریکای لاتین به وقوع پیوست.

کد خبر 49053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز