علی ملائکه:مقامات بهداشتی در بسیاری از کشورها امیدوارند با گرم‌تر شدن هوا ویروس کرونا مانند ویروس‌های عامل سرماخوردگی یا آنفلوانزا تا حدی توانایی سرایتش را از دست بدهد.

coronavirus

 یک بررسی مقدماتی بوسیله پژوهشگران چینی در دانشگاه گوانگ‌ژو به این نتیجه رسیده است که ویروس کرونا به دمای بالا حساس است. این پژوهشگران معتقدند دما نقش مهمی در سرایت این ویروس دارد و سرایت ویروس در یک دمای محیطی معین به حداکثر خود می‌رسد. بنابراین آنها پیشنهاد می‌کنند که کشورها و مناطق با دمای پایین‌تر اقدامات کنترلی سخت‌تری را به کار ببندند.

در مقابل یک بررسی مقدماتی دیگر در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد سرایت مداوم و پایدار ویروس کرونا در شرایط آب‌وهوایی متفاوت از ایالت‌های شمالی سردوخشک چین تا ایالت‌های جنوبی با آب‌وهوای گرمسیری این کشور مانند منطقه خودمختار گوانگ‌ژی ژوانگ و حتی کشورهای جنوبی‌تر مانند سنگاپور رخ داده است. این پژوهشگران می‌گویند عامل آب‌وهوایی ، یعنی افزایش دما و رطوبت با رسیدن بهار و تابستان در نیمکره شمالی، به خودی خود بدون انجام اقدامات گسترده بهداشت عمومی، به کاهش شمار موارد بیماری نخواهد انجامید.

سازمان جهانی بهداشت نیز می‌گوید نباید به فروکش کردن خودبه‌خودی بیماری کووید-۱۹ با رسیدن تابستان امید بست.

دکتر مایکل رایان، رئیس اجرایی برنامه اضطرارهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت هفته پیش در یک گردهمایی خبری گفت: «ما هنوز نمی‌دانیم که فعالیت یا رفتار این ویروس در شرایط اقلیمی متفاوت چگونه تغییر می‌کند.»

او هشدار داد که شاهدی برای فرضیه ناپدید شدن خودبه‌خودی ویروس کرونا با آمدن تابستان مانند آنفلوانزای فصلی وجود ندارد و قبول کردن این فرضیه «امیدی دروغین» ایجاد می‌کند. او گفت: «ما مجبوریم فرض را بر این بگذاریم که ویروس توانایی انتشارش را حفظ می‌کند.»

تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت هم گفت:‌ «این ویروسی بی‌همتا با ویژگی‌های بی‌همتاست. این ویروس آنفلوانزا نیست. ما در قلمرویی ناشناخته هستیم.»

کد خبر 490522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمیدرضا IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    0 0
    همین الان توی استان هرمزگان و خوزستان، با وجود گرما، کرونا وجود داره