مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: سوروک یا سیرو نان معروف یزدی‌ها در فهرست اثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

نان سوروک

به گزارش همشهری آنلاین، غذاهای محلی و سنتی یکی از ظرفیت‌های ارزشمند ایران زمین است که علاوه بر دارابودن ارزش غذایی بالا امروزه به عنوان سفیر فرهنگی شناخته می‌شوند.

ایران با ۲ هزار و ۵۰۰ نوع غذای سنتی یکی از غنی‌ترین سفره‌های جهان را در اختیار دارد، شیوه طبخ غذای ایران بعد از سبک پخت غذای چینی و رومی سومین سبک شناخته شده در جهان است.

در این میان یزد، جهان شهری است که در کنار جاذبه‌های گردشگری تجلی گاه اداب و رسوم و فرهنگ بومی و محلی است.

سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: یزد، استانی است که در خوراکی‌های بومی و غذاهای سنتی هم شناسنامه پر رنگی به خود اختصاص داده است و تنوع غذایی بسیاری در رژیم غذایی مردم استان کویری و زیبای یزد وجود دارد.

او می‌افزاید: انواع آش مانند: آش شولی، آش گندم (حلیم)، آش ماش، آش شلغم، آش کلم، آش سمبوسک، آش عدس، آش کدو، آش آلو، آش آبغوره، آش انار، آش سبزی و همچنین غذاهایی مانند قیمه‌ی نخود، قلیه‌ی کدو و خورشت به‌آلو، نمونه‌هایی از غذاهای سنتی هستند که در خانواده‌های استان یزد طبخ می‌شود.

علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد تصریح کرد: از حدود ۶ هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده استان یزد، یک هزار و ۸۵۰ مورد تاکنون در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

صمدیانی بیان داشت:نان سوروک نیز در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.نان سوروک نان بسیار خوشمزه و سالمی است، زیرا با روغن کنجد درست می‌شود؛ مخصوصاً اگر داغ باشد، ولی سردش هم خوشمزه است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت:معمولاً سوروک را پنج‌شنبه شب‌ها آماده می‌کنند و به یاد رفتگان خود به عنوان خیرات برای دوستان و آشنایان می‌برند.

او عنوان کرد: البته این نان فقط مخصوص این امر نیست چرا که این نان را در شب نشینی‌های دوستانه هم دسته‌جمعی پخت می‌کنند و در کنار هم از آن لذت می‌برند.

ماه سلطان پورمیرزایی یکی از کدبانوهای بافق‌یست که ۳۵ ساله سر و کارش با غذاهای محلی است.

اما این بانوی بافقی نان سوروک را بیشتر می پزد چرا که به گفته او طرفدارای زیادی دارد و به عنوان شیرینی هم می‌توان از ان استفاده کرد.

ماه سلطان مواد لازم برای تهیه این نان را خمیر، گشنیز، سیاه دانه، رازیانه و برگ پیاز معرفی کرد.

این بانوی بافقی گفت: خمیر این نان بعد از ۱۰ ورز دادن ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا حجمش چند برابر و اماده سرخ کردن شود.

ماه سلطان افزود: تابه‌ای را روی حرارت ملایم قرار می‌دهند و داخل آن روغن می‌ریزند تا گرم شود و پس از گرم شدن خمیرها را طبق سلیقه خود به اندازه‌های مختلف درون تابه قرار می‌دهند.

او تصریح کرد: پس از اینکه سوروک‌ها درون تابه ریخته شده ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا دو طرف نان‌ها طلایی و اماده خوردن شود.

این بانوی بافقی تاکید کرد: این نان با شکر یا بدون شکر میل می‌شود و برای پس از سردشدن می‌توان آن را بسته‌بندی کرد.

معرفی و عرضه غذاهای سنتی و بومی علاوه بر حفظ اداب و رسوم و فرهنگ محلی هر منطقه رونق اقتصادی را هم برای مردم به ارمغان می‌اورد.

گزارش  از پریسا رجبی - باشگاه خبرنگاران جوان یزد

کد خبر 490366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha