شهرداری منطقه22 آخرین روزهای سال 98 را در حالی پشت سر می گذارد که برنامه ها و فعالیت های گسترده عمرانی و خدمات محوری را برای سال آینده در دستور کار قرار داده است. حتی برای سرعت بخشیدن به روند کار عملیات های عمرانی برخی از این طرح ها آغاز شده است.

منطقه 22

 همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: «علی نوذرپور» شهردار منطقه ۲۲ اعتقاد دارد تا تحقق کامل نیازهای شهروندان و همچنین رفع کمبودها در این منطقه فاصله زیاد باقی‌مانده است چراکه از اواخر دهه ۸۰ ساخت‌وسازهای گسترده‌ای در این منطقه انجام‌شده، اما برخلاف آن هیچ توجهی به تأمین سرانه‌ها برای ساکنانش نشده است. نحوه توسعه این دو بخش با یکدیگر کاملا متفاوت است. بخشی از بافت مربوط مسکونی موجود به ساخت و سازهای مسکونی در گذشته بوده و بافت جدید از دهه ۸۰ تاکنون شکل گرفته که موجب تغییر مدیریت شهری و تشکیل ساخت و سازهای عظیم مسکونی، اداری و تجاری در سطح منطقه شده است. به همین خاطر شهرداری منطقه در تلاش است بخشی از این کمبودها را در افق طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تا سال ۱۴۰۵ رفع کند.

شهردار منطقه 22 می افزاید:«در همین راستا در مدت کمتر از ۲ سال تاکنون بیش از ۹۱ پروژه شهری در این منطقه به بهره‌برداری رسیده و این روند انجام طرح‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. به همین منظور تا قبل از تابستان سال آینده ۴۰ پروژه عمرانی و شهری دیگر هم در این منطقه افتتاح می‌شود. بیشتر این پروژه‌ها در حوزه شبکه معابر است. احداث معبر، اصلاح هندسی، پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی فضاهای شهری برای تردد معلولان ازجمله اقداماتی است که به‌عنوان رویکرد جدی در منطقه ۲۲ دنبال می‌شود. »

از سال گذشته تاکنون بیش از ۹۱ طرح عمرانی، خدماتی، رفاهی، آموزشی و ترافیکی در این منطقه اجرا شده است و اکنون قرار است در سال ۱۳۹۹ این عدد به بیش از ۱۳۰ پروژه برسد. اکنون سرانه‌های هفتگانه منطقه بیش از ۶ مترمربع به ازای هر نفر افزایش پیداکرده است و به گفته نوذرپور برای افزایش میزان رضایت شهروندان از کیفیت زندگی در این منطقه، اجرای طرح‌های توسعه بخش در بیست و دومین تکه از پایتخت همچنان ادامه دارد.

  • قطب گردشگری و  قطب علمی پایتخت

منطقه ۲۲ از لحاظ مساحتی دومین منطقه بزرگ مقیاس شهر تهران است و از طرف دیگر سه برابر وسعت خودش حریم دارد. کارکرد منطقه ۲۲ برای شهر تهران، تامین فضای سبز و گردشگری است. به گفته نوذرپور ،منطقه ۲۲ به منطقه دوچرخه معروف است و در همین راستا ظرف سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ متر از مسیرهای دوچرخه منطقه بهسازی و ۵۰۰ متر جدید نیز احداث شده است که مجموعا ۳۴ کیلومتر از مسیر دوچرخه منطقه را تشکیل می‌دهد. همچنین سهم حمل و نقل عمومی، تاکسی و اتوبوس نیز در منطقه افزایش پیدا کرده است. از ۴ خط جدید مصوب شده مترو نیز سه خط آن از منطقه ۲۲ می گذرد. از سوی دیگر توجه به مسئله دوچرخه و احداث پیاده راه‌ها از جمله دغدغه های مسئولان شهری منطقه ۲۲ به شمار می رود.

وی در ادامه اولویت اجرای پروژه‌ها را نیاز و مطالبات شهروندان منطقه عنوان می‌کند و می‌گوید: «منطقه ۲۲ بخشی از نیازهایش شامل، نیازهای محلی و منطقه‌ای و بخش دیگرش نیازهای فرا منطقه و شهری است. در همین راستا در طرح تفصیلی و طرح جامع تهران ۲ کارکرد با موضوعات گردشگری، تفریحی و فراغتی برای کل مردم تهران و همچنین کارکرد دانش‌بنیانی برای تجمع مراکز علمی‌ـ پژوهشی و دانشگاهی در منطقه و پشتیبانی مدیریت بحران جدی برای شهرداری منطقه اعلام‌شده است. به همین دلیل پروژه‌هایی که افتتاح شد در راستای پاسخگویی به کارکرد گردشگری و تفریحی و بخشی از آن‌هم پاسخگویی به نیازهای مردم منطقه بوده است. ازاین‌رو اهمیت هرکدام از این طرح‌ها با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. برای مثال پیاده راه «تاراز» به طول یک کیلومتر و عرض متوسط ۲۰ متر، یک فضای عمومی شهری است که می‌تواند با توجه به کمبود این فضا در شهر تهران بسیار اهمیت داشته باشد.»

شهردار منطقه 22 تاکید می کند که علاوه بر این موضوع گذر فرهنگی تاراز می تواند برای همه قومیت‌های مختلف ایرانی که در تهران سکونت دارند به محلی برای برپایی مراسم‌ها و جشن‌های مذهبی، آیینی و ملی تبدیل و از سوی دیگر بین اقوام تعاملات فرهنگی ایجاد شود. همچنین «پارک تندرستی» که ۴ و نیم هکتار وسعت دارد در راستای تأمین بخشی از نیازهای مردم به فضاهای سبز محله‌ای و ناحیه‌ای افتتاح‌شده یا مجموعه ورزشی «لیندا فریمان»که برای پاسخگوی نیازهای ورزشی و تفریحی مردم یک محله است، اما یکی از مهم‌ترین مسئله‌ شهرداری منطقه موضوع «درختکاری» است. اکنون در این منطقه ۲۹ هزار هکتار فضای سبز وجود دارد و حفظ و همچنین توسعه جنگل‌ها و فضای سبز منطقه از وظایف اصلی مدیریت شهری منطقه است که به صورت مستمر انجام می‌شود. به گفته نوذرپور به ازای هر نفر ۱۷۰ متر مربع فضای سبز در منطقه ۲۲ وجود دارد. وی در این باره می گوید: «از سال گذشته تاکنون ۲۵۰ هزار اصله درخت در منطقه کاشته شده است و همچنان این راه ادامه خواهد داشت. چراکه فضاهای سبز شهری نیز به عنوان عرصه‌های فعال و پویای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود. »

کد خبر 490003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha