مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

محمدحسین می‌گه:" ویروس کرونا خیلی مهربونه، دمش گرم، به بچه‌ها خیلی کاری نداره، مامان می‌گه بچه‌ها را بیمار نمی‌کنه، اما باید ازش دوری کنیم. "

کرونا  کودک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، "سارا" ساله می‌گه یک ویروسی گنده به اندازه غول اومده من خیلی از اون می‌ترسم، خداکنه زودتر نابود شه.

النا که ۶ سالشه وقتی با خواهر دو، سه ساله اش بازی می‌کنه، می‌گه: نیکا به هیچی دست نزنی «کرونا لولو» می‌اد دست‌تو می‌خوره ها!  

 دلشوره و دلواپسی و نگرانی از کرونا این روزها فقط خاص بزرگ‌ترها نیست. بد به جان کودکان افتاده و ترس آن بر تمام وجود  نازنینشان مستولی شده است.

"سینا" هفت سال دارد و این روزها خیلی گوشه گیر شده، حتی بغل پدر و مادرش نم‌یره، اون می‌گه خیلی دلم برای همکلاسی‌هایم تنگ شده، ای کاش هر چه زودتر از شر این ویروس راحت بشیم و بریم مدرسه.

"نازنین" هم از ویروس کرونا می‌ترسه، به پدر و مادرش اجازه نمیده که به وسایل اون دست بزنند، حتی لیوانش رو جدا کرده و به پدر و مادر می‌گه رو دستاتون ویروس نشسته، باید خوب شسته بشه آنوقت به وسایل من دست بزنید.

"سیمین" مدام از مادرش می پرسه، ویروس کرونا از کجا اومده؟ چرا اومد؟ کی می‌ره و ...

این ویروس این روزها تبدیل به دیو سیاه و ترسناکی شده که زمانی ما در کتاب قصه خوانده بودیم و از آن هراس داشتیم و اینک برای کودکانمان پا به دنیای واقعی گذاشته و تبدیل به «لولو خرخره»   زندگی واقعی آنان شده که خواب و بیداریشان را پریشان کرده است.

از همان روزهای ابتدایی نمود و بروز ویروس کرونا که اینک بیش از دو هفته از جا خوش کردنش در گیلان می گذرد همه به تکاپو افتادند که مانع پیشروی آن شوند و در این میان تعطیلی همه مدارس و مهدهای کودک استان از نخستین اقدامات در این راستا بود و از خانواده ها خواسته شده و می شود که جز به اضطرار از خانه بیرون نیایند، کودکان نیز در این مدت در خانه مانده اند، کودکانی که در کنار همکلاسی ها در مدرسه شاد بودند و برای تفریح همراه خانواده به پارک و خیابان می رفتند، اکنون خانه نشین شده اند.

کرونا، دیو سیاهی است که اکنون بر شهرها و روستاها دامن گسترده و موجب شده تا کودکان در پستوی خانه ها پنهان شوند وصدای شادی، شور و هیجان شان در کوچه ها و پارک ها نپیچد وخانواده ها برای در امان نگهداشتن جگرگوشه هاشان از ویروس کرونا؛ آنها را از منزل بیرون نیاورند، حوصله کودکان هم حسابی سر رفته، در خانواده اضطراب است، برخی از پدر و مادرها مدام و با وسواس از فرزندانشان می خواهند که به چیزی دست نزنند و مرتب دستانشان را بشویند.

حرفها و صحبت هایشان هم ناخودآگاه بر کودکان که بسیار تیتزهوش و نکته سنج و حواسشان جمع است تاثیر بسیار دارد.

بسیاری روانشناسان تربیتی حوزه کودک معتقدند که این دوران باید بدون استرس برای کودکان سپری شود،   پدر و مادر درباره آینده بهتر برای آنان صحبت کرده و رعایت نکات بهداشتی را با داستان و قصه برای کودکان بیان کنند، خانواده ها نباید ترس غیرمنطقی داشته باشند و به دور از اضطراب یاریگر فرزندانشان باشند اما آیا واقعیت اینگونه است و این‌گونه عمل می کنیم؟

کودکان را نباید از ویروس کرونا بترسانیم

دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی در حوزه کودک و نوجوان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و نگرانی خانواده ها می گوید :باید خانواده ها با رفتارهای خود در منزل آرامش ایجاد کرده و نگرانی کودکان از ویروس کرونا را از بین ببرند.

دکتر فاطمه پورآقا افزود: پدر و مادر باید به این مهم توجه کنند که در مورد ویروس کرونا نباید نزد فرزندانشان صحبت کنند اما لازم است که مراقبت های لازم از آنان را با شیوه های مختلف انجام دهند و در کودکان استرس و اضطراب ایجاد نکنند.

وی با بیان این‌که اضطراب در این موضوع در گروه های سنی مختلف دیده می شود، اظهار داشت: به طور عادی هم اضطراب در کودکان شایع است، معمولا از هر هشت کودک، یک مورد مبتلا به اختلالات اضطراب است.

پورآقا بیان داشت: اضطراب می تواند به صورت طیف خیلی کم و خیلی زیاد باشد، اضطراب طبیعی است، تا حدودی هشدار دهنده بوده و به ما کمک می کند تا مراقب باشیم اما نباید از حد معمول فراتر رود.

وی با تاکید بر این مطلب که اضطراب نباید به سمت اختلال رود، اظهار داشت: اگر اضطراب به سمت اختلال پیش رود، عملکرد فرد را مختل می کند، بنابراین باید به این مهم توجه جدی شود.

دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی در حوزه کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: ژنتیک، مسایل محیطی و رفتاری از عواملی که موجب می شود، تا اضطراب به سمت اختلال  پیش رود.

وی با بیان این‌که در کودکان دچار اختلال اضطرابی شدید حتما عامل ژنتیکی در آنها وجود دارد، اضافه کرد: نوع رفتار والدین نسبت به فرزندانشان بسیار مهم است، پدر و مادرهایی که مدام به فرزندانشان اخطار و هشدار می دهند و بیش از حد حمایت کننده هستند، فرصت تجربه کردن به بچه ها را نمی دهند.

ذهن کودک توانایی تجزیه و تحلیل مسایل پیرامون را ندارد

دکتر پورآقا در ادامه اظهار داشت: معمولا با هر پدیده ای که در محیط اتفاق می افتد مانند زلزله، سیل و حتی فیلم پایتخت "مطرح شده موضوع داعش" تعدادی زیادی مراجعه کننده داشتم که نشانگر آن بود که ذهن کودکان توانایی تجزیه و تحلیل مسائل و اتقافات پیرامونش را ندارد.

دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی در حوزه کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: ذهنیت کودکان از نوع عینی است و باید خیلی مراقب باشیم که چه توصیه هایی به آنان می دهیم، چگونگی ارائه توصیه به کودکان در گروه های سنی مختلف متفاوت است.

وی اضافه کرد: کودکان گروه سنی زیر چهار سال توانایی درک موضوعات مختلف را ندارند، بهتر است که در مورد "ویروس کرونا" برای او صحبت نشود، اما لازم است که محیط به لحاظ بهداشتی برای حفاظت از کودک توسط والدین تحت کنترل باشد.

دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی در حوزه کودک و نوجوان بیان داشت: اگر دست کودک کثیف شد بدون سر و صدا و هیجان دستانش شسته شود و ضدعفونی وسایل کودک را در قالب بازی و غیرمستقیم انجام دهید.

 وی با بیان اینکه گروه سنی چهار تا هفت سال ذهنشان آماده می شود، تصریح کرد: این گروه نیازی به توضیحات اضافی ندارند، باید با نقاشی، قصه و بازی مفهوم کلی ویروس و اینکه ویروس ها چگونه موجب بیماری می شوند را برای کودک توضیح داد.

دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی در حوزه کودک و نوجوان اضافه کرد: گروه سنی هفت سال به بالا کودکانی هستند که ذهن آنها برای توضیح یک سری موارد آماده است، بنابراین می توان درباره ویروس کرونا با او صحبت کرد، اینکه این ویروس چیست و قبلا پزشکان را ه حلی را برای مبارزه با ویروس ها داشته اند و به طور قطع برای از بین بردن این ویروس هم راههای مقابله و نابودی آن وجود دارد و چه باید کرد.

اخبار کرونایی را بلند نخوانیم

دکتر پورآقا در ادامه بیان داشت: خانواده ها باید به این مهم توجه جدی داشته باشند که برای حفظ آرامش در محیط خانواده و پیشگیری از اضطراب فرزندانشان، اخبار مربوط به کرونا و یا مواردی این چنینی را بلند نخوانند.

وی خاطر نشان کرد: مشاهده فیلم های طنز، اخبار امیدبخش در مورد بیماری کرونا و بهبود یافتگان باید در محیط خانواده مورد توجه قرار گیرد.

کودکان را از فضای خبرهای کرونا دور کنیم

یک پژوهشگر و مددکار اجتماعی با تاکید بر ضرورت توجه به کودکان به ویژه در این ایام تاکید کرد: کودکان را باید از فضای حرف ها و خبرهای مربوط به بیماری کرونا دور کنیم و آنان را دچار استرس اضطراب نکنیم.

امین حق ره با بیان اینکه باید فضای آرام و شادی را در محیط خانواده برای کودکان فراهم کنیم، افزود : ضرورتی ندارد که والدین اخبار به ویژه خبرهای مربوط به بیماری کرونا را با صدای بلند گوش دهند و یا مدام درباره این بیماری نزد فرزندانشان صحبت کنند.

وی اظهار داشت: لازم است تا کودکان آموزش های لازم بهداشتی را در همه موارد از جمله در مورد ویروس کرونا فرا گیرند اما این آموزش ها نباید وسواس گونه موجب ترس آنان از بیماری ها شود.

این پژوهشگر و مددکار  اجتماعی با بیان اینکه با بروز حوادثی از جمله سیل و زلزله بیشتر افراد دچار اختلال می شوند، خاطر نشان کرد: از این به بعد ما اختلالات رفتاری شامل اختلال بین زوج ها، روابط عاطفی و اجتماعی و غیره را خواهیم داشت که فرزندانمان از این قضیه دور نیستند.  

امروز گیلان یکی از کانون های آلوده ویروس کروناست که هر روز هم بر دامنه آن گسترده می شود.

ویروس کرونا معمولاً از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه انتشار می‌یابد که می‌تواند ویروس را به هرکسی که در تماس نزدیک با فرد آلوده است، منتقل کند. کرونا ویروس‌ها همچنین علائمی چون آنفولانزا ایجاد می‌کنند.   بیماری ممکن است از تب و سرفه آغاز شده و به التهاب ریه یا بدتر از آن برسد.

با شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، فاصله گرفتن از افراد بیمار و مشکوک و استراحت در صورت بیمار شدن، می‌توان از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کرد،  به علاوه به خاطر داشته باشید که استفاده از ماسک‌های تنفسی تنها در صورتی موثر است که توسط افراد آلوده مورد استفاده قرار گیرد.

نوشیدن آب بهداشتی، پرهیز از خوردن غذای خام، شستن مکرر دستها، ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن آب و مواد غذایی توسط مبتلایان، توصیه می شود.

کد خبر 489658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha