دانشیار روانپزشکی و فوق تخصص سایکوسوماتیک دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: این روزها که بیماری کرونا بر کشورمان و بسیاری از کشورهای جهان سایه افکنده و باعث صدمات جانی و اقتصادی شدیدی به جامعه جهانی شده باید بیش از پیش مراقب پیامدها و آسیب های روانشناختی آن برای افراد بویژه کودکان باشیم.

کودکان و کرونا

به گزارش همشهری آنلاین دکتر علی محمد در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بهتر است ضمن توجه دقیق به بهداشت کودکان، از دادن اطلاعاتی که با سن آنها نامتناسب است خودداری کنیم و صرفا کارهایی را که برای پیشگیری از ابتلا لازم است به آنها آموزش دهیم و خودمان بر اجرای آن توصیه ها نیز نظارت داشته باشیم.

دانشیار روانپزشکی و فوق تخصص سایکوسوماتیک دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ادامه به بیان توصیه های مهم در جهت کاهش اضطراب غیرمنطقی افراد پرداخت و گفت: خود و خانواده را از اخبار نادرستی که به وفور در فضای مجازی انتشار یافته است دور کنید و اخبار و توصیه های مربوطه را فقط از منابع موثق و ذیصلاح پیگیری کنید.

وی با بیان اینکه در صورت دریافت اینگونه خبرهای غیر معتبر لازم است از انتشار آن بپرهیزیم، یادآور شد: تا می توانیم کودکان را از بحث ها و اخبار مربوط به کرونا دور نگه دارید.

محمدی یاداور شد: دنیای کودکان زیبا، ظریف و البته آسب پذیر است و بدون شک کمترین بی توجهی با سلامت روانی کودکان موجب پیمادهای منفی و گزافی برای آینده انها خواهند شد و لازم است که این فرشتگان معصوم را تا می توانیم از اخبار، تصاویر هولناک و گفت‌وگوهای نگران‌کننده به‌طور کامل دور نگه داریم.

وی با بیان اینکه ترس یک واکنش طبیعی انسان در مواجهه با خطرات است که موجب بقای گونه ی انسان در طی اعصار گذشته شده است ادامه داد: اگر انسان ها ترس نداشتند، بی شک نسل آنها هزاران سال پیش منقرض می شد.

وی گفت: ترس بود که باعث شده تا انسان ها از خطرات بگریزند یا با آنها مقابله کنند، در حالیکه ترس در اندازه منطقی آن، که شدتش متناسب با خطر موجود است، نه تنها مفید که ضروری هم هست، ترس های کمتر یا بیشتر از حد منطقی، آسیب زاست.

این روان پزشک یادآور شد: از یک سو افرادی را می بینیم که بدون نگرانی، با انکار خطر موجود، از تعطیلی مدارس (سوء) استفاده کرده و به سوی شمال یا جنوب کشور سرازیر می شوند یا بی باکانه در مکان های عمومی به رفت و آمد می پردازند و توصیه های بهداشتی را هم رعایت نمی کنند.

دکتر محمدی ابراز داشت: این افراد علاوه بر به خطر انداختن سلامت خود، موجب تسریع انتشار ویروس و ایجاد خطر برای سلامت دیگران ازجمله خانواده ی خودشان می شوند.

وی عنوان کرد: در آن سوی دیگر نیز افرادی که بیشتر از حد منطقی دچار ترس شوند ممکن است دچار ناآرامی، اضطراب شدید و بی خوابی شوند که این حالات سیستم ایمنی آنها را تضعیف کرده و آنها را نسبت به انواع بیماریها ازجمله خود کرونا آسیب پذیرتر می کند.

دکتر محمدی گفت: برخی راهکارها مثل ورزش منظم، مصرف غذاهای سالم از جمله میوه و سبزیجات، خواب و استراحت کافی، و تمرینات تن آرامی (ریلکسیشن) هم می توانند تا حدود زیادی به کنترل اضطراب کمک کنند.

وی ابراز داشت: برخی افراد با تفسیر اشتباه از مفهوم مثبت اندیشی، رفتار های بی احتیاطانه از خود نشان می دهند.

محمدی تصریح کرد: اگر بخواهیم جنبه مثبت بیماری کرونا را در کنار مصیبت های بیشمار آن در نظر بگیریم، شاید یکی از آنها این باشد که مردم ما در طی این مدت با راههای پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی آشنا شده اند و ممکن است پس از پایان این اپیدمی، در سالهای آینده شاهد کاهش معنی دار میزان ابتلا به سایر عفونتهای تنفسی مثل آنفلوانزا و سرماخوردگی های معمولی، که همیشه یکی از معضلات بزرگ بهداشتی ما بوده اند، باشیم.

 بر اساس آخرین گزارش امروز دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنان تعداد موارد مثبت کرونا در استان همان یک نفر است که حال این بیمار نیز  ره به بهبودی و در آستانه ترخیص از بیمارستان شهید جلیل یاسوج است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مورد آخرین وضعیت مبتلایان اعلام کرد: مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تا ظهر امروز ۱۴ اسفند ماه به دو هزار و ۹۲۲ نفر و فوت ناشی از کرونا نیز به ۹۲ نفر رسیده است و ۵۵۲ نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.

همچنین بر اساس این گزارش از روز گذشته تاکنون ۵۸۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

کد خبر 489638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کهگیلویه و بویراحمد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha