خاویر پرز دکوئیار دبیر کل سازمان ملل در دروان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت

رهبر دكوئيار

به گزارش همشهری آنلاین، نام دکوئیار برای ایران یادآور دوران جنگ عراق علیه ایران و قطعنامه  ۵۹۸ است. 

بامداد امروز پنجشنبه ۱۵ اسفند، راشا تودی، به نقل از  وزارت دادگستری و حقوق بشر پرو در توئیتی درباره درگذشت این دیپلمات پرویی نوشت: او در مقام یک وکیل، دیپلمات و دبیرکل سازمان ملل همواره ذات انسانی و دغدغه‌های خود در قبال آسیب‌پذیرها را نشان داد.
دکوئیار از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۱ دبیرکل سازمان ملل بود و پس از آن در سال ۲۰۰۰ برای کمتر از یک سال نخست‌وزیر کشورش شد. وی مدتی نیز سفیر پرو در فرانسه بود.

او بلافاصله پس از آغاز دوره دبیرکلی در سازمان ملل با پرونده درگیری انگلیس و آرژانتین بر سر جزایر مالویناس (فالکند) مواجه شد.
او در جریان جنگ‌های یوگسلاوی در مذاکرات میان صرب‌ها و کروات‌ها نیز نقش داشت.
حضور در مذاکرات بر سر صحرای غربی نیز از جمله پرونده‌هایی است که در آن ایفای نقش کرد.
دکوئیار در سال ۲۰۰۵ دچار حمله قلبی شد. وی جوایز زیادی را در دوره فعالیت سیاسی‌اش از جمله دکترای افتخاری از دانشگاه ملی «سن مارکوس» پرواز آن خود کرد.

  • عکس مربوط به 22 شهریور سال 1366 و دیدار رئیس جمهور وقت کشور با دبیرکل وقت سازمان ملل است.

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR، در سالروز این دیدار دیپلماتیک که در تهران و در دفتر ریاست جمهوری به انجام رسید، این عکس را  منتشر کرد.

در خصوص این عکس آمده است:

در بحبوحه‌ی جنگ تحمیلیِ رژیم بعث علیه ایران نورهیده از حصارهای تنگ استعمار و استبداد، سازمان ملل و شورای امنیت آن، از بازیگران مهم و تأثیرگذار در وقایع جنگ بودند. هر چند که سازمان ملل خیلی زود نشان داد که «در مواقع حسّاس، در مشت ابرقدرت‌ها قرار می‌گیرد» اما جایگاه خوبی بود برای اعلان مواضع ایران مقاوم و مدافع، و رئیس‌جمهور ایران اسلامی هم شاید، بهترین زبان گویا برای رساندن «منطق قوی ملت» به گوش سردمداران جامعه‌ی جهانی و مردم دنیا به شمار می‌آمد.

بیست و دوم شهریور ۱۳۶۶، یکی از بزنگاه‌ها بود تا رئیس‌جمهور وقت کشورمان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، و خاویر پرز دکوئیار، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، یک‌بار دیگر درباره‌ی جنگ تحمیلی به گفت‌وگو بپردازند. این ملاقات، دومین دیدار از دیدارهای سه‌گانه‌ی این دو شخصیت در طول دوران ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود. یک‌بار پیش از این در ۱۹ فروردین ۱۳۶۴ و یک‌بار هم پس از آن و در جریان سفر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مقر سازمان ملل متحد، با یکدیگر دیدار کردند.

دکوئیار در این تاریخ، برای سفری چند روزه به ایران آمده بود تا با مسئولان کشور گفت‌وگو کند. با اینکه موضوع اصلی گفت‌وگوها جنگ تحمیلی و سفر پیش روی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نیویورک بود، فحوای صحبت‌ها حکایت از آن دارد که رئیس‌جمهور وقت کشورمان صریح‌ترین مواضع جمهوری اسلامی و قاطعانه‌ترین درخواست‌های به‌حق ملت را به گوش دبیرکل سازمان ملل رسانده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم به نقد عملکرد سازمان ملل در موضوع جنگ پرداختند و هم مهمترین دغدغه‌ی نظام و ملت ایران یعنی «تعیین متجاوز» جنگ  و محاکمه‌ی آن را اعلام کردند. از این رو، «تنها فرمولی» که از نظر ایشان می‌توانست مورد قبول ملت ایران باشد، فرمولی بود که در آن «تنبیه متجاوز» پیش‌بینی شده باشد. آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار از «منطق ملت ما» به دبیرکل سازمان ملل گفتند؛ ملتی «سرسخت و مبارز و مؤمن» که «هرگز تسلیم فشار» نخواهند شد.

کد خبر 489634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha