به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد مرادیان، چهارشنبه ۱۴ اسفند با اشاره به افزایش تماسهای گرفتهشده با مرکز ۱۱۵ اورژانس افزود: در روزهای عادی در استان فارس روزانه بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تماس با این مرکز گرفته میشد که با شیوع بیماری کرونا و انتشار اخبار مرتبط با این بیماری در جامعه، این تماسها به چهار هزار تماس افزایشیافته است.
وی ادامه داد: از مجموع این تماسها نیز ۵۰ درصد مربوط به سوالاتی است که در مورد بیماری کرونا پرسیده میشود.
او اظهار کرد: در چنین شرایطی باید منابع و ظرفیتها را برای کسانی در نظر بگیریم که واقعاً نیازمند به خدمات و فوریتهای پزشکی هستند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی فارس اضافه کرد: بخش عمده تماسهایی که با ۱۱۵ برقرار میشود مربوط به کسانی است که یکی از علائم اولیه بیماری کرونا از قبیل تب، سردرد، آبریزش بینی و یا تنگی نفس دارند و تقاضای راهنمایی دارند.
مرادیان گفت: اینگونه تماسها از موارد غیر فوریتهای پزشکی است که از طریق تماس با ۱۸۱۹ و ۴۰۳۰ میتوانند به پاسخ لازم برسند و شهروندان اجازه دهند که تلفن ۱۱۵ برای مواردی باشد که شدت بیماری فرد زیاد شده و علائمی دارد که نیاز است بهسرعت خدمات فوردیتهای پزشکی دریافت کند.
وی اضافه کرد: بیماری کرونا یک بیماری شبیه سرماخوردگی و آنفولانزا است و میتواند از یک تب، آبریزش بینی، سوزش گلو یا گلودرد و بدندرد آغاز شود اما آنچه که برای ما نگرانکننده است وجود علائمی مانند تب بسیار شدید، تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری، سرفههای مکرر، تهوع و استفراغ است که فرد دارای چنین علائمی باید به مراکز درمانی منتقل شود.
مرادیان اظهار کرد: حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طریق پزشک خانواده اقدام به برقراری تماس با مردم و جمعیت تحت پوشش پزشک خانواده خواهد کرد، یعنی هر پزشک خانواده مکلف شده که با جمعیت تحت پوشش خود تماس بیگرد و ضمن ارائه آموزش، کار غربالگری را نیز انجام دهد.
وی گفت: این بیماری بسیار مسری و واگیردار است و الان در مرحلهای قرار داریم که هرچه تردد مردم بهویژه افراد دارای علائم بیماری کمتر باشد امکان سرایت آن نیز کمتر میشود.
نظر شما