مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس از شهروندان خواست که برای اطلاع درباره بیماری کرونا و دریافت خدمات مشاوره‌ای به‌جای تماس با ۱۱۵ با شماره‌های ۱۸۱۹ و ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد مرادیان، چهارشنبه ۱۴ اسفند با اشاره به افزایش تماس‌های گرفته‌شده با مرکز ۱۱۵ اورژانس افزود: در روزهای عادی در استان فارس روزانه بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تماس با این مرکز گرفته می‌شد که با شیوع بیماری کرونا و انتشار اخبار مرتبط با این بیماری در جامعه، این تماس‌ها به چهار هزار تماس افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: از مجموع این تماس‌ها نیز ۵۰ درصد مربوط به سوالاتی است که در مورد بیماری کرونا پرسیده می‌شود.

او اظهار کرد: در چنین شرایطی باید منابع و ظرفیت‌ها را برای کسانی در نظر بگیریم که واقعاً نیازمند به خدمات و فوریت‌های پزشکی هستند.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس اضافه کرد: بخش عمده تماس‌هایی که با ۱۱۵ برقرار می‌شود مربوط به کسانی است که یکی از علائم اولیه بیماری کرونا از قبیل تب، سردرد، آب‌ریزش بینی و یا تنگی نفس دارند و تقاضای راهنمایی دارند.

مرادیان گفت: این‌گونه تماس‌ها از موارد غیر فوریت‌های پزشکی است که از طریق تماس با ۱۸۱۹ و ۴۰۳۰ می‌توانند به پاسخ لازم برسند و شهروندان اجازه دهند که تلفن ۱۱۵ برای مواردی باشد که شدت بیماری فرد زیاد شده و علائمی دارد که نیاز است به‌سرعت خدمات فوردیت‌های پزشکی دریافت کند.

وی اضافه کرد: بیماری کرونا یک بیماری شبیه سرماخوردگی و آنفولانزا است و می‌تواند از یک تب، آبریزش بینی، سوزش گلو یا گلودرد و بدن‌درد آغاز شود اما آنچه که برای ما نگران‌کننده است وجود علائمی مانند تب بسیار شدید، تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری، سرفه‌های مکرر، تهوع و استفراغ است که فرد دارای چنین علائمی باید به مراکز درمانی منتقل شود.

مرادیان اظهار کرد: حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طریق پزشک خانواده اقدام به برقراری تماس با مردم و جمعیت تحت پوشش پزشک خانواده خواهد کرد، یعنی هر پزشک خانواده مکلف شده که با جمعیت تحت پوشش خود تماس بیگرد و ضمن ارائه آموزش، کار غربالگری را نیز انجام دهد.

وی گفت: این بیماری بسیار مسری و واگیردار است و الان در مرحله‌ای قرار داریم که هرچه تردد مردم به‌ویژه افراد دارای علائم بیماری کمتر باشد امکان سرایت آن نیز کمتر می‌شود.

کد خبر 489477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha