قیمت نفت تحت تاثیر کرونا با کاهش محسوسی مواجه شده و بسیاری از کارشناسان قیمت نفت را زیر ۵۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

نفت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی تحت تاثیر اتفاقات سیاسی خاورمیانه و تنش‌های موجود قیمت نفت سیرصعودی خود را آغاز کرد و قیمت نفت به بشکه‌ای ۷۰ دلار رسید، اما این روند صعودی در سایه ویروس کرونا به حاشیه رفت.

با شیوع بیماری کرونا در کشور چین اقدامات از قبیل قرنطینه، کاهش فعالیت اقتصادی و تمرکز برای مهار این بیماری آغاز شد و میزان در خواست برای خرید نفت و فراورده‌های پتروشیمی با کاهش مواجه شد به گونه‌ای که آمارها حکایت از کاهش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای خرید نفت در چین دارد.

با کاهش تقاضا برای نفت و از سویی افزایش عرضه در بازار قیمت نفت با کاهش محسوسی مواجه شد و قیمت آن از ۷۰ به ۵۰ دلار رسیده است کاهش قیمت ظرف مدت کمی بسیاری از کشورهای عضو اوپک را به صرافت برگزاری جلسه فوق العاده برای کاهش تولید وا داشت.

نشستی که به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت به دلیل عدم هماهنگی و فرصت کم برای اجماع سایر تولید کنندگان برگزار نشد و مطابق برنامه نشست اوپک در ۱۵ و ۱۶ اسفندماه برگزار خواهد شد.

اسداله قره‌خانی عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به وضعیت بازار نفتی اظهار کرد: عمده خریدار نفت و مواد پتروشیمی در جهان چین است و بازار این کشور در اثر ویروس کرونا با وقفه مواجه شده که این موضوع اثرات منفی در بازارهای جهانی بورس و انرژی داشته و باعث افت ۸ درصدی قیمت نفت شده است.

عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تغییرات جزیی در بازارهای جهانی نفت و طلا به وجود آمده، اما در کوتاه‌مدت نمی‌توان چندان به افزایش قیمت نفت امیدوار بود.

قره‌خانی تصریح کرد: بحث روانی بیماری کرونا به مراتب تاثیرات منفی بر جهان داشته و شاخص اقتصادی بسیاری از کشورها با افت محسوس مواجه شده است.

کد خبر 489174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha