از روزی که میهمان ناخوانده ای به نام «کرونا» از سرزمین چشم بادامی ها از مرزهای کشور ما گذشت و به جان مردم افتاد، روند عادی زندگی مردم دچار خدشه شد، از افزایش ضریب خود مراقبتی مردم گرفته تا رکود اجباری خیلی از مشاغل.

تعطیلی اصناف در سایه کرونا

همشهری آنلاین/ فاطمه عسگری نیا: درست است در تهران، شهرداری به سبب حفظ سلامت شهروندان دستور به توقف فعالیت مجموعه های عرضه غذایی چون «سی تیر» و «باب همایون» را صادر کرده اما فعالیت باقی مراکز عرضه غذا یا آبمیوه و بستی فروشی های سطح شهر در سایه عدم استقبال مردم از این مراکز، در شرایط بحرانی فوق، رو به تعطیلی رفته است.

بالا و پایین شهر ندارد. از مراکز عرضه آبمیوه و بستی در حاشیه بوستان ملت منطقه 3 گرفته تا فلافل فروشی های هفت چنار و آبمیوه فروشی های پایانه ترمینال، همه و همه این روزها خالی از مشتری است. در منطقه های دیگر شهر نیز به همین منوال است .

«علیرضا شکرایی»، مغازه آبمیوه و بستی فروشی در نزدیکی های تئاتر شهر دارد. او می گوید: «از ابتدای این هفته تا کنون، حتی یک مشتری هم نداشتم، مردم جرات تهیه خوراکی های ما را به خاطر شیوع ویروس کرونا ندارند.» با وجود این که علیرضا و شاگرد مغازه دستکش یک بار مصرف به دست دارند و ماسک بر دهان زده اند و مرتب به نظافت مغازه رسیدگی می کنند، مردم باز جرات ریسک خوردن آبمیوه و بستی در مغازه آنها را در این شرایط ندارند. علیرضا می گوید: «ما هر روز مشتریان ثابتی داشتیم که تعدادشان بالغ بر 30 نفر بود. حتی مشتریان ثابتمان هم حاضر نیستند در این روزها سری به ما بزنند.»

وضعیت در غذاپزی ها هم به همین شکل است، «رضا ابراهیمی»، جوانی است که در محله جمهوری، غذاپزی کوچکی را اداره می کند. اما سایه کرونا در شهر، طی دو هفته اخیر، کسب و کار او را به تعطیلی کشانده است. رضا می گوید: «باید ماهانه 2 میلیون و 800 هزار تومان اجاره بها پرداخت کنم. این در حالی است که در ماه جاری هنوز 100 هزار تومان هم دخل نزده ام. اما صاحب ملک و اداره مالیات و دارایی این چیزها را درک نمی کنند و ما واقعا نمی دانیم باید در این شرایط چه کنیم؟»

فست فودی ها هم این روزها خالی از مشتری شده است.«بنیامین حسینی»، مدیر یک فست فودی در خیابان امام خمینی(ره) است .او می گوید: «همه پرسنل مجموعه را ملزم به ماسک و استفاده از دستکش یک بار مصرف کرده ایم . هر روز مجموعه را گندزدایی می کنیم اما باز هم در این شرایط مردم حاضر به مراجعه به ما نیستند. تا به حال با چنین رفتار خود مراقبتی از سوی مردم مواجه نشده بودیم. هرچند این رفتار به نفع همه است، اما کسبه هم حق دارند نگران روزهای پایانی سال باشند.»

بنیامین هم مانند دیگر هم صنفی های خود نگران اجاره بهای مغازه و حقوق پرسنلی است که در مجموعه او شاغل هستند. این کاسب تهرانی می گوید: «خیلی از بخش های دولتی، پرسنل خود را بعد از انتشار ویروس کرونا وادار به دورکاری کرده اند و برای تامین حقوق پرسنل هم دغدغه ای ندارند، اما در مشاغل آزاد قصه فرق می کند. حیات ما وابسته به حضور مردم است. وقتی مردم خود را در خانه قرنطینه کرده اند، چراغ کسب و کارهایی چون ما یکی یکی خاموش می شود.»

خواستار تعویق اقساط بدهی مالیاتی اصناف شدیم

چاره اندیشی برای رفع دغدغه های اصناف در شرایط کنونی، یکی از ضروریات است. نماینده اصناف در سازمان «امور مالیاتی» با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: «رکود ناشی از کرونا نگرانی هایی را در بین اصناف ایجاد کرده و باید با حمایت از این بخش در قالب طرح های حمایتی کمی از این دغدغه ها را بکاهیم.»

«ابراهیم درستی» با توجه به این که همه برنامه های فروش اصناف در شب عید خلاصه می شود و در شرایط بحرانی فعلی اصناف نمی توانند درآمد خوبی داشته باشند، اظهار می دارد: «تعویق پرداخت اقساط معوقه های مالیاتی و محاسبه مالیات سالانه اصناف با توجه به شرایط پیش روی آنها در آخر سال از جمله مهم ترین درخواست های ما از سازمان امور مالیاتی کشور بوده است.»

او در ادامه با بیان این که باید در این روزها کمی بیشتر هوای همدیگر را داشته باشیم، می گوید: «صاحب املاک و سرقفلی ها هم باید این شرایط را درک کرده و با مستاجران کمی مهربان تر باشند تا همه با هم بتوانیم از این بحران به سلامت عبور کنیم.»

کد خبر 488984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha