شهر تهران مانند بسیاری از کلانشهرهای دیگر جهان از مشکلات فزاینده محیط‌زیستی رنج می‌برد....

دکتر رضا بیات

    شهر تهران مانند بسیاری از کلانشهرهای دیگر جهان از مشکلات فزاینده محیط‌زیستی رنج می‌برد. آلودگی هوا به ذرات معلق و گازهای حاصل از فرایند احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی، مدیریت غیراصولی پسماند و توزیع ناعادلانه بوستان‌ها در سطح شهر فقط چند مورد از فهرست بلند مشکلات محیط‌زیستی شهر تهران را تشکیل می‌دهند. این مشکلات که در اثر مجموعه‌ای از عوامل مانند رشد بی‌رویه جمعیت، تمرکز بیش از حد مراکز اقتصادی و صنعتی، ضعف زیرساخت‌های فنی و قانونی و شرایط خاص طبیعی شهر تهران پدید آمده‌اند به تدریج به چالش عمده‌ای برای سلامت و حیات اقتصادی و اجتماعی جامعه شهری تهران تبدیل شده‌اند. مواجهه با این مشکلات در حوزه وظایف و اختیارات نهادهای متعدد دولتی و نیمه‌دولتی قرار دارد. در این میان، شهرداری تهران سعی در ارائه خدمات شهری و با حفظ احترام به محیط‌زیست دارد.
    در مورد آلودگی هوا با وجود سهم ناچیز شهرداری در کنترل کیفیت سوخت خودروها به‌عنوان اصلی‌ترین منابع تولید آلودگی، توسعه حمل‌ونقل عمومی برای ترغیب شهروندان به استفاده کمتر از خودروهای شخصی جزء اقدامات اصلی شهرداری در این زمینه است. همچنین خدمات اطلاعاتی شرکت کنترل کیفیت هوا در زمینه پایش آلودگی و ارائه داده‌ها در وب‌سایت شرکت از نظر پژوهشی بسیار حائز اهمیت است.
    در مورد مدیریت پسماند، جلب نشدن مشارکت شهروندان در فرایندهای مدیریت پسماند (کاهش تولید، تفکیک در مبدأ، پرداخت قبوض و...)، هزینه تمام شده بالای مدیریت پسماند، وجود زباله‌گردها و کودکان‌کار در فرایند فعلی پسماند، از منظر آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی، جمع‌آوری و تفکیک غیررسمی و سود سرشار اربابان، ضعف در انتخاب و قراردادهای پیمانکاران و دفن بیش از نیمی از پسماند تولیدی روزانه از مشکلات موجود در این حوزه است که شهرداری تهران با هدف چاره‌اندیشی برای رفع آنها، پروژه مطالعاتی تهیه و تدوین طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران را در دستور کار دارد.  
    در مورد فضای سبز شهری نیز توزیع ناعادلانه بوستان‌ها در سطح شهر، کمبود زمین مناسب و وجود مناطق کم برخوردار، هزینه‌های سنگین نگهداشت و توسعه فضای سبز و اعتبارات ناکافی، بحران آب و نبود پساب تصفیه شده برای آبیاری، افت سطح آب‌های زیرزمینی، خشک شدن چاه‌ها و مشکل تأمین آب کافی از چالش‌های موجود این حوزه است که طرح جامع فضای سبز شهر تهران برای رفع آنها در شهرداری تهران در حال تعریف است.
    بنابراین، گنجاندن یک عنوان با محور خدمات شهری و محیط‌زیست در جشنواره مراکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای شناسایی برترین پژوهش‌های انجام شده و ایده‌های پژوهشگران بسیار ضروری است و برای حل مسائل شهری برمبنای پژوهش و نوآوری و ارتقای کیفیت زندگی مردم با خدمت‌رسانی اصولی راه‌گشا خواهد بود.

کد خبر 488924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha