سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه ورزشی: کمتر از یک هفته پس از حذف دراماتیک مقابل بایرن مونیخ در یک چهارم نهایی جام یوفا، ختافه امشب در فینال جام حذفی نبرد سرنوشت‌ساز دیگری در پیش دارد.

مایکل لادروپ، برای کسب اولین قهرمانی تاریخ باشگاه، امیدوار به پیروزی مقابل والنسیا است که توسط رونالد  کومان، همبازی سابقش در بارسلونا هدایت می‌شود.

این دو نفر عضو تیم رویایی کرایف بودند  که در کنار یکدیگر توانستند در فینال جام حذفی اسپانیا در سال 90، رئال مادرید جان توشاک را با نتیجه 2 بر صفر شکست دهند.

دو مربی جوان اما با شرایط متفاوتی به فینال می‌آیند. لادروپ در اولین فصل مربیگری‌اش در اسپانیا عملکرد بسیار خوبی داشته و برای جبران حذف تلخ تیمش از جام یوفا، می‌خواهد
 جام حذفی را فتح کند.

در عوض کومان که در ابتدای فصل جانشین کیکه فلورس شد نتوانست سیر نزولی تیم را متوقف کند و حتی شنیده می‌شود مسئولین باشگاه پس از فینال، او را برکنار خواهند کرد. کومان در 21 مسابقه لالیگا تنها 4 پیروزی به دست آورده تا والنسیا به رده پانزدهم سقوط کند و حتی نگران سقوط به دسته دوم باشد.

او در بدو ورود، در تصمیمی جنجالی، آلبلدا، کانیزارس و آنگولو، 3 بازیکن قدیمی  باشگاه را کنار گذاشت،‌ ولی اصلاحات او نتوانست به نجات تیم کمک کند. با این حال تاکتیک او که براساس ضدحمله بود، در جام حذفی جواب داد و به حذف تیم‌هایی مانند بتیس، آتلتیکومادرید و بارسلونا انجامید.

شکست خانگی 2 بر یک روز شنبه مقابل سانتاندر، سومین شکست متوالی این تیم محسوب می‌شد.

با این حال ادو، هافبک سابق آرسنال معتقد است که آنها در آستانه فینال نباید به این شکست فکر کنند: «باید آنچه در لیگ اتفاق افتاده را فراموش کنیم  و باانگیزه متفاوتی به زمین برویم. در وضعیت وخیمی هستیم، ولی فتح این جام می‌تواند روحیه ما را در روزهای پایانی فصل بالا ببرد.»

داوید ویا، مهاجم ملی‌پوش والنسیا هم نظر مشابهی دارد: «در حال حاضر، جام‌حذفی تنها چیزی است که به آن فکر می‌کنم. از پنجشنبه می‌توانیم به لالیگا فکر کنیم، ولی فعلاً همه تمرکز ما روی پیروزی در فینال است. با وجود شرایط بدمان، این قهرمانی در تاریخ باشگاه ثبت خواهد شد.»

جبران فینال فصل قبل

نمایش شجاعانه ختافه مقابل بایرن مونیخ که غول آلمانی را تا  آستانه حذف از جام یوفا پیش برد، هواداران تازه‌ای را به سمت این تیم کشانده است. بازی برگشت این تیم مقابل بایرن، 11 میلیون بیننده تلویزیونی در اسپانیا داشت و فردای حذف، همه مطبوعات محلی از عملکرد این تیم تمجید کردند.

به همین دلیل اکثر اسپانیایی‌ها ترجیح می‌دهند ختافه برنده فینال امشب باشد و فضای ورزشگاه سانتیاگوبرنابئو هم قطعاً به نفع این تیم خواهد بود، چراکه این  باشگاه به حومه مادرید تعلق دارد.

حتی هیتسفلد، سرمربی بایرن هم که تحت تأثیر بازی خوب ختافه قرار گرفته بود، پس از بازی گفت که ما در فینال طرفدار ختافه خواهیم بود. این تیم فصل گذشته هم با هدایت برند شوستر به فینال جام حذفی رسید که بازی را با یک گل به سویا واگذار کرد.

این بار اما ختافه نمی‌خواهد این موقعیت را از دست بدهد.آنخل تورس، رئیس باشگاه نقش بزرگی در پیشرفت تدریجی ختافه در سال‌های اخیر داشته و با وجود جدایی مربیان و بازیکنان بزرگ، این سیر صعودی ادامه  یافته است.

در سال 2005 کیکه فلورس نیمکت ختافه را به قصد والنسیا ترک کرد و در پایان فصل گذشته، شوستر عازم رئال‌مادرید شد. همچنین دانیل گوئیسا، بهترین گلزن فصل قبل ختافه که حالا در تیم ملی اسپانیا هم حضور مؤثری دارد، تابستان سال گذشته راهی مایورکا شد.

شاید داوید بلنگر، کاپیتان 35 ساله ختافه بهترین فردی باشد که بتواند رمز موفقیت این تیم را توضیح دهد. او در 18 سالگی توسط بازیکن‌یاب‌های رئال مادرید شناسایی شد و در
تیم C این باشگاه تحت نظر مربیانی مانند دل‌بوسکه و بنیتس بازی کرده است، ولی مصدومیت مانع پیشرفت این مدافع میانی شد و مجبور شد به باشگاه‌های کوچک‌تری برود تا اینکه در 26 سالگی توانست به دسته اول برسد. او در  سال 2000 به بتیس پیوست و 3 فصل در این تیم بود، ولی پس از آن ترجیح داد با وجود حقوق کمتر به ختافه دسته دومی برود.

بلنگر می‌گوید: «در این تیم همه می‌دانند که تیم مهمتر از هر چیزی است. ما به بازیکنانی احتیاج داریم که برای پیشرفت به سختی تلاش کنند، ولی هدف مشترک‌مان یعنی موفقیت تیم را اولویت‌شان قرار دهند. هر بازیکنی که به اینجا می‌آید، متوجه می‌شود که تیم  مهمتر از هر چیزی  است و همه باید در یک جهت شنا کنند.»

بلنگر ادامه می‌دهد: «در ختافه به دنبال برداشتن گام‌های بزرگ نیستیم و به جای آن می‌خواهیم قدم به قدم پیش برویم.ما از نظر فنی و روحیه جنگندگی، پیشرفت کرده‌ایم. اعتماد به نفس ذره ذره، روز به روز و به لطف کار سخت و موفقیت‌های کوچک در طول مسیر به دست می‌آید. این چیزی است که به شما قدرت می‌دهد.»

ختافه امیدوار است که موفقیت‌های اخیر به جذب تماشاگران بیشتر و پر شدن  ورزشگاه 17 هزار نفری «کولیسئو» برای بازی‌های خانگی منجر شود، هرچند این ورزشگاه برای بازی بایرن پر شده بود.

بلنگر در این مورد می‌گوید: «ختافه زیر سایه تیم‌های بزرگ مادریدی مانند رئال و آتلتیکو قرار دارد، ولی چنین موفقیت‌هایی کمک می‌کند تا پایگاه اجتماعی وسیع‌تری به دست آوریم و جوان‌ها ممکن است در آینده ما را به باشگاه‌های دیگر ترجیح بدهند.»

لادروپ برای این بازی مهم 4 بازیکن اصلی از جمله اوچه، مهاجم نیجریه‌ای‌اش را در اختیار ندارد. او همچنین پس از اشتباهات کشنده آبوندانزیری، دروازه‌بان مسن آرژانتینی‌اش مقابل بایرن، امشب از اسکار اوستاری، هموطن جوان‌تر او استفاده می‌کند.

کد خبر 48890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز