مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران گفت:  در حال برنامه‌ریزی برای ضدعفونی معابر شلوغ و پرتردد که امکان ضدعفونی گسترده دارند، هستیم.

حميد چوبينه

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه مراکز ۱۸گانه درمانی شرکت شهر سالم علاوه بر خدمت‌رسانی به شهروندان و کارکنان مدیریت شهری، بخشی از بار درمانی وزارت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا را در پایتخت برعهده گرفته است، گفت: کادر درمانی شهر سالم با همه ظرفیت‌ در خدمت شهروندان تهرانی است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی مدیریت شهری برای پیشگیری و درمان شهروندان، اظهار کرد: از همان ابتدا که به‌صورت رسمی تست شهروندان در قم مثبت اعلام شد، اقدامات مختلف پیشگیری و درمانی ما در چند محور آغاز شد. یکی از آنها این بود که پیش از اعلام رسمی وزارت بهداشت و قبل از مثبت شدن تست کرونا در کشور دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را در اختیار واحدهای مختلف شهرداری قرار دادیم و آموزش‌ها و پیش‌بینی‌ها را با وجود اینکه هنوز موضع رسمی کشور ما در مورد کرونا تأیید شده نبود، اقدامات پیشگیرانه را توسط واحد پیشگیری و بهداشت شهر سالم در واحدهای مختلف شهرداری تهران در دستور کار قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت شهر سالم ادامه داد: بعد از تأیید تست‌ها به‌صورت رسمی و صدور دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، بلافاصله دکتر حناچی شهردار تهران جلسه‌ای را با حضور معاونان شهرداری و شهر سالم تشکیل داد. نتیجه این جلسه، این بود که همه امکانات مدیریت شهری با نظر شورای شهر و شهردار تهران برای حمایت از مقابله و پیشگیری از ابتلای شهروندان به ویروس کرونا در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد. در واقع، مدیریت شهری پایتخت نخستین نهادی بود که همه امکانات خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار داد.

حمید چوبینه اضافه کرد: همان روز با مدیران عامل مترو، تاکسیرانی، اتوبوسرانی، سازمان زیباسازی، مدیرکل سلامت شهرداری تهران و دیگر واحدهای شهرداری، جلسه‌ای تشکیل دادیم و هماهنگی‌های لازم در خصوص دستور شهردار تهران صورت گرفت و آمادگی‌های خود را برای این کار اعلام کردیم. تصمیم برای گندزدایی و ضدعفونی اماکن شلوغ و پرتردد سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی و دیگر اماکن پرتردد شهری ماحصل این جلسه بود. بر همین اساس، فردای آن روز همکاران ما در شرکت شهر سالم به اتوبوسرانی و مترو رفتند و برای گندزدایی سطوح مختلف وسایل حمل‌ونقل عمومی آموزش‌هایی ارائه کردند که پس از آن اقدامات لازم برای گندزدایی وسایل حمل و نقل عمومی انجام شد و این روند به‌طور مرتب ادامه دارد.

چوبینه با اشاره به سایر اقدامات و خدمات شهر سالم اظهار کرد: بخش دیگر وظایف ما به غیر از پیشگیری، نظارت بر اماکن مختلف توسط همکاران ما در شهر سالم است. در همین راستا بلافاصله بسیاری از اغذیه‌فروشی‌ها و سپس واحدهای شلوغ و پرتردد مدیریت شهری را برای تامین سلامت شهروندان تعطیل کردیم و این نظارت‌ها کماکان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در بخش دیگری از گفتگو با همشهری، گفت: دیگر اقدام ما این بود که در واحدهای مختلف شهرداری تهران تب‌سنج‌هایی تهیه  کردیم و در اختیار آنها قرار داده شد که ورود افرادی دارای علائم بیماری را کنترل کنند. ضمن اینکه بر اساس دستور معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران قرار شد تا ۳۰ درصد شاغلان سازمان‌های تابعه شهرداری به دورکاری بپردازند تا از این طریق از آنها نسبت به ویروس کرونا حفاظت شود. توصیه ما این بود که خانم‌های باردار و افراد دارای بیماری‌های خاص که زمینه‌های ابتلا به این بیماری را دارند در اولویت باشند.

چوبینه، خدمات‌رسانی ۱۸ درمانگاه شهر سالم و همه کادر درمانی آن به شهروندان و کارکنان شهرداری را یکی دیگر از کارهایی عنوان کرد که در کنار حوزه بهداشت و درمان کشور رقم خورده و در حال انجام است.

وی در این‌ باره گفت: برای اینکه بیماران با علائم کرونا با دیگر شهروندان و مراجعانی که برای نیازهای درمانی دیگر به ما مراجعه می‌کنند، تداخل نداشته باشند، تریاژ درمانگاه‌های شهر سالم را جدا کردیم. هر چند به شهروندان توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان برای دیگر نیازهای درمانی که می‌توان به وقت دیگر موکول کرد، به درمانگاه‌ها حتی دیگر مراکز خدمات درمانی مراجعه نکنند تا همه ظرفیت‌های بهداشت و درمانی برای پیشگیری از کرونا و درمان آن قرار بگیرد. ضمن اینکه این کار، ریسک ابتلای شهروندان به ویروس کرونا را بالا می‌برد. همه تلاش ما این بوده که بخش عمده‌ای از امکانات شهر سالم علاوه بر خدمات رسانی به شهروندان و کارکنان شهرداری به چرخه درمانی اختصاص پیدا کند و بخشی از بار درمانی وزارت بهداشت را برعهده بگیریم.

مدیرعامل شرکت شهر سالم همچنین اظهار کرد: هر یک از مدیران تابعه شهرداری تهران که برای تهیه اقلام مورد نیاز جهت پیشگیری از ابتلا با ما مکاتبه داشتند، یا اقلام را در اختیارشان قرار دادیم و یا اینکه این اقلام تهیه و در اختیار اداره کل پشتیبانی قرار داده شد تا بین سازمان‌ها و ادارات زیرمجموعه مدیریت شهری توزیع شود. این در حالی است که ما بودجه و هزینه خاصی برای این موضوع در اختیار نداشتیم.

حمید چوبینه درباره اقدامات درمانی در مراکز ۱۸گانه شهر سالم نیز گفت: مراجعانی که دارای علائم ابتلا به کرونا هستند خدمات اولیه شهر سالم را دریافت می‌کنند؛ اما اگر نیازمند اقدامات درمانی بیمارستانی باشند آنها را به مراکز معین وزارت بهداشت معرفی و اعزام می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت شهر سالم خاطرنشان کرد: در حال برنامه‌ریزی برای ضدعفونی معابر شلوغ و پرتردد و اماکن پرازدحامی که امکان ضدعفونی گسترده دارند، هستیم و در صورت نیاز آن را اجرایی خواهیم کرد. به‌طور کلی در این زمینه، ما تابع سیاست‌های وزارت بهداشت هستیم. اما این را بگویم که این آمادگی از سوی شهرداری وجود دارد و هر زمان که لازم باشد انجام خواهد شد.

کد خبر 488824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha