سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از پلمب بیش از ۴۰ دندانپزشکی غیرمجاز طی سال‌جاری در استان خبر داد.

دندانپزشکی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، حمید رضا مظفری،  سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: به‌صورت هفتگی یک یا دو مطب دندانپزشکی غیرمجاز در سطح استان پلمب می‌شود، در سال جاری بیش از ۴۰ دندانپزشکی غیرمجاز پلمب شده و نظارت‌ها در این زمینه ادامه دارد.

وی در خصوص چرایی فعالیت تعداد بالای دندانپزشکی‌های غیرمجاز در سطح استان، گفت: بازار کار خوب دندانپزشکی موجب شده برخی سودجویان به فکر سوء‌استفاده از این حرفه بیفتند و این افراد با سوء‌استفاده از ناآگاهی مردم اقدام به درمان آنها کرده و پول‌های هنگفتی به جیب می‌زنند.

مظفری گفت: این افراد آموزشی در زمینه کارهای دندانپزشکی ندارند، رجوع به این افراد می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد و زمینه ساز مشکلات فراوان برای آنها شود که شاید در برخی موارد جبران آن غیرممکن باشد.

وی افزود: این افراد در کنار عدم مهارت در امور دندانپزشکی، موارد بهداشتی را هم آنچنان که باید رعایت نمی‌کنند و احتمال انتقال بیماری‌هایی از جمله HIV نیز از طریق این مراکز وجود دارد.

این مسئول در خصوص چگونگی شناسایی این مراکز غیرمجاز، گفت: هر دندانپزشکی موظف است پروانه و مجوز کار خود را در مطب نصب کرده، طوری که بیماران و مراجعان بتوانند به راحتی آن را ببینند و اگر مردم به مطبی مراجعه کردند که پروانه مطب نداشت، باید در خصوص غیرمجاز بودن آن شک کنند.

وی افزود: از طرفی هیچ یک از مطب‌های غیرمجاز مشخصات پزشک و ... را  سردر مطب نصب نمی‌کنند و اگر مردم دیدند که مطبی مشخصات و اسم نداشت باید به آن شک کنند، چرا که بازرسی‌های مستمری در این زمینه داریم و این افراد جرات ندارند اسم و نشان خود را نصب کنند، چون به سرعت محرز می‌شود که پروانه مطب و مجوز کار ندارند.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه برخی مردم به دلیل قیمت پایین کار این افراد به آنها مراجعه می‌کنند و این در حالی است که همین افراد بعدا مجبور می‌شوند دو تا سه برابر آن را صرف ترمیم دندان خود کنند، چرا که دندانپزشک متخلف مهارتی در این زمینه نداشته و موجب آسیب دندان آنها می‌شود.

وی افزود: برخی دندانپزشکان در کلینیک‌ها اقدام به استفاده از افرادی می‌کنند که مجوز فعالیت دندانپزشکی ندارند و از این افراد برای انجام امور دندانپزشکی بیماران استفاده می‌کنند که این کار تخلف بوده و بیماران مراجعه کننده باید اسم و تخصص دندانپزشک را حتما بدانند و از طریق سازمان نظام پزشکی و یا دانشگاه علوم پزشکی پیگیر صحت و سقم مجوز کار آنها شوند.

مظفری در خصوص دندانسازهای تجربی هم گفت: مجوز کار دندانسازهای تجربی به پیش از انقلاب برمی‌گردد و این افراد عمدتا  در مرز ۷۰ یا ۸۰ سالگی قرار دارند و بعد از آن مجوزی برای این افراد صادر نشده که افراد جدیدی بخواهند در این زمینه فعالیت داشته باشند و در حال حاضر کارشناسان پروتز دندان این کار را انجام می‌دهند.

کد خبر 488796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha