انتشار خبر شیوع احتمالی ویروس کرونا در ورامین، این روزها دلهره و نگرانی را بر فضای این شهرستان ۴۷۰ هزار نفری در جنوب استان تهران مستولی کرده و بازار و برخی صنوف آن را به حالت تعطیل درآورده است.

کرونا در شهر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، این شهرستان در جنوب شرقی پایتخت واقع است و طبق آمارها، بیش از ۴۶۸ هزار نفر جمعیت و ۲۴۳۰ کیلومترمربع وسعت دارد. ازآنجاکه ورامین در دشتی حاصلخیز واقع‌شده است، از دیرباز به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی در کشور به شمار می‌رود.

شهر ورامین مرکز این شهرستان در ۳۵ کیلومتری پایتخت واقع است و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

با اعلام احتمال شیوع ویروس کرونا در ورامین در روزهای اخیر، ستاد فرماندهی مبارزه با کرونا در این شهرستان تشکیل‌شده و مردم و مسئولان خود را برای مقابله با شیوع این ویروس آماده کرده‌اند. آن‌ها با اقدامات پیشگیرانه، ضدعفونی کردن اماکن عمومی و تردد کمتر در خیابان‌ها و محل تجمع افراد تلاش دارند تا از خود در برابر این بیماری محافظت کنند.

هنوز آمار رسمی از ابتلای شهروندان ورامینی به ویروس کرونا منتشرنشده اما حضور آنان در استان تهران - کانون کرونا - که بنا به اعلام وزارت بهداشت، فقط در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز شمار مبتلایان در آن از ۱۷۰ نفر گذشته است، زنگ خطر را برای همه ساکنان این استان به صدا درآورده است.

ویروس مرگبار کرونا همچنان با سرعت در کشور به‌پیش می‌تازد به‌گونه‌ای که طبق آمارهای رسمی تا ظهر دیروز شمار مبتلایان آن به حدود یک‌هزار نفر و قربانیان آن، به ۵۴ تن افزایش‌یافته است.

در چنین شرایطی، با افزایش سطح آگاهی مردم ازجمله در ورامین نسبت به مقابله با شیوع ویروس کرونا و نیز تعطیلی مدارس و کاهش ساعات ادارات، از میزان تردد مردم در سطح شهر کاسته شده است.

 این رویداد در روزهای منتهی به پایان سال که به سنت هرساله، مردم بایستی با حضور در بازار، مایحتاج عمومی عید نوروز را خریداری می‌کردند، باعث شده است تا بازار شهرستان ورامین به حالت نیمه تعطیل درآید.

این روزها تمامی بازارهای روز ورامین، قلیان‌سراها، تالارهای پذیرایی، باشگاه‌های ورزشی دولتی و خصوصی، خانه‌های کودک، سینما، کلاس‌های آموزشی درسی و هنری و کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورامین تا اطلاع ثانوی تعطیل‌شده‌اند.

با تعطیل شدن برخی از واحدهای صنفی، زندگی عادی مردم با مشکلاتی مواجه شده، برخی از صنوف به‌طور کامل تعطیل‌شده‌اند و برخی دیگر نیمه فعال.

حالا صاحبان این صنوف از مسئولان می‌خواهند در این شرایط به فکر مشکلاتی نظیر اقساط بانکی، هزینه‌های آب، برق و گاز و دیگر مشکلات پیش روی آن‌ها باشند.

کاهش تردد به تهران

در همین حال، رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری ورامین از کاهش ۵۰ درصدی تقاضای سفر به پایتخت به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد.

حسن خوانساریان گفت: با احتمال شیوع ویروس کرونا در جامعه، تقاضای سفرهای درون‌شهری و بین‌شهری در شهرستان ورامین کاهش زیادی داشته به‌طوری‌که تعداد تردد بین ورامین تا متروی جوانمرد قصاب از ۱۵۰ سرویس در روزهای عادی به کمتر از ۷۰ سرویس رسیده است.

وی افزود: این کاهش تردد در ورودی و خروجی مترو شهرری و تاکسی‌ها نیز قابل‌مشاهده است.

صنوفی که تعطیل‌شده‌اند

رئیس اتاق اصناف شهرستان ورامین نیز گفت: بسیاری از صنوف ورامین مانند تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها، کافه‌ها و بازارهای روز به‌طور کامل تعطیل‌شده و برخی از صنوف وابسته نیز با رکود شدید مواجه شده‌اند.

سیدعباس میری افزود: با تعطیل شدن فعالیت رستوران‌ها و تالارها، به همان نسبت فعالیت صنوف وابسته مانند قصابی‌ها، مرغ فروش‌ها و فروشندگان برنج نیز راکد شده است ضمن این‌که با تعطیلی بازارهای روز، بسیاری از فعالان این حوزه نیز کارشان را تعطیل کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با کاهش میزان تردد مردم در خیابان‌ها به‌ویژه در روزهای پایانی سال، میزان فروش واحدهای صنفی به‌شدت کاهش‌یافته و این امر باعث ضرر و زیان این افراد شده است.

بازار کساد فروشندگان ملزومات شب عید

یکی از فروشندگان لباس و کیف و کفش نیز از کسادی بازار خود گلایه کرد و گفت: به نسبت سال قبل، فروش بسیاری از صنوف به نصف کاهش‌یافته و برای پرداخت اقساط بانکی و اجاره‌بهای محل فعالیت خود نیز با مشکل مواجه شده‌اند.

مجید علیدوستی افزود: با توجه به این‌که این روزها اکثر مردم برای مراقبت از شیوع ویروس کرونا، کمتر در خیابان‌ها و بازار حضور پیدا می‌کنند بسیاری از کسبه، بازارشان کساد شده و توان پرداخت اقساط بانک‌ها را ندارند؛ بنابراین از دولت درخواست داریم که با توجه به این شرایط، حداقل دو ماه دریافت اقساط بانکی را متوقف کند.

فعالیت سرویس‌های مدارس تعطیل‌شده است

در این میان، سرویس‌های مدارس و دانش‌آموزان نیز با تعطیلی کار خود مواجه شده‌اند و این امر باعث شده است تا از درآمد اسفندماه بی‌بهره شوند.

مجید عالی‌دائی در این رابطه  گفت: دریافت هزینه سرویس دانش‌آموزی، ماهانه است و با تعطیلی مدارس در اسفندماه، در اصل هیچ راننده سرویسی نمی‌تواند بابت خدمات ارائه نداده، از خانواده‌ها تقاضای دریافت وجه کند.

وی افزود: امرارمعاش ما از طریق حق سرویس انجام می‌شود و اگر این تعطیلی ادامه داشته باشد، قطعاً در این ماه و فرودین آینده، برای تأمین مایحتاج با مشکل مواجه خواهیم شد.

شرایط شهرستان ورامین برای مقابله با کرونا تحت کنترل است

در همین حال، فرماندار شهرستان ورامین تأکید کرد: شرایط شهرستان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تحت کنترل است و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

حسین کاغذ لو افزود: با تشکیل ۵ جلسه تخصصی کارگروه مقابله با شیوع ویروس کرونا، تمامی تصمیمات ستاد ملی مقابله کرونا در شهرستان عملیاتی شده و عملیات مقابله و ضدعفونی کردن اماکن عمومی شهرستان به‌صورت روزانه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: تمامی امکانات شهرستان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بسیج شده است و تلاش می‌شود تا با حضور مستمر عوامل شبکه بهداشت و اعضای ستاد مبارزه با کرونا، دغدغه مردم نیز برطرف شود.

کد خبر 488451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha