یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
۰ نفر

کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی با اشاره به اینکه امسال ۱۳ اسفند روز جهانی حیات وحش با شعار پایداری تمام اشکال حیات بر روی زمین نامگذاری شده است، گفت: یادمان نرود که آینده حیات وحش در دستان ماست.

حیات وحش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در پیام کیومرث کلانتری معاون سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: بر اساس پیشنهاد ارائه شده در شانزدهمین نشست متعاهدین کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه‌های در معرض خطر انقراض (سایتیس) در سال ۲۰۱۳ به سازمان ملل متحد، این سازمان طی شصت و هشتمین نشست عمومی خود در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳، روز سوم ماه مارس (۱۳ اسفند) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس در سال ۱۹۷۳ را به عنوان روز جهانی حیات وحش معرفی کرده است.

در اعلامیه صادره از سوی این کنوانسیون از کشورها خواسته شده تا بر اساس اهمیت گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و معرفی این روز به انجام برسانند.

بارها خاطرنشان شده است که حیات وحش دارای ارزش‌های ذاتی، زیست محیطی، ژنتیکی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی،فرهنگی، تفریحی و زیبایی‌شناسی بوده و در توسعه پایدار و رفاه انسان نقش محوری دارد. به این دلایل، همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی و همچنین جامعه مدنی، تشکل‌های مردمی و افراد غیر دولتی، دعوت به مشارکت در این پاسداشت جهانی حیات وحش می‌شوند. جوامع محلی می‌توانند نقش مثبتی در کمک به جلوگیری از تجارت غیرقانونی حیات وحش بازی کند.

امروزه تخریب زیستگاه و افت کیفیت آنها، کشاورزی و توسعه ناپایدار، شکار غیر قانونی و قاچاق حیات وحش و برداشت بیش از حد، بزرگترین تهدیدها برای حیات وحش و تنوع زیستی به معنای عام آن است و با توجه به روند فزاینده تهدیدات پیش روی حیات وحش که شمار بیشتری از گونه‌ها و جمعیت‌های آنها را به گرداب انقراض می‌کشاند، نیازمند آن هستیم تا تمام آحاد جامعه در کنار مسئولین و متولیان امر، اقداماتی سریع و قاطعانه را در بهبود وضع موجود مد نظر قرار دهند.  

امسال روز جهانی حیات وحش با شعار ”پایداری تمام اشکال حیات بر روی زمین" برگزار خواهد شد و این شعار در بر گیرنده تمام گیاهان و جانوران وحشی به عنوان جزیی از تنوع زیستی و همچنین بخش مهمی از معیشت‌های مردم، بویژه جوامعی است که با طبیعت ارتباط نزدیک دارند و در عین حال بر اهمیت بهره برداری پایدار از منابع طبیعی در حمایت از دستیابی به اهداف جهانی توسعه پایدار سازمان ملل تاکید دارد.

این روز فرصتی منحصر بفرد برای پاسداشت از حیات وحش کشورمان با تمام تنوع و زیبایی‌هایش بوده و نقش بسزایی در ارتقای آگاهی عمومی در خصوص مزایای متعدد حیات وحش برای مردم و تهدیدات پیش روی آن ایفا می‌نماید.

هیچگاه نباید از یاد برد که اقداماتی که ما در زمینه حفاظت از حیات وحش به همراه دیگر کشورهای جهان انجام می‌دهیم می‌تواند ضامن بقای یک گونه و یا جلوگیری از انقراض آن باشد.

کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی، برخورداری از تنوع سیمای منظر و اقلیم و بعلاوه وجود منابع آبی عظیم دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب از غنای گونه‌ای بالا برخوردار است، لیکن این غنای گونه‌ای نباید موجب غرور شود چرا که دیگر از گونه‌هایی همچون شیر ایرانی و ببر مازندران امروز جز نامی باقی نمانده و این گونه‌ها در کمتر از  یک قرن گذشته منقرض شده‌اند و اگر برای حفاظت گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض مثل گور ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، خرس سیاه، گوزن زرد و ... اقدام لازم صورت نگیرد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد انقراض این گونه‌های نادر نیز در کشورمان خواهیم بود.

هم اکنون زمانی است که دست در دست هم برای حفاظت از تنوع زیستی و گونه‌های ارزشمند کشورمان باید همت گماریم و تعارضات موجود بین انسان و محیط را به حداقل برسانیم تا برای نسل آتی، سرزمینی با میراث طبیعی گرانبها به ارث بگذاریم.

توجه به ارزش‌های متنوع گونه‌های جانوری در برنامه‌ریزی‌های توسعه، ایجاد حس حمایت از حیات وحش در سطوح جامعه، جلب مشارکت‌های مردمی در مدیریت و حفاظت حیات وحش، انجام پژوهش‌های کاربردی و بنیادی به منظور شناخت و مدیریت گونه‌های جانوری و احیای زیستگاه و جمعیت آنها، فراهم نمودن امکانات، تجهیزات و نیروی کیفی و کمی مورد نیاز حفاظتی و جلوگیری از تخریب زیستگاهها می‌تواند شرایط مطلوبی را برای پویایی و پایداری گونه‌های جانوری کشورمان و زیستگاههای آنها فراهم نمایند. یادمان نرود که آینده حیات وحش در دستان ماست.

کد خبر 488269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha