معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: تاکنون طرح مرتع‌داری برای ۵۰۰ سامانه عرفی در سطح منابع طبیعی استان تهیه و به دامداران بومی واگذارشده است.

منابع طبیعی

به گزارش همهشری‌آنلاین به نقل از  مهر، علی‌اصغر جلالی یکشنبه 11 اسفند در نشستی با حضور خبرنگاران به میزبانی منابع طبیعی سمنان، گفت: در ۵۰۰ سامانه عرفی مراتع طرح مرتع‌داری تهیه و در دفترخانه اسناد رسمی به دامداران واگذارشده است، ۱۹ فقره از این طرح‌ها به میزان ۶۸ هزار و ۶۰۸ هکتار در سال جاری واگذارشده و مابقی مربوط به سابق بوده است.

وی گفت: سامانه عرفی مرتبط با چرای دام است که منابع طبیعی بیش از ۹۰۰ سامانه را تاکنون مورد پایش قرار داده، پروانه چرای ۵۱۲ نفر از دامداران به دلیل عدم استمرار دامداری، ترک دامداری و … به وسعت ۶۱ هزار و ۴۷۷ هکتار ابطال‌شده است.

کشت گیاهان دارویی

معاون منابع طبیعی استان سمنان ادامه داد: سه طرح سطحی معادل ۱۵ هزار هکتار از مراتع استان در ۱۰۰ سامانه عرفی نیز با مشارکت مرتع‌داران باهدف اقتصادی نمودن طرح‌های منابع طبیعی و در راستای اقتصاد مقاومتی تحت کشت گونه‌های صنعتی و دارویی نظیر باریجه، وشق، آنغوزه و بادام‌کوهی قرارگرفته که در حقیقت با کشت این‌گونه‌ها مرتع هم احیا می‌شود.

جلالی در دومین بخش سخنان خود بابیان این‌که یک‌میلیون و ۳۷۲ هزار هکتار اراضی طبیعی استان سمنان تحت‌فشار فرسایش بادی هستند، گفت: ۵۳۵ هزار هکتار ازاین‌بین در ۳۳ منطقه شامل بحران کانون فرسایش شناخته‌شده‌اند که سالانه ۳۳۰ میلیارد ریال خسارت به تأسیسات صنعتی و مسکونی، جاده‌های مواصلاتی، اراضی کشاورزی و… در این نواحی وارد می‌شود.

وی افزود: منابع طبیعی برای مقابله با این فرسایش ۱۱۰ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی با گونه عمدتاً تاغ ایجاد کرده و در سال جاری نیز عملیات مدیریت روان آب‌ها را در سطح ۲۲۵۰ هکتار اراضی عملیات بیولوژیکی را در سطح هزار هکتار اراضی و عملیات نگهداری از نهال‌ها را در ۷۵۰ هکتار اراضی طبیعی استان در دست انجام داشته است.
 

کد خبر 488053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha