ویروس کرونا که چند روزی است در تهران و دیگر شهرهای کشور یکه‌تازی می‌کند، دیروز هم تاج و تخت خود را در پارلمان شهری پایتخت برپا کرده بود.

شوراي شهر كرونا

همشهری آنلاین-مجید جباری:از سخنان آغازین محسن هاشمی رفسنجانی که به‌تازگی آزمایش کرونا را پاس کرده تا تذکرات و دستور کار شورا به بررسی راهکارهای مقابله با کرونا اختصاص داشت. بر همین اساس، شورا که قرار بود بررسی جزئیات لایحه بودجه۹۹ را به جریان بیندازد، دیروز کلیات و جزئیات طرحی را به تصویب رساند که شهرداری تهران را به اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع کرونا ملزم می‌کند. طرح دوفوریتی «الزام شهرداری تهران به انجام اقدامات فوری برای افزایش تاب‌آوری شهر در برابر کرونا» که با امضای اکثر اعضای شورا روی میز هیأت رئیسه قرار گرفته بود، پس از بحث و بررسی، در نهایت به تصویب رسید. به این ترتیب شهرداری تهران برای مقابله با اپیدمی کرونا باید در چارچوب وظایفش، همپای سایر دستگاه‌های مربوط اقدام کند. این در حالی بود که در جلسه سازمان مدیریت بحران شهر تهران اعلام شد که مدیریت شهری اقدامات لازم را انجام داده و سایر دستگاه‌ها باید پشتیبانی کنند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان در حمایت از دوفوریت طرح مقابله با کرونا گفت: «هم‌اکنون شرایط ویژه‌ای در شهر تهران حاکم است. شهرداری نیز، حتی خارج از ماموریت خود در حال کمک‌رسانی در کنار دیگر دستگاه‌هاست؛ اما برای اینکه این کمک‌رسانی هدفمند شود، براساس تأکید قانون شهرداری‌ها که این نهاد را مکلف کرده درخصوص امراض مسری وارد عمل شود و در کنار سایر دستگاه‌ها مانند وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیرعامل اقدام کند.
ناهید خداکرمی دلایل فوریت این طرح را لزوم افزایش ایمنی و امنیت شهروندان در مواجهه با شیوع آلودگی‌های ویروسی عنوان کرد و افزود: «اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی شهروندان در مواجهه با کرونا ویروس و رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از شیوع آلودگی‌های ویروسی، از دلایل دوفوریت این طرح است. »

این عضو شورای شهر تهران، لزوم نقش‌آفرینی مدیریت شهری در ارتقای تاب‌آوری شهر برای پیشگیری از شیوع آلودگی‌های ویروسی، ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شهرداری، لزوم توجه به سلامت عمومی شهروندان، لزوم بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌ها، امکانات و تجهیزات شهرداری به‌منظور پیشگیری از شیوع آلودگی‌های ویروسی و عمل به بند۱۵ ماده۵۵ قانون شهرداری‌ها مبنی بر پیشگیری از شیوع امراض ساریه به انسان را از دیگر دلایل دیگر فوریت این طرح عنوان کرد. » رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تصریح کرد: «تبصره این طرح، به شهرداری تهران اجازه می‌دهد از اعتبارات موارد پیش‌بینی نشده تا سقف ۱۰میلیارد تومان برای اجرای این برنامه استفاده کند. همچنین سازمان پسماند مکلف است طبق این طرح، علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، در تهیه البسه و تجهیزات لازم برای پرسنل خود اقدامات لازم را انجام دهد. »خداکرمی ابراز امیدواری کرد که با گرم شدن هوا، این ویروس اثرگذاری خود را از دست بدهد و تا آن زمان شهرداری وظایف مدیریتی خود در پیشگیری از شیوع آن را انجام دهد.

  • استدلال مخالفان و موافقان

در ادامه جلسه، سیدحسن رسولی در مخالفت با این دوفوریت سخن گفت و افزود: «۴درصد اعتبارات شهرداری در اختیار شهردار است تا در مواقع بحران، از آن استفاده کند. بنابراین به مصلحت شهر و مدیریت یکپارچه این بحران نیست که اینگونه به این موضوع ورود کند؛ چراکه شهرداری به‌طور طبیعی در حال کمک به وزارت بهداشت است. با وجود آنکه نیت ما برای ورود به این موضوع خیر است، اما ارائه این طرح ممکن است موجب هراس در جامعه شود. » حجت نظری اما در موافقت با قید دوفوریتی طرح مذکور اظهار کرد: «این طرح می‌تواند باعث آرامش مردم شود. مردم باید بدانند تصمیم‌گیران مدیریت شهری در زمان بحران، در کنار آنها هستند. درست است که نباید از این بحران هراس داشته باشیم اما لازم است که آن را جدی بگیریم.
بهاره آروین هم به‌عنوان دومین مخالف دوفوریت طرح گفت: «مخالفت من از منظر وحدت فرمانداری است و نباید تصمیمات متضاد و متفاوتی در این حوزه گرفته شود؛ چرا که باید پروتکل‌های وزارت بهداشت در این رابطه اعمال شود. هم‌اکنون شاهد خواهیم بود که شهرداری مجتمع‌های ورزشی خود را تعطیل کرده یا همایش‌های شهرداری لغو شده است؛ در چنین شرایطی باید وحدت رویه وجود داشته باشد. »

شهربانو امانی اما با فوریت طرح موافقت کرد و گفت: «ما در زمان حوادث آبان‌ماه نیز کمیته دلجویی را تشکیل داده‌ایم و عملکرد ما الگویی برای سایر شهرهاست بنابراین پیشنهاد من این است که با این دوفوریت موافقت شود. »
در ادامه حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران هم درخواست کرد که بررسی این طرح تا روز یکشنبه به تأخیر بیفتد. مظاهریان معتقد بود که اگر شورا این دوفوریت را زودتر به شهرداری می‌داد، پس از همفکری، متنی کامل‌تر ارائه می‌شد. سیدابراهیم امینی هم که پس از رفتن محسن هاشمی ریاست جلسه را برعهده داشت با بیان اینکه اگر دوفوریت این طرح رأی نیاورد، برای افکار عمومی دچار ابهام و سؤال می‌شود، درخواست کرد که اعضا به این طرح رأی بدهند. در نهایت، ۱۲نفر از ۱۵عضو حاضر در جلسه به دوفوریت طرح «الزام شهرداری تهران به انجام اقدامات فوری برای افزایش تاب‌آوری شهر در برابر کرونا» رأی دادند. پس از آن، کلیات طرح هم با ۱۲رأی به‌تصویب رسید و شورا وارد بررسی جزئیات آن شد.

  • دستورالعمل ویژه‌ برای آسیب‌پذیرها

در جریان بررسی جزئیات طرح، ۶پیشنهاد از سوی اعضای شورا مطرح شد که هر ۶پیشنهاد به تصویب اعضا رسید. براساس یکی از این پیشنهادها که از سوی علی اعطا مطرح شد، شهرداری ملزم می‌شود دستورالعمل ویژه‌ای برای گرمخانه‌های پایتخت در مقابله با شیوع کرونا تدوین و اجرا کند. به‌گفته علی اعطا، افرادی که به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند از قشر آسیب‌پذیر هستند و بیش از هر کسی در معرض خطر قرار دارند. ضمن اینکه این افراد به مواد بهداشتی دسترسی کمتری دارند و درصورت ابتلا به بیماری، آسیب‌پذیرتر هستند و درمان‌شان نیز سخت‌تر است.

  • بررسی اعتراض فرمانداری به ۳ مصوبه شورا 

در ابتدای جلسه، اعضای شورا، اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری به ۳مصوبه شورا را بار دیگر بررسی کردند. «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و کاهش تقاضای سفر در سال۹۹»، «نحوه محاسبه و دریافت صدور پروانه ساختمانی نظارت فنی» و «تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در سال۹۹» ۳مصوبه‌ای بود که دیروز در دستور کار شورا قرار گفت. شورای شهر تهران در پاسخ به اعتراضات هیأت تطبیق، نسبت به برخی موارد مصوبات خود اصرار کردند و برخی اصلاحات مدنظر هیأت تطبیق را هم پذیرفتند.

  •     صداقت و سرعت در اطلاع‌رسانی 

رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه دیروز شورای شهر تهران ضمن قدردانی از برگزاری انتخابات گفت: «به این نکته باید توجه داشت که مطابق با آمارهای اعلام شده، نصاب مشارکت شهروندان تهرانی در این دوره از انتخابات، ۲۵درصد و حدود نصف انتخابات قبلی مجلس است. طبیعتا حضور بالاتر شهروندان در انتخابات، متضمن تشکیل مجلسی قوی‌تر و با ارتباط مؤثرتری می‌شد که به‌دلایل مختلف متأسفانه شاهد کاهش معنادار مشارکت مردم در کشور و به‌ویژه در تهران بودیم. » محسن هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه کاهش مشارکت شهروندان دلایل مختلفی دارد و باید برای بررسی و جبران این معضل همه عوامل را درنظر گرفت، افزود: «عملکرد قوای سه‌گانه، شرایط سخت اقتصادی کشور، حوادث آبان‌ماه و دی‌ماه، فرایند تأیید صلاحیت‌ها و فضای غیررقابتی در این کاهش مؤثر بوده‌اند. »

او همچنین درباره اپیدمی کرونا در کشور با بیان اینکه متأسفانه کرونا به تهدیدی علیه سلامت عمومی تبدیل شده است، افزود: «ابعاد روحی و روانی و استرس شهروندان از این بیماری نیز کمتر از خطر خود بیماری نیست و متأسفانه با اطلاع‌رسانی ناقص و دیرهنگام به افکار عمومی، اعتماد اجتماعی که در حوادث ماه‌های گذشته، آسیب دید، باز هم تضعیف شد. »محسن هاشمی با تأکید بر اینکه مدیریت شهری همه توان و امکانات خود را برای تامین و تضمین سلامت شهروندان بسیج کرده است، گفت: «انتظار ما از وزارت بهداشت به‌عنوان متولی موضوع این است که صداقت و سرعت و دقت در اطلاع‌رسانی را بر هر مصلحتی ترجیح داده و اجازه ندهد، بیش از این شایعات ذهنیت عمومی را آشفته کند. سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، شهر سالم و مجموعه خدمات شهری نیز باید هر اقدامی را که مصلحت عمومی ایجاد می‌کند، به‌عمل آورد و مانع بروز یک سونامی بهداشتی در کشور شود. » رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه همکارانم در شورای شهر تهران با اطلاع‌رسانی به‌موقع و اقدامات ایمنی در این مسیر پیشگام شده‌اند، ابراز امیدواری کرد که سایر دستگاه‌ها نیز بدون مصلحت‌سنجی نگرانی مردم را برطرف کنند. »

  • تذکرات شورا در دویست‌ویکمین جلسه

برخورد با افرادی که موجب تشویش ذهنی مردم می‌شوند 


  سیدمحمود میرلوحی 
از پرستاران، پزشکان و شاغلان در بخش بهداشت و همچنین کارکنان مترو و اتوبوسرانی، اداره کل سلامت، خدمات شهری به‌ویژه کارگران شریف و عزیز نظافت شهر که پرتلاش در حال خدمت‌رسانی در خط مقدم مواجهه و مقابله با ویروس کرونا هستند، قدردانی می‌کنم. تقاضا می‌کنم در جهت آرامش‌بخشی به مردم، وزارت ارشاد تمام تلاش خود را به‌کار بگیرد و از اهل فکر و فرهنگ با توجه به ارزش‌های دینی و ملی فراوانی که داریم برای ایجاد آرامش میان مردم بهره ببریم. با اینکه باید آموزش‌ها به شکل مستمر ارائه شود اما نباید اجازه دهیم که فضای جامعه مورد هجوم فرصت‌طلبان و سوءاستفاده‌گران قرار بگیرد.

  • غربالگری مسافران در مبادی ورودی و خروجی تهران 


  ناهید خداکرمی
شهرداری تهران برای محدود کردن ورود و خروج به شهر تهران هنوز هیچ اقدامی انجام نداده‌است. نمی‌گوییم شهر قرنطینه شود اما شهردار حداقل می‌تواند همان اقدامی را که با وزارت بهداشت انجام شد، با وزارت راه، پلیس راه و نیروی انتظامی انجام دهد تا کسانی که به‌ویژه از مبادی جنوبی و شمال کشور وارد تهران می‌شوند مورد غربالگری قرار گیرند. در این زمینه لازم است سریعا جلساتی به‌منظور اقدامات یکپارچه صورت گیرد و مواردی که باعث انتشار آلودگی می‌شود، کنترل شود. هر چند برخی از محل‌های تجمعی همچون زیارتگاه‌ها تحت نظارت ما نیست، ولی طی جلسات با متولیان آنها باید محدودیت‌هایی برای رفت‌وآمد به این زیارتگاه‌ها انجام شود، تا شاهد همه‌گیری کرونا نباشیم.

  • ۸ اقدام ضروری برای مقابله با کرونا 


  زهرا صدراعظم‌نوری
 طی هفته و روزهای اخیر شیوع ویروس کرونا در تهران و برخی شهرهای همجوار مشخص و سرعت پراکنش آن رو به فزونی است. به‌لحاظ مرکزیت مبادلات اقتصادی و اجتماعی، شیوع بیماری‌های واگیردار در کلانشهر تهران با تراکم جمعیت شناور آن نیاز به انسجام مدیریتی و پشتیبانی سریع‌تر دارد. مجموعه‌های تابعه شهــــرداری تهران، برخی از وظایف حاکمیتی و دولتی را انجــام می‌دهند که می‌توان به‌سامان‌سراها، گرمخانه‌ها، مددسراها و مراکز نگهداری معتادان متجاهر اشاره کرد که به‌دلیل حضور گروه‌های خاص و دارای بیماری، پشتیبانی جدی و تمهیدات قرنطینه برای این‌گونه مراکز ضرورت دارد. همچنین انتظار می‌رود وزارت بهداشت و درمان در این خصوص اقدام و برای سایر بخش‌های عمومی پرازدحام شهری از قبیل مترو و شرکت‌های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و خدمات پزشکی امکانات پاکسازی را تأمین کند تا از انتشار آلودگی تا حد امکان جلوگیری شود.

به شهرداری تهران نیز تأکید می‌شود نسبت به تعطیلی موقت فعالیت‌های پرتردد فرهنگی، اجتماعی غیرضرور و مراکز ورزشی تحت پوشش خود، پاکسازی مراکز خدماتی، سرویس‌های بهداشتی عمومی سطح شهر، گندزدایی و ضدعفونی مکان‌های استقرار و اسکان کارگران فصلی اقدام کند. همچنین کنترل و جمع‌آوری حیوانات ولگرد شهری و جلوگیری از انتقال و سرایت احتمالی بیماری در مراکز نگهداری حیوانات، کنترل مضاعف امور رفت و روب و ضدعفونی کردن ماشین‌های جمع‌آوری زباله و جلوگیری از جداسازی پسماند خشک، فراهم کردن تمهیدات نظارتی در فرایند جمع‌آوری پسماندهای پزشکی و حمل‌ونقل و دفع آنها به‌ویژه برای بیمارستان‌های محل استقرار بیماران مبتلا به ویروس کرونا، توقف برگزاری بازارهای روز موقت و نمایشگاه‌های بهاره تا رفع کامل شیوع بیماری و آماده‌سازی‌ تمامی سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران و مجموعه شهر آفتاب و ظرفیت‌سازی‌ لازم جهت استفاده برای بحران ویروس کرونا از دیگر اقداماتی است که شهرداری موظف به انجام آنهاست.

  • منبع روزنامه همشهری ۷ اسفند ۹۸
کد خبر 487316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha