مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

محمد مهدی انوری: درختان، محیط زیست را با کنترل اقلیم، کنترل آلودگی و افزایش کیفیت هوا، حفاظت در برابر تشعشعات ماورا بنفش ...

در برابر باد، تخفیف آلودگی صدا، ترسیب کربن، حفاظت از کیفیت آب و خاک، پناه دادن به پرندگان و حیاط وحش تغییر می‌دهند.

کنترل آلودگی هوا
کنترل آلودگی هوا و افزایش کیفیت آن ازجمله فواید درختان شهری است. آلودگی هوا دیگر به یک مشکل بسیار حاد برای سلامت ساکنان شهر تبدیل شده‌است. آلودگی هوا روی همه مجراهای تنفسی، از بینی تا اعماق ریه‌ها اثر منفی می‌گذارد که می‌تواند علایم خیلی شدید چون برونشیت، آسم و عفونت‌های سینوسی را به ویژه برای کودکان و سالمندان در پی داشته باشد.

زندگی در محیط آلوده شهر به مفهوم مراجعه بیشتر به پزشک و مراکز درمانی و مصرف داروی بیشتر است. پزشکان باید به جای در انتظار پذیرش بیمار نشستن و تجویز دارو به‌طور پیوسته روی بهبود شرایط محیط زندگی و ارزش هوای پاک برای سلامت ساکنان شهر تاکید کنند.

در شهر پاریس از دو دهه اخیر به این طرف هر ساله 20 تا 30 هزار نفر از جمعیت آن برای فرار از آلودگی هوا از این شهر مهاجرت می‌کنند. اما تهران هر روز به‌طور افقی و عمودی گسترش می‌یابد و بر جمعیت و اتومبیل‌ها و در نتیجه بر میزان آلودگی هوای آن افزوده می‌شود.

کیفیت هوای یک شهر به مساحت اختصاص یافته برای حمل‌ونقل و مساحت اشغالی توسط فضای سبز بستگی دارد. برای رفع مشکل آلودگی هوا و محیط زیست تهران، وضعیت ترافیک باید به وضعیت حدود 30 سال پیش و حتی قبل از آن برگردد سپس هر جا که بتوانیم باید درخت بکاریم.

درختان هم در جذب ذرات جامد معلق در هوا و هم گاز نقش مفید داشته و مانند یک فیلتر بیولوژیک عمل می‌کنند. درختان گرد و غبار و دیگر ذرات معلق را جذب و جابه‌جا و هوای تنفسی ما را پاک می‌کنند. درختان همچنین با اصلاح درجه حرارت هوا و ایجاد  یا تغییر جریان باد روی انتشار آلاینده‌ها تاثیر می‌گذارند.

برخی از بررسی‌ها تخمین می‌زند که یک درخت می‌تواند به‌طور متوسط حدود 200 کیلوگرم گرد و غبار را طی یک سال جذب کند. گرد و غبار در هوای یک خیابان با درخت 3 تا 7 مرتبه کمتر از هوای خیابانی است که بدون درخت است.

یک پژوهش نشان می‌دهد که مقدار ذرات معلق که توسط یک توده درختان جذب شده، از 9 تا 13 درصد است و مقدار گرد و غباری که به سطح زمین زیر توده درختان رسیده  از 27 تا 42 درصد کمتر از عرصه بدون درخت است. تحقیقات انجام گرفته در شهر شیکاگو توسط مرکز توسعه و محیط زیست نشان داد که مقدار عناصر معلق در هوا که توسط درختان شهر شیکاگو جذب شده‌است به حدود 324 تن در سال می‌رسد.

این ظرفیت نخست تابع سطح کل برگ درختان نسبت به مساحت عرصه‌ای است که اشغال می‌کنند، سپس به‌خصوصیات فیزیولوژیکی سطح برگ‌ها از جمله بشره پوشیده از کرک یا موم نزد برخی از گونه‌ها بستگی دارد.

در سال‌های اخیر روی اثرات منفی ذرات ریز معلق در هوا بر سلامت انسان بسیار کار شده است. ذرات با قطر آیرودینامیکی کمتر از 10 um یا با علامت اختصاری 10 pm به‌عنوان اندازه استاندارد برای تعیین میزان آلودگی هوا از این جنبه در نظر گرفته شده و فراوانی این نوع ذرات ریزتر و با قطر آیرودینامیکی کمتر از 2/ 5 um به‌عنوان خطرناک‌ترین ذرات معلق در هوا برای سلامت انسان محسوب می‌شوند زیرا با سهولت بیشتری وارد دستگاه تنفسی انسان می‌شوند.

براساسا یافته‌های دانشمندان و زیست‌بوم شناسان کل ذرات از نوع 10 PM در هوا مخلوطی از ذرات با مبدا طبیعی(زمین‌شناسی) و مبدا انسانی بودند؛ درصورتی که تقریبا کل ذرات با مشخصات کمتر از 5/2 PM ، فقط منشا انسانی داشته‌اند. در محیط شهری بیشتر از 80 درصد ذرات اخیر به حمل‌ونقل خیابانی مربوط می‌شوند.

کد خبر 48730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز