دیوارهای خاکستری منطقه ۱۳ با مشارکت شهروندان جان تازه‌ای به خود می‌گیرند و طرح های بهاری در قالب نقاشی دیواری در محله ها ترسیم می شود.

نقاشی دیواری مشارکتی در منطقه۱۳

همشهری آنلاین- پروانه بهرام‌نژاد: این روزها که فکر خیلی‌ها درگیر ویروس کرونا و دچار استرس مواجه با آن هستند، در گوشه و کنار نواحی چهارگانه شهرداری منطقه ۱۳ تهران طرح مشارکتی نقاشی دیوارهای خاکستری و زیباسازی شهر درحال اجراست. یکی از این دیوارها در انتهای بوستان شورا قرار دارد که نقاشی «چهارفصل» با همت اعضای گروه هنر سرای محله امامت در ۲ روز آنجا اجرا شد و به پایان رسید.

  • تزریق نشاط و امید به شهروندان

دورهمی‌شان متفاوت است، کنار همدیگر جمع شده‌اند تا هم کمی از استرس‌های این روزها فاصله بگیرند و هم آموخته‌هایشان را در دیوارهای محله عملیاتی کنند و هم زمان تعطیلی خود را متفاوت و البته سرشار از نشاط و همدلی سپری کنند. آنها با قلم‌های رنگی که به دست دارند، به کمک هم بر دیوار خاکستری بوستان شورا با ترسیم فصل‌های سال نقش نو زده و به محله خود حال و هوای تازه ‌بخشیده‌اند. بیش از ۲۰ نفر از هنرمندان منطقه ۱۳ در حدود ۱۰ساعت، یک نقش زیبا را با همراهی همدیگر ترسیم کردند که هدایت و راهبری آنها را «فاطمه پورغفاری» مربی گروه هنر سرای محله امامت برعهده داشت.
او می‌گوید: «طرح نقاشی دیوار شورا در ۲روز و مجموعا ۱۰ ساعت اجرا شده‌است. اجرای این طرح مشارکتی آن هم در روزهایی که ذهن‌ها درگیر ویروس کرونا است، نشاط و امید را به شهروندان هدیه و استرس را از اهالی دورکرد. ما در اینجا از فرد ۸ ساله تا ۴۵ ساله با رعایت اصول بهداشتی در کنار هم بودیم و برایمان نشاط‌آور بود. با توجه به دستاورد این موضوع، امیدوارم اجرای چنین برنامه‌های مشارکتی در همه شهر مستمر برگزار شود.»

  • ناحیه ۳ آغازگر طرح مشارکتی

طرح مشارکتی نقاشی دیواری با همکاری شهروندان در نواحی چهارگانه منطقه ۱۳ درحال اجراست اما به گفته  «عباس موحدی» شهردار ناحیه ۳ منطقه۱۳ که در محل اجرای طرح حضور دارد و از نزدیک پیگیر موضوع است، این طرح ابتدا از سوی این ناحیه پیشنهاد شده‌است. او دراین‌باره می‌گوید: «موضوع اجرای مشارکتی طرح رنگ در شهر به پیشنهاد شهرداری ناحیه ۳ بود که با استقابل و حمایت منطقه مواجه شد. سپس از این ناحیه در سایر نواحی بسط و گسترش یافته‌است. بخش زیرسازی این طرح مشارکتی، توسط اداره زیباسازی شهرداری منطقه و بقیه توسط شهروندان و با کمک سراهای محله انجام می‌شود.»
او می‌افزاید: «طرح بوستان شورا، تداعی‌گر فصل بهار تا فصل زمستان بوده و در قالب کارگاه آموزشی با حضور استاد و هنرجویانش اجرا شده‌است که انجام چنین کارهایی به نفع شهر و کاهش هزینه‌ها خواهدبود. این پنجمین کار مشارکتی ناحیه۳ است که امیدواریم ادامه‌دار باشد. » شهرداری ناحیه ۳ منطقه۱۳در انجام این طرح فعال بوده به طوریکه تا پایان سال حدود۸ طرح مشارکتی در همه محله‌های محدوده اینجا تکمیل و اجرا خواهدکرد.

  • نقش و نگار ۲۰متری

فصل‌های بهار تا زمستان، هر یک در نقش و نگارهای مختلف روی درختان تنومند رخ نمایان و توجه رهگذران را به خود جلب می‌کنند. درختانی که در طول حدود ۲۰ متر و ارتفاع ۲متر و درقالب اجرای طرح «رنگ در شهر» ترسیم شده است. ٍ«سیدمهدی صالح زاده» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «باتوجه به دستور و تأکید شهردار تهران مبنی بر اجرای طرح رنگ در شهر تهران، شهرداری منطقه ۱۳ در این زمینه پیش قدم شده و در نواحی چهارگانه این طرح درحال اجرا است و تا پایان اسفنده ماه نیز ادامه دارد.»
همچنین«رضا افشاری» رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۳ در این باره می‌افزاید: «از شهرداری نواحی، شورایاری، سرای محله‌ها و شهروندان دعوت شده تا به زیبایی شهر کمک کنند که براین‌اساس در همه نواحی بیش از ۳۰۰ مترمربع به صورت مشارکتی اجرا خواهدشد. »او ادامه می‌دهد: «دیوارهایی از سمت شهرداری نواحی به اداره زیباسازی معرفی می‌شود و این اداره زیرسازی کار را انجام می‌دهد و نواحی نیز طرح را با مشارکت شهروندان و سرای محله آن را اجرا می‌کنند. از آنجاکه اندازه دیوارهای ناحیه‌ها با هم متفاوت و مثلا در ناحیه یک به دلیل موقعیت و بافت آن، وسعت دیوارها کوچکتر است، شرایط متفاوت است اما در بقیه نواحی که بافت جدیدتر دارند، ابعاد دیوارها بزرگترخواهد بود. »

  • اجرا طرح مشارکتی در همه نواحی

طرح مشارکتی رنگ در شهر قرار است در محدوده همه نواحی اجرا شود که بخشی از آنها انجام شده و بخشی نیز در دست اجرااست. رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۳دراین‌باره می‌گوید: «قرار است این طرح در محدوده شهرداری ناحیه یک در خیابان صفا، ضلع شمال غربی و جنوب غربی بزررگراه امام علی(ع) انجام شود و در ناحیه ۲ در خیابان پیروزی درحال انجام است. همچنین در محدوده شهرداری ناحیه۳ نیز نقاشی بوستان شورا و خیابان‌های خشی، امیری و محسنی انجام شده است و همچنین طرح خیابان احمدزاده نیز هفته آینده شروع می‌شود. این میان در محدوده شهرداری ناحیه چهار نیز این طرح در خیابان خاقانی انجام شده‌است. به گفته رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۳ بیش از ۱۰ مورد طرح مشارکتی شهروندان در منطقه ۱۳ اجرا شده یا در حال اجراست. این طرح تا استقبال از بهار ادامه دارد.

کد خبر 487223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha