سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده که به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در شیرخوارگاه‌ها، تب‌سنجی روزانه روی پرسنل و کودکان با استفاده از دماسنج دیجیتال انجام می‌شود. همچنین ملاقات‌ با کودکان شیرخوارگاه‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است.

کودکان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این خبر را مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد و گفت: بر اساس این بخشنامه تمام پرسنل شیرخوارگاه‌ها موظف هستند به محض مشاهده کودک مبتلا به علائم کرونا، موضوع را فورا به رئیس شیرخوارگاه یا مدیر داخلی اعلام کنند تا تصمیم مقتضی در خصوص کودک اتخاذ شود.

مسعود آسیما با اشاره به اینکه همه پرسنل دارای علائم سرماخوردگی با ظن کرونا باید مورد بررسی دقیق پزشکی قرار گیرند، اظهار کرد: پزشک و پرستار شیرخوارگاه موظف است ضمن کسب مجوز از رئیس شیرخوارگاه و با هماهنگی بهزیستی شهرستان، موارد را برای اقدامات بعدی به مرکز بهداشت شهرستان اعلام و پیگیری کنند.

آسیما افزود: در تمام مراحل تهیه و سرو غذا در شیرخوارگاه‌ها نیز بهداشت عمومی ارائه‌دهندگان خدمت باید رعایت و از ارائه غذاهای نیم‌پز خودداری شود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: موادی مثل گوشت، مرغ و تخم‌مرغ باید به صورت کامل پخته شوند. همچنین در هنگام پخت غذا و سرو آن باید نکات بهداشتی رعایت شود و به مواردی همچون شستشوی مرتب دست‌ها قبل از غذا خوردن، جدا کردن مواد خام از پخته، جدا کردن چاقو و تخته برش گوشت و ... توجه شود.

او افزود: براساس این بخشنامه بر شستشوی دست کودکان و مربیان هنگام ورود به شیرخوارگاه پس از هر فعالیت، پس از دستشویی، قبل و بعد از غذا و بعد از بازی تاکید شده است. همچنین نحوه شستشوی دست‌ها به کارکنان و والدین و منع روبوسی و دست دادن به کارکنان آموزش داده شده است.

وی با بیان این که در هر شیفت کاری محل‌های قابل شست و شو باید یک بار با آب و مواد شوینده شست و شو داده شود، تصریح کرد: همه کودکان باید دارای وسایل شخصی (ظرف غذا، لیوان، قاشق، چنگال و ...) جداگانه باشند. همچنین در شیرخوارگاه‌ها مانند مهدهای کودک همه اسباب بازی‌های پارچه‌ای و پشمی باید جمع آوری و از اسباب بازی‌های پلاستیکی قابل شستشو استفاده شود. این لوازم هم باید روزانه طبق دستورالعمل بهداشت و ایمنی شیرخوارگاه‌ها و خانه‌های کودکان و نوجوانان شستشو و ضدعفونی ‌شوند.

آسیما با بیان این که براساس بخشنامه مذکور، کودکان و مربیان پس از بازگشت از محوطه یا اتاق بازی و نیز قبل از سرو هر گونه مواد غذایی باید دستان خود را با آب و صابون بشویند، گفت: کارکنان شیرخوارگاه‌ها در صورت ابتلا به کرونا با دستور پزشک از اشتغال به کار معاف می‌شوند. همچنین در صورت وجود تب، تا دستور پزشک و با هماهنگی پرستار به کودک استامینوفن داده می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: شیرخوارگاه‌ها باید از تهویه مناسب برخوردار باشد و جریان هوا به گونه‌ای باشد که به خارج از ساختمان انتقال پیدا کرده و وارد بخش‌ها نشود. استفاده بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات تازه حاوی ویتامین ث در برنامه غذایی روزانه شیرخوارگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

آسیما اظهار کرد: شستشوی دست‌ها طبق پروتکل وزارت بهداشت به مدت حداقل ۳۰ ثانیه بعد از مواردی چون سرفه و عطسه، مراقبت از بیمار، قبل، حین و بعد از تهیه غذا، قبل از غذا خوردن، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی ، بعد از تماس با حیوانات و ... ضروری است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور گفت: براساس این بخشنامه باید از دستمال‌های یکبار مصرف برای خشک کردن دست و صورت در زمان سرفه و عطسه استفاده شود. همچنین متناسب با شرایط آب و هوایی پنجره‌ها باز یا نیمه‌باز گذاشته شوند تا از طریق تهویه مکانیکی جریان هوا از یک طرف به طرف دیگر برقرار شود.

کد خبر 487171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha