دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

یگانه خدامی: بازسازی فیلم‌های قدیمی‌ و موفق سینما کار جدیدی نیست و تا به حال بسیاری از کارگردانان با وسوسه دوباره روی پرده آوردن فیلم‌های خاطره‌انگیز، دست به این کار زده‌اند.

به‌تازگی خبر بازسازی یکی از فیلم‌های محبوب سینمای جهان منتشر شده است؛ فیلمی‌ساخته «فدریکو فلینی» کارگردان موفق ایتالیا که یکی از کارگردانان نسل جدید تصمیم گرفته بهترین کار او را به شکلی جدید روانه سینما کند. فیلم «هشت‌و‌نیم» فلینی قرار است با شکل و شمایلی جدید و با نام «9» بازسازی شود. فیلمی‌که با نسخه اصلی تفاوت‌هایی دارد.

هشت‌و‌نیم موزیکال می‌شود

فیلم «هشت‌و‌نیم» را بهترین فیلم فدریکو فلینی می‌دانند. فیلمی ‌که دو جایزه اسکار را برای او در سال 1963 به همراه آورد و حالا طرفداران سینمای فلینی می‌توانند نسخه جدید آن را در سال 2009 تماشا کنند.

«راب مارشال» کارگردانی که با فیلم‌هایی چون «خاطرات یک گیشا» و «شیکاگو» شناخته می‌شود، تصمیم گرفته این کار دشوار را انجام دهد. البته او علاوه بر نام، تغییرات دیگری هم در فیلم داده است. فیلم فلینی یک فیلم درام بود، اما مارشال قصد دارد فیلمش را به صورت یک فیلم موزیکال بسازد. فیلم «9» با این‌که هنوز در مرحله پیش تولید و انتخاب بازیگر قرار دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته که البته بودن نام «فلینی» به عنوان کارگردان نسخه اولیه یکی از عوامل این توجه است.

مسئله دیگری که این فیلم را خبر‌ساز کرده این است که راب مارشال تصمیم گرفته فیلم را با گروهی از ستارگان ‌هالیوود بسازد و روی پرده ببرد؛ بازیگرانی که قرار گرفتن نام هر کدام از آنها به تنهایی در یک فیلم می‌تواند آن را پر فروش و خبرساز کند.

تاکنون حضور بازیگرانی چون «نیکول کیدمن»، «خاویر باردم»، «ماریون کوتیارد» بازیگری که امسال جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را گرفت، جودی دنچ و سوفیا لورن بازیگر قدیمی ‌ایتالیا در این فیلم قطعی شده است البته هنوز مذاکره با این بازیگران ادامه دارد و راب مارشال هنوز هم به دنبال بازیگران جدید می‌گردد. فیلم «9» از زمان آغاز مراحل پیش تولید و از زمانی که راب مارشال تصمیم گرفت آن را بسازد با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شد.

فیلمبرداری این فیلم قرار بود ماه مارس آغاز شود. اما مشکلاتی این برنامه را به تعویق انداخت که مهمترین آنها مرگ «آنتونی مینگلا» فیلمساز و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی بود که ۱۸ مارس گذشته درگذشت.

او قرار بود روی فیلمنامه این فیلم کار کند و خیلی زودتر از این هم می‌خواست این کار را انجام دهد، اما مشکل دیگری سر راه او قرار گرفت. اعتصاب فیلمنامه‌نویسان تلویزیون و سینمای آمریکا آغاز شد و 5 ماه طول کشید و به این ترتیب مینگلا نتوانست فیلمنامه را بنویسد و درست زمانی که قصد داشت این کار را انجام دهد درگذشت.

در نهایت «انیو فلایانو» فیلمنامه‌نویس ایتالیایی نوشتن فیلمنامه را به همراه «تولیو پنلی» و «برونلو روندی» برعهده گرفت.

البته این فیلم براساس کتابی به همین نام نوشته «آرتور.ال. کوپیت» ساخته می‌شود. در سال 1963 و زمانی که فلینی فیلم «هشت‌و‌نیم» را ساخت، خودش هم فیلمنامه آن را نوشت.به هرحال با این اوصاف فیلمبرداری «9» به ماه سپتامبر موکول شد.

یک کارگردان سرگردان

یکی دیگر از حاشیه‌های این فیلم تغییر بازیگر نقشی بود که هم‌اکنون کیدمن قرار است آن را بازی کند. پیش از این قرار بود نقش نیکول کیدمن را در این فیلم کاترین زتا جونز بازی کند. او که در شیکاگو هم با «راب مارشال» همکاری کرده بود بهترین گزینه برای این نقش محسوب می‌شد، اما بعد راب مارشال به فکر نیکول کیدمن افتاد. از آن جا که کیدمن با بازی در فیلم مولن روژ در سال ۲۰۰۱ تجربه بازی در یک فیلم موزیکال را کسب کرده بود، مارشال و تهیه‌کنندگان «9» او را ترجیح دادند.

البته کیدمن هم‌اکنون باردار است و فیلمبرداری قسمت‌های مربوط به او، به دلیل بارداری اش به تعویق می‌افتد.در واقع سایر بازیگران و کارگردان فیلم هم تجربه‌هایی در کار موزیکال دارند.

علاوه بر کیدمن، «جودی دنچ» هم در سال ۱۹۶۸ با بازی در موزیکال تئاتری کابارت و در سال ۱۹۹۵ با ایفای نقش در کمدی – موزیکال A Little Night Music که جایزه «لارنس اولیویه» را برای او به ارمغان آورد، تجربه بازی در موزیکال‌ها را دارد. راب مارشال نیز بیش از هرچیز به عنوان یک کارگردان موزیکال شناخته می‌شود. او با «شیکاگو» در سال 2002 بسیار موفق بود و 6 جایزه اسکار برد.

راب مارشال در مورد این پروژه می‌گوید:‌ «کتاب «9» اثری باشکوه و سرشار از احساس است که به دلیل برچیدن مرز خیال و واقعیت قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به یک موزیکال خوب دارد. مدت‌ها در جست‌وجوی اثری دیگر بودم تا بار دیگر به دنیای موزیکال بازگردم و «9» این فرصت را برایم فراهم کرد.»

اما داستان «9» چیست؟ «9» حکایت فیلمسازی به نام گیدو کونتینی است که خاویر باردم نقش آن را بازی می‌کند.

او که با بحرانی شخصی و هنری مواجه می‌شود،  باید زندگی احساسی خود را با زنان پیرامونش؛ همسر، زن مورد علاقه‌اش، مدیر برنامه‌ها، مادرش و... روشن کند.داستان فیلمی ‌که فلینی آن را ساخت کمی ‌با این فیلم تفاوت دارد.

مارچلو ماسترویانی، کلودیا کاردیناله و انوک اِمه بازیگرانی بودند که آن زمان در این فیلم بازی کردند.

کد خبر 48717

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز